Nu verplaatsen?

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Santtu Pikkarainen
Berichten: 1083
Lid geworden op: do 03 mar 2011, 13:06
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Nu verplaatsen?

Bericht door Santtu Pikkarainen » di 14 feb 2012, 10:24

Mijn twee bijenkasten moeten naar een andere plaats op het volkstuincomplex. Hemelsbreed zal het een meter of 50 zijn dat ze moeten verplaatsen. Kan ik ze überhaubt nu over die 50 meter verplaatsen, nu ze na het koude weer een week of 2 binnen hebben gezeten? Of toch eerst naar een plek ver weg (wilgen/fruit) en dan weer terug naar hun definitieve plek? Het liefst ga ik niet reizen met de bijen, er is genoeg voor ze te halen in de buurt: volkstuin, wilgen, kastanjes, fruit, bebouwde kom van Ermelo.

Ik moet daar nog een stal bouwen, dat ga ik de komende weken doen. Wat is slim om te doen? Kan ik ze nu al op hun definitieve plaats zetten, ondanks dat ik de stal nog moet bouwen? Als de stal gebouwd is moeten ze ook weer een metertje verplaatst worden.

pieter1
Berichten: 444
Lid geworden op: do 07 sep 2006, 10:43
Imker sinds: 2005
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Nu verplaatsen?

Bericht door pieter1 » di 14 feb 2012, 10:40

Als je de kast 50 meter verplaats zullen de winterbijen naar de oude plek terugvliegen zodra het mooi weer is. Deze bijen zijn ingevlogen op die plek.

BBBeez
Berichten: 120
Lid geworden op: di 27 feb 2007, 17:26
Imker sinds: 2007
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Carnica (beebreed)
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Nu verplaatsen?

Bericht door BBBeez » di 14 feb 2012, 12:06

Het is niet te verwachten dat de winterbijen op een plek georienteerd zijn. Wat dat betreft kun je de kast makkelijk verplaatsen. Het probleem is dat de bijen zich al een behoorlijke tijd niet hebben kunnen ontlasten. Daardoor heb je het risico dat ze bij het verplaatsen van de kast zich in de kast ontlasten.

Het veiligste is wachten tot het voorjaar. De kast buiten de vliegradius (3km maar in het voorjaar is die een stuk kleiner) plaatsen en na drie weken op de gewenste plek zetten.

pieter1
Berichten: 444
Lid geworden op: do 07 sep 2006, 10:43
Imker sinds: 2005
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Nu verplaatsen?

Bericht door pieter1 » di 14 feb 2012, 12:13

BBBeez schreef:Het is niet te verwachten dat de winterbijen op een plek georienteerd zijn.
Dit ben ik niet met je eens. Een collega imker had in oktober de bijen in de kas staan voor de bestuiving van aardbeien. Het voorjaar daarop heeft hij de kast weer in dezelfde kas geplaatst alleen dan op een andere plek. Met als gevolg dat er een grote tros bijen hing op de plek waar de kast het voorgaande jaar had gestaan.

jomme
Berichten: 365
Lid geworden op: wo 20 apr 2011, 15:03
Locatie: Meulebeke
Contacteer:

Re: Nu verplaatsen?

Bericht door jomme » di 14 feb 2012, 12:49

Oei, ik zit met hetzelfde probleem.
Dit weekend hoop im mijn nieuwe stal te kunnen inwijden en ik dacht ook dat het geen probleem zou zijn om deze een meter of 10 te verplaatsen.
ik dacht dat de bijen na een week of 2 zich zouden herorienteren???

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten: 2977
Lid geworden op: wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: Nu verplaatsen?

Bericht door Bart de Coo » di 14 feb 2012, 14:42

Heel raar verhaal van Pieetr.

Wij hebben op de verenigingsstal sinds jaar en dag de gewoonte om in december de kasten te verplaatsen. Vaak doen we dat gelijktijdig met de oxaalzuurbestrijding. In december, als er toch niet meer gevlogen wordt en dat voorlopig ook wel niet het geval zal zijn, kun je op de korte afstand zo veel met de volken slepen als je maar wil. Dat neem je nota bene op in de je jaarplanning.

In het voorjaar, bij de reinigingsvlucht, gedragen de bijen zich alsof je zojuist de vliegplank hebt geopend, nadat je met de bijen gereisd hebt: de bijen ori"enteren zich eerst, voordat ze wegvliegen.

Zo doen we het jaar in, jaar uit en ik meende dat deze kennis algemeen bekend was.

Daarom: raar verhaal van Pieter.

Groet,

Bart

Santtu Pikkarainen
Berichten: 1083
Lid geworden op: do 03 mar 2011, 13:06
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Nu verplaatsen?

Bericht door Santtu Pikkarainen » di 14 feb 2012, 14:51

Bart, dus ik zou ze nu zonder problemen kunnen verplaatsen? Maakt het dan nog uit dat ze in het voorjaar van de grond zeg maar 1 meter naar achteren in de stal (op een centimeter of 30 hoogte) gezet worden? Het ziet er allemaal ook wel anders uit dan.
Of toch: beter safe then sorry en via een tijdelijke standplaats elders naar de stal verplaatsen?

Gebruikersavatar
kbrnld
Berichten: 36
Lid geworden op: zo 27 jun 2010, 10:23
Locatie: Culemborg
Contacteer:

Re: Nu verplaatsen?

Bericht door kbrnld » di 14 feb 2012, 15:00

Op het Duitse imkerforum staat een heel onderwerp gewijd aan het over korte afstand verplaatsen van bijenkasten zonder ze eerst 6 kilometer verderop te plaatsen http://www.imkerforum.de/showthread.php ... ight=beute of zoeken op 'Umsetzung von Beuten auf kurze Distanz' . In dit voorbeeld werken ze met bebladerde takken of heestertakken voor de vliegopening.

groet,
Kees-Jan
Woorden zijn als bijen. Ze hebben honing maar ook een angel.

jomme
Berichten: 365
Lid geworden op: wo 20 apr 2011, 15:03
Locatie: Meulebeke
Contacteer:

Re: Nu verplaatsen?

Bericht door jomme » di 14 feb 2012, 16:08

En wat betekent dit in het Nederlands? :think: :think:

Santtu Pikkarainen
Berichten: 1083
Lid geworden op: do 03 mar 2011, 13:06
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Nu verplaatsen?

Bericht door Santtu Pikkarainen » di 14 feb 2012, 16:23

"Verplaatsen van bijen over korte afstand". Iemand hier ervaring met deze methode?

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 51 gasten