Nu reeds tweede bak geven

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

jomme
Berichten:365
Lid geworden op:wo 20 apr 2011, 15:03
Locatie:Meulebeke
Contacteer:
Nu reeds tweede bak geven

Bericht door jomme » do 23 feb 2012, 12:39

Dames en heren,
Ik heb een drietal volkjes ingewinterd (voor de 1ste maal) die het nog voortreffelijk doen.
Nu heb ik 1 volk op 1 voerbak dat het nogal goed deed, de bijen zitten op 8 ramen...
Mijn collega adviseert om daar nu reeds een tweede bak met een viertal voerramen en een paar opgebouwde ramen op te plaatsen om ruimte te geven aan de moer en genoeg voeding te voorzien.
Ondertussen had ik al een zak voederdeeg op de kast gelegd maar ze zijn er volgens mij nog niet aan begonnen daar ze nog wel voer hebben.
Ik aarzel want wil het volk nog niet storen en doen aanpassen naar een heel andere situatie... (warmteregeling)
kan mij niet schelen als de moer nog wat beperkt wordt in haar leggen...
Ik hoor altijd dat men de kasten vóór 1 april niet moet openen om bv inballen vd moer en dergelijke te vermijden.
Wat doen jullie in dit geval?

Groeten

Jomme

Gebruikersavatar
semar
Berichten:2350
Lid geworden op:do 20 nov 2008, 09:10
Imker sinds:1975
Aantal volken:9
Bijenras(sen):buckfast
Locatie:amsterdam
Contacteer:

Re: Nu reeds tweede bak geven

Bericht door semar » do 23 feb 2012, 14:44

ik zou wachten tot ± 15 mrt,
de komede weken gaan er nog een boel haalbijen sterven,
en afhankelijk van het ras, duurt het dan voordat het aantal ´jongeborenen´
het aantal van de stervende oude bijen overneemd.
dwz, het volk zal nu eerst wat gaan krimpen.
half maart is een goed moment om de ´boeken´op te maken.
en te kijken hoe goed/slecht ze uit de winter zijn gekomen.

je kunt een volk ook te ruim zetten, dat remt de ontwikkeling.

Vriendelijke groet
Semar(Dominique)

Jannes

Re: Nu reeds tweede bak geven

Bericht door Jannes » vr 24 feb 2012, 12:37

Kan me helemaal vinden in de opmerking van Semar.
Niet aankomen, het is nog maar februari.
Half maart, als het een mooie dag is en de temp. ook mooi is opgelopen, is het nog vroeg genoeg.

Suc6, het is al héél mooi, als je volk nu nog op 8 ramen zit. De moer krijgt het nog druk zat met eitjes poepen straks.

Jannes

Gerard Boswinkel
Berichten:364
Lid geworden op:do 25 jan 2001, 00:00
Imker sinds:1983
Aantal volken:8
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Eibergen
Contacteer:

Re: Nu reeds tweede bak geven

Bericht door Gerard Boswinkel » wo 29 feb 2012, 19:43

Hoi Jomme,

Ik heb wat rond zitten dwalen op het internet en kwam deze hint van Pia Aumeier uit Duitsland tegen:

Typ 2 - Platzbedarf bei Einzargern
Etwa die Hälfte meines Bestandes sind Jungvölker aus dem Vorjahr, die in einer Zarge überwintert haben. Meist haben alle bis zur Zeit der Salweidenblüte schon den ersten großen Satz Jungbienen erbrütet. Ihre gute Verfassung verraten
sie dem froh lockenden Imker im Gartenstuhl bereits durch den regen Betrieb von Pollensammlerinnen am Flugloch. Beim(dann eigentlich überflüssigen) neugierigen Blick von oben in die Zarge sitzen die Bienen locker meist schon in nahezu allen Wabengassen, häufig ist sogar von oben nach kurzer Rauchgabe verdeckelte Arbeiterinnenbrut zu erkennen. Höchste Zeit für die Erweiterung! Denn ab Anfang März legt die Königin einige Hundert Eier pro Tag. (Salweide = Waterwilg/Boswilg)

De complete tekst van deze bijdrage is te vinden onder volgende link:
http://www.imker-sh.de/sites/default/fi ... 3-2010.pdf

Groeten.................

Gerard

jomme
Berichten:365
Lid geworden op:wo 20 apr 2011, 15:03
Locatie:Meulebeke
Contacteer:

Re: Nu reeds tweede bak geven

Bericht door jomme » do 01 mar 2012, 09:05

Merci beaucoup maar ik snap er geen snars van :D
Ook de Google vertaling geeft wartaal...

Eugeen
Berichten:82
Lid geworden op:di 20 okt 2009, 10:49
Imker sinds:2009
Aantal volken:15
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:Belgie / Tessenderlo
Contacteer:

Re: Nu reeds tweede bak geven

Bericht door Eugeen » do 01 mar 2012, 23:05

Gerard Boswinkel schreef:Hoi Jomme,

Ik heb wat rond zitten dwalen op het internet en kwam deze hint van Pia Aumeier uit Duitsland tegen:

Typ 2 - Platzbedarf bei Einzargern
Etwa die Hälfte meines Bestandes sind Jungvölker aus dem Vorjahr, die in einer Zarge überwintert haben. Meist haben alle bis zur Zeit der Salweidenblüte schon den ersten großen Satz Jungbienen erbrütet. Ihre gute Verfassung verraten
sie dem froh lockenden Imker im Gartenstuhl bereits durch den regen Betrieb von Pollensammlerinnen am Flugloch. Beim(dann eigentlich überflüssigen) neugierigen Blick von oben in die Zarge sitzen die Bienen locker meist schon in nahezu allen Wabengassen, häufig ist sogar von oben nach kurzer Rauchgabe verdeckelte Arbeiterinnenbrut zu erkennen. Höchste Zeit für die Erweiterung! Denn ab Anfang März legt die Königin einige Hundert Eier pro Tag. (Salweide = Waterwilg/Boswilg)

De complete tekst van deze bijdrage is te vinden onder volgende link:
http://www.imker-sh.de/sites/default/fi ... 3-2010.pdf

Groeten.................

Gerard
...Ongeveer de helft van mijn bijenbestand bestaat uit jonge volken, die in één bak zijn overwinterd. Meestal hebben ze ten tijde van de wilgenbloei al de eerste ronde jonge bijen uitgebroed. Hun goede uitwintering verraden ze door het aantreffen van pollenverzamelaars aan het vlieggat, zelfs bij regen. Bij een nieuwsgierige blik ( die dan eigenlijk overbodig is) langs boven op de ramen, zitten de bijen dan in alle gangen en hopelijk is dan ook na een lichte rookgift, verzegeld broed te zien van bovenaf. Het is dan de hoogste tijd om een kamer op te zetten. Van begin maart legt de koningin immers enkele honderden eieren per dag...
Is dit de goede vertaling? Ik geloof dat ze vooral bedoelt dat er weinig reden is om een volk op dit moment door te spitten. Als er voldoende pollen worden aangehaald is het vermoedelijk een goed moment om een tweede bak op te zetten. Ook langs buiten, op de vliegplank, is vaak te zien wat er binnen gebeurt.
Groeten,
Eugeen

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten:3562
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Nu reeds tweede bak geven

Bericht door Oude Essink » vr 02 mar 2012, 12:46

een goed moment om een tweede bak op te zetten
Je moet daarbij bedenken, dat hoe zuiderlijker je komt hoe eerder dat moment is aangebroken. Voor ons hier in het noorden is begin maart doorgaans veel te vroeg. 1. Er kunnen nog weken aanbreken waarin het veel te koud is voor de bijen om uit te vliegen; de tweede bak zal teveel lege ruimte opleveren en de kans op schimmel is groot. 2. De bijen die als eerste fourageren in het nieuwe seizoen zijn de winterbijen, die na een paar weken arbeid zullen bezwijken. Jonge bijen zullen pas 6 weken na de eileg gaan uitvliegen om het werk over te nemen. In de periode waarin de winterbijen afsterven en de eerste jonge bijen gaan fourageren, is het volk in zijn kleinste omvang; van het forse wintervolk is nog maar een miniem volk over en dat is niet het goede moment om de kast uit te breiden met een nieuwe bak kunstraat. Beter is te wacten tot er een flink broednest is en er voldoende jonge bijen zijn om pollen en nectar binnen te slepen. Dan ben je ben je bij ons al gauw in april aangeland en mag je hopen op een warme maand.

Afbeelding

jossmits
Berichten:674
Lid geworden op:wo 04 aug 2010, 07:54
Imker sinds:1965
Aantal volken:0
Bijenras(sen):op dit moment geen bijen
Locatie:Doetinchem
Contacteer:

Re: Nu reeds tweede bak geven

Bericht door jossmits » vr 02 mar 2012, 13:38

je kunt ook een bak onder toevoegen., zoals warre dat doet.

Lijkt mij geen bezwaar

Jos

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten:3562
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Nu reeds tweede bak geven

Bericht door Oude Essink » vr 02 mar 2012, 15:11

Ook goed!! Ik zelf winter in met een nagenoeg lege onderbak en ben dus al voorzien; als de tijd daarvoor rijp is, zet ik die onderbak boven.
hennie oes

vdiesveld

Re: Nu reeds tweede bak geven

Bericht door vdiesveld » vr 02 mar 2012, 15:21

Ik heb dat nu ook zo Hennie, honingkamer met vijf klimraampjes onder. Wanneer zet jij die naar boven dan, eind maart? En vul je die dan meteen aan met raampjes en zet je er dan een moerrooster tussen, of is dat nog veel te vroeg? Ligt natuurlijk ook aan de dracht besef ik.
Groet, Vincent

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 44 gasten