Voer controleren en bijvoeren

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

Gebruikersavatar
alfa vulgaris
Berichten:1543
Lid geworden op:di 11 okt 2011, 01:36
Imker sinds:2010
Aantal volken:0
Re: Voer controleren en bijvoeren

Bericht door alfa vulgaris » vr 20 jan 2012, 11:13

Hmm zéér interessante info Hans vd P mbt volzuigen.

Ik heb mezelf gesteld dat ik s'winters de kast alleen mag openhalen als er een bij uitkomt EN er weer invliegt.
Denk ik bij mezelf:"als er bijen opvliegen is het warm genoeg om zelf terug te komen en kost het me geen bijen bij die lage temperaturen mits deze zijn geörienteerd op de kast natuurlijk."

Ik kan het mezelf nog niet aandoen de bijen winteroxaalbehandeling te geven en wil eerst weten wat er gebeurt als je het NIET doet. Eigenwijs noem je dat geloof ik,maar ik ben er groot mee geworden :D (2e seizoen zelfde bijen zonder medicatie)

Ook heb ik gezien dat met deze hoge wintertemperaturen er regelmatig bijen buiten komen en even ontlasten dus dat zal een voordeel zijn geweest. Wat mij opviel bij het openhalen (aleen buitenste ramen getrokken) dat de bijen héél rustig waren en toen ze tegen me begonnen te zeuren (fladderen) heb ik de kast ook zo snel mogelijk weer gesloten.
GEEN ROOK gebruikt ogenschijnlijk het volk niet verstoord. Het was de 1e keer s'winters openmaken.

Toen het hier 7 gr/C was en de hedera bloeide leek het wel voorjaar zo een enorme nectarlucht. Ik WEET dat de bijen in het najaar een enorme pollenvracht van de Hedera hebben gehaald...ik kan niet wachten tot eind maart :P

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten:3562
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Voer controleren en bijvoeren

Bericht door Oude Essink » vr 20 jan 2012, 11:19

schepm schreef:
Ikzelf denk niet dat het kwaad kan om de kast te openen als je denkt dat er iets mis is
Toen ik een halve eeuw geleden mijn imkeropleiding deed, werd mij ingepeperd na de inwintering de bijen niet meer te verstoren; slecht voor de winterrust, slecht voor de nauwgezette warmteregulatie, slecht voor de voedselopname (mag alleen de warmteregulatie dienen), slecht voor alles. Wie zich daar niet aan hield, werd voor onbenul, werd voor bijenbeul, werd voor kapitaalvernietiger versleten; als je op een voorjaarsmarkt een nieuw volkje wilde kopen, omdat het vorige "het niet gered" had, werd je toegesnauwd: "kon je er weer niet met je poten van afblijven".
Ik heb er geen spijt van, dat ik mij altijd aan die stelregel gehouden heb en nooit** een bijenvolk in de winer heb verstoord, tenzij ik zeker maar dan ook zeker wist, dat er geen leven meer te bespeuren was. Ik ben er zeker van dat mijn "nalatigheid" mij minder bijen kost dan een "zorgzaam" even kijken of alles wel goed zit. Als ik de gebruiken van vele forumschrijvers lees, besef ik, dat mijn ras aan het uitsterven is.
(** de enige uitzondering op dit nooit zijn enige winters in het begin negentiger jaren geweest, toen iedereen in de paniek van de opkomende varoa perezine moest druppelen in de kersttijd).

Afbeelding

Eddy Geurtsen
Berichten:912
Lid geworden op:zo 30 mei 2004, 22:51
Imker sinds:1979
Aantal volken:12
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Hengelo Gld
Contacteer:

Re: Voer controleren en bijvoeren

Bericht door Eddy Geurtsen » vr 20 jan 2012, 11:43

Hennie heeft volkomen gelijk. Voor het Varroa-tijdperk was het voeren de laatste handeling die je aan de bijen verrichtte. Daarna werden ze zo goed mogelijk beschermd tegen de weersinvloeden, in de winterstalling met rust gelaten. Pas de eerste zonnige dag in maart, april stond toe dat voorzichtig de dekplank werd gelicht en gekeken of het volk de winter was doorgekomen. In het pre-Varroa-tijdperk had ik ook nauwelijks met wintersterfte te maken, en als er een volk dood was, was de oorzaak vaak nog te herleiden (te klein ingewinterd, moerloos, te vroeg of te laat ingewinterd, etc.).
De omslag kwam met de intrede van de Perizine, je moest nu in de winterdag het volk openen en gaan druppelen! De verbazing nam nog toe als bleek dat de mishandelde volken ook nog eens de winter waren doorgekomen. Toch was ik maar wat blij dat de strips van Bayer mij het openen van de volken in de winter bespaarden. En nu we in verenigingsverband oxaalzuur verdampen hoeven de volken ook niet meer open, terug naar de winterrust!
Nu lees ik op dit forum dat imkers eind september al gaan twijfelen aan de hoeveelheid (opgeslagen) voer. Daar is maar een remedie tegen: voeren op het goede ogenblik, of zoveel meer voeren als nodig is om de imker voldoende gemoedsrust te verschaffen.
Toch moet ik nog één ding opbiechten: voor het eerst probeer ik een mooie moer in een Apidea-kastje te overwinteren. Ik heb het volkje dat op drie verdiepingen zit goed gevoerd met voederdeeg, tot midden oktober. Het is een sterk volk(je) en ik denk dat ze op de opgeslagen voorraad goede kansen maken om het voorjaar te halen. Toch heb ik onlangs, toen het even zacht weer zonder wind was, nog wat voederdeeg in het voerbakje onderin gedaan. En dat doe ik misschien nog wel een keer deze winter.
Maar is het niet zo dat uitzonderingen de regel bevestigen?

Santtu Pikkarainen
Berichten:1083
Lid geworden op:do 03 mar 2011, 13:06
Imker sinds:2010
Aantal volken:2
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Ermelo
Contacteer:

Re: Voer controleren en bijvoeren

Bericht door Santtu Pikkarainen » vr 20 jan 2012, 11:44

Hennie, jij doet dus geen Oxaalzuurbehandeling in de winter?

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:14
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: Voer controleren en bijvoeren

Bericht door Hans van der Post. » vr 20 jan 2012, 12:25

alfa vulgaris schreef:Hmm zéér interessante info Hans vd P mbt volzuigen.
Ik heb mezelf gesteld dat ik s'winters de kast alleen mag openhalen als er een bij uitkomt EN er weer invliegt.
Denk ik bij mezelf:"als er bijen opvliegen is het warm genoeg om zelf terug te komen en kost het me geen bijen bij die lage temperaturen mits deze zijn geörienteerd op de kast natuurlijk."
HennieOes, je hebt het niet beter kunnen omschrijven.

alfa vulgaris. Bijen hebben een overlevings temperatuur van +13 graden Celsius. Bij lagere temperatuur verkleumen ze en gaan dood. Als je nu bij +10 gr. C bijen ziet uit vliegen gebeurd dit bij een zonnetje op de kast. Door de zon blijven ze op de kritische temperatuur mede door de vliegspieren die tijdens het vliegen ook warmte produceren.

Daarom blijf me je tengels uit de kast. Doe het noodzakelijke - oxaalzuur druppelen/verdampen en zorg voor voldoende verzegeld voedsel in het najaar.

Bij het openen en ramen er uithalen is het niet denkbeeldig dat de moer door de bijen "omzeep" wordt geholpen.
Buiten het broedseizoen is er niet een evenwichtig broednest. - broed in alle stadia = eitjes, laven en gesloten broed gemiddeld elk een derde. Door onverklaarbare reactie van de bijen kan de moer worden ingebald en jij hebt bij de voorjaarsinspectie een volk met een nieuwe moer die alleen maar darren produceert.

Pas 10 a 12 dagen na de massale reinigingsvlucht - moet je niet onderstaan - is er - mits redelijke temperatuur daarna - een wat evenwichtiger broednest.
Dan zou je met de zon op de kast een vluchtige inspectie kunnen houden.

Andere mogen dit ook lezen. :be2:

Oja en in het broedseizoen - april september - experimenteer, kijk, bekijk zo veel mogelijk! heb ik ook gedaan/en nog!
!Hans.

schepm
Berichten:10
Lid geworden op:vr 11 mar 2011, 19:15
Contacteer:

Re: Voer controleren en bijvoeren

Bericht door schepm » vr 20 jan 2012, 12:49

Wat ik graag wil weten is of degene die verklaren dat je 's winters nooit een kast mag openmaken dit zeggen uit eigen ervaring of dat ze dat hebben van gehoord cq geleerd hebben.

Er zijn ook berichten, met name van Bijen@Wur dat je de oxaalzuurbehandeling nu net moet doen als het een paar graden vriest. Dat het openen van de kast met die temperaturen goed mogelijk is, zonder kwalijke conseqenties voor het volk.

Zijn er hier imkers actief welke zelf ervaring hebben met het in de winter openen van kasten?
Ik hecht nergens meer waarde aan dan aan praktijkervaring. Te vaak kom je tegen dat mensen elkaar napraten. De een roept wat en de ander roept het na, vandaar dat ik graag wat reacties zou zien van mensen die in de winter in kasten gekeken hebben en wat de gevolgen daarvan waren.

Let wel, ik wil hier niet propageren om in de winter te pas en te onpas de kast te openen. Maar dit gaat eigenlijk altijd op.

Eddy Geurtsen
Berichten:912
Lid geworden op:zo 30 mei 2004, 22:51
Imker sinds:1979
Aantal volken:12
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Hengelo Gld
Contacteer:

Re: Voer controleren en bijvoeren

Bericht door Eddy Geurtsen » vr 20 jan 2012, 13:28

Dat het in de winter openen van volken kan zonder nadelige gevolgen bleek dus al toen we nog met Perizine moesten druppelen. Ik herinner me nog dat er zoveel verschil was tussen de diverse volken. Zat het ene volk keurig en rustig aan de tros, het andere volk was verspreid over alle tien ramen en van een tros was niets waar te nemen. Toch druist het tegen het imkerhart in om volken in de winterdag te openen. Zelfs in de zomer kiezen we een mooie dag uit als we in de volken willen werken.
Maar ik ben van mening dat, als je op de juiste manier gevoerd hebt (voldoende, niet te vroeg, niet te laat), er geen redenen zijn om volken in de winterdag te openen. Als de voorraad voer hartje winter onvoldoende blijkt te zijn, dan is dat een fout van de imker. Menig (oud) imkerboek schrijft niet voor niets dat het inwinteren eigenlijk al het begin van het nieuwe imkerseizoen is. Als het met het inwinteren al fout gaat, dan zul je achter de feiten aan blijven lopen en dat loopt dan uit op 'imkeren' met de winterjas aan.

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:14
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: Voer controleren en bijvoeren

Bericht door Hans van der Post. » vr 20 jan 2012, 13:33

schepm schreef:Wat ik graag wil weten is of degene die verklaren dat je 's winters nooit een kast mag openmaken dit zeggen uit eigen ervaring of dat ze dat hebben van gehoord cq geleerd hebben.
Beste hoe kan ik je overtuigen? moet dat onder ede met een notaris?

Oxaalzuur druppelen, ja rond de + 5 gr.C. wat moet verder je in een kast rommelen?
Hou al enige tijd bijen vanaf 1962 heb met respect -hoffelijkheid - mijn bijenvolken behandeld en daar hoorde bij dat ze voldoende wintervoer moeten krijgen.
Nieuwschierig? Ja op de dekplank voelen of er al een plekje warmte aanwezig is. (broed)

Maar 14 dagen na de massale reinigingvlucht ( na half maart) kijk ik vluchtig in mijn volken = raam naast het broednest, middenraam en verder de kast dicht. :!:
!Hans.

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten:3562
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Voer controleren en bijvoeren

Bericht door Oude Essink » vr 20 jan 2012, 13:37

Santtu schreef:
door Santtu Pikkarainen » vr 20 jan 2012, 11:44
Hennie, jij doet dus geen Oxaalzuurbehandeling in de winter?
Dat heb jij goed begrepen; ik doe dus geen winter Oxaalzuurbehandeling; heb dat ook nooit gedaan en de verdwijnziekte e.a. is tot dusver aan mij voorbij gegaan. ( ik wil wel eens oxaal gebruiken in het vliegseizoen bij een ( kunst-) zwerm waarvan ik te hoge besmetting vermoed.)
In het voorjaar verminder ik de eventuele Varoadruk middels de ( vereenvoudigde) darrenraatmethode; Vóór het inwinteren controleer ik middels een plaatje Thymol de varoadruk; komt mij deze "te hoog" voor, pas ik alsnog de Thymol behandeling toe volgens voorschrift. Na september blijf ik van mijn volken af tot de eerste vluchtige voorjaarscontrôle eind maart / begin april.

Afbeelding

schepm
Berichten:10
Lid geworden op:vr 11 mar 2011, 19:15
Contacteer:

Re: Voer controleren en bijvoeren

Bericht door schepm » vr 20 jan 2012, 13:59

Hans van der Post. schreef:
schepm schreef:Wat ik graag wil weten is of degene die verklaren dat je 's winters nooit een kast mag openmaken dit zeggen uit eigen ervaring of dat ze dat hebben van gehoord cq geleerd hebben.
Beste hoe kan ik je overtuigen? moet dat onder ede met een notaris?

Oxaalzuur druppelen, ja rond de + 5 gr.C. wat moet verder je in een kast rommelen?
Hou al enige tijd bijen vanaf 1962 heb met respect -hoffelijkheid - mijn bijenvolken behandeld en daar hoorde bij dat ze voldoende wintervoer moeten krijgen.
Nieuwschierig? Ja op de dekplank voelen of er al een plekje warmte aanwezig is. (broed)

Maar 14 dagen na de massale reinigingvlucht ( na half maart) kijk ik vluchtig in mijn volken = raam naast het broednest, middenraam en verder de kast dicht. :!:

Beste hans,

In de nieuwsbrief van PPO staat toch echt dat we geduld moeten hebben en moeten wachten totdat het enkele graden vriest.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 41 gasten