Nu reeds tweede bak geven

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten: 3562
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Nu reeds tweede bak geven

Bericht door Oude Essink » vr 02 mar 2012, 17:34

Eind maart, begin april, als het goed vliegweer blijft en als er al stevig op de wilg gevlogen is en de dames beginnen die onderbak weer in gebruik te nemen; inderdaad aanvullen met ramen kunstraat; moerrooster pas als het echt nodig is i.v.m. eventuele honingoogst. Normaal mik ik pas op honing als het volk stevig in het broed en de bijen zit; doorgaans is dan de kers al gaan bloeien en komt een 2e broed- of honingkamer aan de orde. moerrooster alleen van belang als er werksterbroed in de honingkamer zit. Dit is maximaal na 3 weken uitgelopen en de vrijgekomen cellen met honing gevuld.
afhankelijk van weer en dracht is dit ieder seizoen weer anders en maakt het bijenhouden boeiend.

Afbeelding

Gerard Boswinkel
Berichten: 364
Lid geworden op: do 25 jan 2001, 00:00
Imker sinds: 1983
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Eibergen
Contacteer:

Re: Nu reeds tweede bak geven

Bericht door Gerard Boswinkel » vr 02 mar 2012, 21:10

Hoi allen,

Even toch een reactie van mij:
Eugeen schrijft:
Meestal hebben ze ten tijde van de wilgenbloei al de eerste ronde jonge bijen uitgebroed.... en ......is het vermoedelijk een goed moment om een tweede bak op te zetten.
Zoals ik het lees schrijft Pia dat op het moment dat de waterwilg/boswilg bloeit het tijd wordt om bij volken op één broedkamer een extra bak te plaatsen.

Hennie schrijft:
Je moet daarbij bedenken, dat hoe zuiderlijker je komt hoe eerder dat moment is aangebroken
Pia Aumeier werkt op dit moment, als ik het goed begrepen heb, voor de Landesverband Nordrheinland Westfalen (NRW). Zo zuidelijk is dit niet want als ik vanaf hier 6 km in oostelijke richting fiets, ben ik al in NRW. Als je kijkt voor welk blad deze 'monatsbetrachtung' geschreven is (Norddeutsche Imkerzeitung) dan weet je dat het niet te maken heeft met zuidelijk of noordelijk.

Verder schrijf je:
Beter is te wacten tot er een flink broednest is en er voldoende jonge bijen zijn om pollen en nectar binnen te slepen. Dan ben je ben je bij ons al gauw in april aangeland en mag je hopen op een warme maand.
In de Monatsbetrachtung van 2009 schrijft Guido Eich:
Honigraumfreigabe – 70% Regel beachten Ich gebe den Honigraum oder erweitere Völker auf die zweite Zarge, wenn 70% des Raumvolumens mit Bienen besetzt sind und insgesamt pro Zarge mindestens drei verdeckelte Brutwaben zu finden sind. Drei geschlüpfte Waben füllen nach Schlupf eine Zarge voll mit Bienen. Auch bei kaltem Wetter muss daher erweitert werden, will man dem Schwärmen vorbeugen. Der Imker der wartet bis die Völker alle Wabengassen besetzen und Bienenmassen unter dem Volk durchhängen, kann schon einmal die Leiter checken zum Schwärme fangen.

Ik denk Hennie dat als Jomme wacht tot april met het geven van een extra broedbak, hij ook de ladder kan gaan checken om de zwermen te scheppen. Ik ga dus mee met Semar die half maart voorstelt.

Verder schrijf jij:
Ik zelf winter in met een nagenoeg lege onderbak en ben dus al voorzien
Ha, ha, :lol: dan klopt je verhaal ook met dat van Pia omdat jij werkt volgens Typ 1 Pflegeleichte zwei Zarger. Extra ruimte geven is bij deze volken pas nodig aan het begin van de kersendracht.

Nog even een tip voor Jomme. Ga Duits leren lezen, want je krijgt zo toegang tot een grote hoeveelheid imkerliteratuur (boeken, tijdschriften, DVD's).

Groeten..................

Gerard

jomme
Berichten: 365
Lid geworden op: wo 20 apr 2011, 15:03
Locatie: Meulebeke
Contacteer:

Re: Nu reeds tweede bak geven

Bericht door jomme » za 03 mar 2012, 00:24

Allen bedankt voor de interessante reacties!
Ja Gerard, Duits, ik ben er zeker van dat er ook heel wat Chinese literatuur bestaat :D
Ik lees op Franse en Engelse fora maar waar eindigt het he? :be2:

Gebruikersavatar
Fay
Berichten: 95
Lid geworden op: di 22 nov 2011, 18:43
Contacteer:

Re: Nu reeds tweede bak geven

Bericht door Fay » zo 25 mar 2012, 17:52

Ik heb nog een vraag die hier wel bij past....

Ik wil graag raat vernieuwen, maar niet het risico lopen dat ik ze te vroeg al ruimte boven het broednest geef ivm de temperatuur. Ik wil ook niet dat ze te weinig ruimte hebben. Kan ik ook de onderste bak volhangen met nieuwe kunstraat, en die later bovenop zetten. Dan hebben ze ruimte mochten ze die willen gebruiken.

Ik ben namelijk gaan kijken bij mijn volk. Ik heb heel wat uurtjes snachts liggen piekeren over de bijen en ik ben er ook heen gegaan met een "in-case-of-emergency" zak voederdeeg. Maar het volk doet het super! Echt nog een lekker groot volk met 5 ramen vol brias (ik heb alleen de buitenste ramen bekeken, zag geen rede om ze verder te storen) De onderbak weghalen voor schoonmaak en raatvernieuwing ging iets minder snel dan ik dacht. Hoewel er alleen een klein beetje voer nog in de onderbak zat waren er wel flink wat bijen lekker aan de wandel op de raten. Misschien had ik de onderbak niet weggehaald als ik de raten niet wilde vernieuwen, maar er zaten van die mooie diepbruine ramen bij :wink:

En om een lang verhaal kort te maken... ik twijfel of ze wel genoeg ruimte hebben omdat er zoveel bijen waren. Ze liepen ook op de buitenste raat waar wat groene schimmel plekken zaten. Bak eronder met nieuwe raat en later wisselen lijkt me een goede oplossing voor mijn gemoedsrust. Is het ook goed voor de bijen?

Gebruikersavatar
Hans van Mechelen
Berichten: 15
Lid geworden op: vr 22 jul 2011, 22:58
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Nu reeds tweede bak geven

Bericht door Hans van Mechelen » zo 25 mar 2012, 22:06

Hoi Fay,

Ik zou er zelf niet voor kiezen om nu een bak er onder te zetten om die later te wisselen. Als er de komende tijd nectar in de bovenste bak wordt gedaan, wissel je die straks mee naar beneden. Maar als je twijfelt om er een hele bak met kunstraat bovenop te zetten, kan je bijvoorbeeld de nieuwe bovenbak vullen met 4 of 6 ramen met kunstraat en de rest opvullen met sluitblokken. Maar je weet het, zoveel imkers, zoveel oplossingen.
Trouwens, dat moertje is natuurlijk een super koningin :wink:

groeten

Hans van Mechelen

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8246
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Nu reeds tweede bak geven

Bericht door Hans van der Post. » zo 25 mar 2012, 23:21

Fay schreef:[....................]
En om een lang verhaal kort te maken... ik twijfel of ze wel genoeg ruimte hebben omdat er zoveel bijen waren. Ze liepen ook op de buitenste raat waar wat groene schimmel plekken zaten. Bak eronder met nieuwe raat en later wisselen lijkt me een goede oplossing voor mijn gemoedsrust. Is het ook goed voor de bijen?
Inderdaad Fay gelukkig dat je twijfelt. Ja, zou de bak weer onder het volk zetten. Je hebt weinig ruimte voor de bijen en de net binnen gekomen nectar.

- Als de nectar in de uitgelopen cellen van het broednest komt is dit een blokkade voor de moer.

Wat ik zelf vaak doe is een raam voer naast (zonder stuifmeel) het broednest weghalen (in de onderbak) en tussen het stuifmeelraam en het broednest een raam kunstraat. Je zult zien dat nu met deze stuifmeel en nectar vloed de kunstraat snel wordt uitgebouwd.
!Hans.


Gebruikersavatar
Fay
Berichten: 95
Lid geworden op: di 22 nov 2011, 18:43
Contacteer:

Re: Nu reeds tweede bak geven

Bericht door Fay » ma 26 mar 2012, 12:12

Hans van Mechelen schreef: Trouwens, dat moertje is natuurlijk een super koningin :wink:
Ha Hans! Ja inderdaad, het is een super volk. Op het eerste potje honing (of honing taart als je dat lekker vindt) staat in elk geval alvast jouw naam :dance:

Bedankt voor de reacties en het mooie artikel. Ik twijfel natuurlijk nog steeds maar ik denk dat ik ga voor de oplossing met de sluitblokken zoals ook in het artikel staat. Want een honing barrière wil ik niet. En als ik kijk hoe de dames af en aan vliegen, met van die dikke oranje en gele dijen, denk ik dat dat een reëel probleem is. Enige nadeel... ik heb nog geen sluitblokken, dus dat kan ik niet direct doen. Ik kan wel even zoeken of ik materiaal in huis heb om die sluitblokken snel te klussen van wat lege ramen. Anders gaat het pas komend weekend lukken.

Ik ben zo blij met mijn goede volk (bedankt Hans!) En zoooooo waanzinnig blij met dit fijne forum en de behulpzame mensen hier, bedankt allemaal! :clap:
Komt er toch een soort euforisch gevoel over je als het goed gaat met je bijen :D

Gebruikersavatar
Hans van Mechelen
Berichten: 15
Lid geworden op: vr 22 jul 2011, 22:58
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Nu reeds tweede bak geven

Bericht door Hans van Mechelen » ma 26 mar 2012, 21:38

Hoi Fay,

A.s. zaterdag is op de vereniging boeldag en daar zitten ook de nodige zo goed als nieuwe sluitblokken bij. Geniet maar lekker van je volk!

groeten,

Hans

Santtu Pikkarainen
Berichten: 1083
Lid geworden op: do 03 mar 2011, 13:06
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Nu reeds tweede bak geven

Bericht door Santtu Pikkarainen » wo 28 mar 2012, 10:11

Aankomend weekend wordt het maar een graad of 9. Het lijkt me te koud, maar kan ik dan toch een BK onder plaatsen. Of moet ik echt wachten tot het weer boven de 15 graden is?

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 63 gasten