Nu verplaatsen?

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

Santtu Pikkarainen
Berichten:1083
Lid geworden op:do 03 mar 2011, 13:06
Imker sinds:2010
Aantal volken:2
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Ermelo
Contacteer:
Re: Nu verplaatsen?

Bericht door Santtu Pikkarainen » do 16 feb 2012, 09:02

Voor zover ik begrijp moet je coniferentakken (of wilg, maar die hebben nog geen bladeren) op zo'n manier voor het vlieggat zetten dat de bijen zien dat er iets veranderd is. Ze gaan zich dan opnieuw invliegen. Ik heb de takken zo gedaan dat iedere bij toch zeker langs een coniferentak moet en de hele vliegplank ligt vol met takken. Ik hoop dat het genoeg is...

Gebruikersavatar
Albert Stoter
Berichten:1210
Lid geworden op:ma 21 jun 2004, 16:01
Locatie:Apeldoorn
Contacteer:

Re: Nu verplaatsen?

Bericht door Albert Stoter » do 16 feb 2012, 10:48

Jaap v.Popering schreef:Ook over buiten heb ik enkele jaren terug wel eens een discussie gevoerd over volken die na een week of vier/vijf terug naar de stal gingen en de Bijen hun oude plaatsje weer opzochten.
Ik heb begrepen dat bijen zich al vanaf een dag of vier moeten ontlasten, en dat doen deze jonge bijen dan ook buiten de kast. Dus ook die jonge bijen zijn al op de kast georienteerd. Ze zullen waarschijnlijk echter alleen de directe omgeving van de kast kennen, want voor dit ontlasten hoeven ze natuurlijk niet zo ver weg te gaan als de fouragerende haalbijen.
Zet je de kast na vier/vijf weken terug op dezelfde stal maar op een andere plaats, dan kan ik me goed voorstellen dat die voormalige jonge bijen de oude plaats weer zullen opzoeken.

Bij:
Bart de Coo schreef:In december, als er toch niet meer gevlogen wordt en dat voorlopig ook wel niet het geval zal zijn, kun je op de korte afstand zo veel met de volken slepen als je maar wil.
past wellicht:
Jaap v.Popering schreef:Een en ander (het terugvliegen naar de oude plek) is enkel te constateren wanneer er maar enkele volken in je stal staan dan is duidelijk te zien op welke plaats de kast voorheen gestaan heeft , wanneer er echter meerdere volken staan bedelen zij zich gelijk in bij een ander volk.
als nuancerende opmerking.

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten:3562
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Nu verplaatsen?

Bericht door Oude Essink » do 16 feb 2012, 11:42

al met al zullen er enkele tientallen bijen naar buiten zijn gekomen. Hopelijk zijn er niet al teveel van de wintertros gevallen.
maak je daar maar niet druk over (aan een boom zo volgeladen....); ook over de wintertros hoef je je niet druk te maken; bij de huidige temperatuur is deze niet zo hecht.
Overigens een goede les voor het veilig vervoeren. kast schuifdicht vastzetten met een stevige kastband en bij voorkeur met een draagtoestel samen verplaatsen of een geeigende vervoerkruier fabriceren.
Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
semar
Berichten:2350
Lid geworden op:do 20 nov 2008, 09:10
Imker sinds:1975
Aantal volken:9
Bijenras(sen):buckfast
Locatie:amsterdam
Contacteer:

Re: Nu verplaatsen?

Bericht door semar » do 16 feb 2012, 19:26

Santtu Pikkarainen schreef: Dan kan je jezelf dus wel voor je kop slaan! Had ik dan toch hulp aan iemand moeten vragen om samen de kasten te sjouwen? Hoe dragen jullie de kast als het op 2 BK's staat?:
Die draag ik altijd met z´n tweeën!
ten eerste moet je aan het gewicht denken,
ten tweede hou je zo´n groote kast in je eentje niet in balans,
vooral in de winter zit het gross van het gewicht bovenin, dus snel instabiel.

Vriendelijke groet
Semar(Dominique)

jomme
Berichten:365
Lid geworden op:wo 20 apr 2011, 15:03
Locatie:Meulebeke
Contacteer:

Re: Nu verplaatsen?

Bericht door jomme » vr 17 feb 2012, 22:33

Zoals de bijtjes vandaag vlogen denk ik dat ik te laat ben om ze in mijn nieuwe stal te plaatsen :(
Dan maar de stal verder afwerken en mijn afleggers op de nieuwe plaats neerplanten...

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten:3562
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Nu verplaatsen?

Bericht door Oude Essink » za 18 feb 2012, 10:03

Niet zo optimistisch wat het vliegweer betreft; wij krijgen nog de "Maartse buien" en dan nog "April doet wat hij wil"; voor de bijen nog weken van binnenzitten met mogelijkheden nieuw in te vliegen op een andere stek.

Afbeelding

pieter1
Berichten:444
Lid geworden op:do 07 sep 2006, 10:43
Imker sinds:2005
Aantal volken:10
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Nu verplaatsen?

Bericht door pieter1 » zo 26 feb 2012, 09:54

Zijn er gegevens bekend over de maximale actieradius van een bijenvolk bij een bepaalde temperatuur?

Ik kan mijn kasten namelijk 2 kilometer verplaatsen, en dan staan ze midden in een groot laagveenmoeras bomvol met wilg. Terugplaatsen op de thuisstand is niet nodig omdat de volken na de wilg meteen doorkunnen naar de bestuiving van de ribes.

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten:3562
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Nu verplaatsen?

Bericht door Oude Essink » zo 26 feb 2012, 10:11

Actie radius is gemiddeld 3 km bij windstil goed vliegweer en minder goede dracht in de directe omgeving. Het weer is nu nog zodanig, dat je niet hoeft te vrezen, dat zij erg ver van huis gaan. Ik zou ze rustig verplaatsen tegen de avond als de volgende dag regenweer of koude is voorspeld. op de thuisstand een leeg kastje plaatsen om een eventuele terugvlieger op te vangen (zal zo'n vaart niet lopen).

Afbeelding

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten:2977
Lid geworden op:wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds:2003
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: Nu verplaatsen?

Bericht door Bart de Coo » zo 26 feb 2012, 12:04

Ik verplaats mijn bijen ieder voorjaar zo'n 3km, het zal zelfs ietsje minder zijn. Ik doe dat meestal eind maart, net na de voorjaarsinspectie. Gaat altijd prima. Verder heb ik nu verschillende keren kleine volkjes van mijn woonhuis naar de verenigingsstand in het dorp verplaatst. dan deed ik dan zo ongeveer in deze tijd van het jaar, of nog zelfs een paar weken later. Ging altijd goed. Ik herinner mij wel dat er dan opeens na een tijd nog wel eens een enkele bij op de oude plaats wilde rondlummelen, maar dat kan ook een bij gewees zijn die een aangename geur rook, weet ik veel. In elk geval, weinig zorgen. gewoon doen, een dezer weken.

Bart

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten:3562
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Nu verplaatsen?

Bericht door Oude Essink » zo 26 feb 2012, 17:30

Bart schreef:
weet ik veel
Best al wel!!! :)

Afbeelding

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 71 gasten