drankzucht bijen ?

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

peter weegels
Berichten: 6
Lid geworden op: zo 06 jun 2010, 23:06
Locatie: Nederland
Contacteer:

drankzucht bijen ?

Bericht door peter weegels » di 13 mar 2012, 21:43

Het valt me ieder jaar op dat naast water uit de regenton, vijver e.d. bijen ook water halen op de mesthoop en nu na de strenge winter ook op bloedende bomen (walnoten). De bijenkroeg die aan hun voeten ligt slaan ze over. De voedingsstoffen uit de bomen kan ik me voorstellen dat hen dat aantrekt, maar wat halen ze op de mesthoop ? Vormt dit later niet een besmettingsbron voor de honing ?

Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten: 3582
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1974
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: hilversum
Contacteer:

Re: drankzucht bijen ?

Bericht door maartenkleijne » di 13 mar 2012, 23:49

Staat vandaag op NU.nl dart bijen groot belang hechten aan hun darmflora, vandaar mest?
http://www.nu.nl/wetenschap/2762401/gew ... flora.html
gr,
m

Gebruikersavatar
alfa vulgaris
Berichten: 1543
Lid geworden op: di 11 okt 2011, 01:36
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 0

Re: drankzucht bijen ?

Bericht door alfa vulgaris » wo 14 mar 2012, 01:01

Dat mijn bijen mijn drinkwater mijden,verontrust mij meer!

Ronnie76
Berichten: 80
Lid geworden op: zo 30 mei 2010, 21:03
Contacteer:

Re: drankzucht bijen ?

Bericht door Ronnie76 » wo 14 mar 2012, 08:55

Alsjeblieft, huiswerk om door te lezen :D : http://edepot.wur.nl/45986

Gebruikersavatar
alfa vulgaris
Berichten: 1543
Lid geworden op: di 11 okt 2011, 01:36
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 0

Re: drankzucht bijen ?

Bericht door alfa vulgaris » wo 14 mar 2012, 11:39

Ja,tijd voor de toets.
Toch erg b(l)ij met de medespeurders.

Ik had thuis gemerkt dat de bijen mijn drinkwater wel dronken van een stekblokje (gesponnen basalt ?)
maar daar was ik weer niet zo blij mee.

Koffiebonen worden o.a. gepeld met zuur als ik me niet vergis,waarschijnlijk ook en verklaring voor de voorkeur van de honingbijen dus.

Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten: 3582
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1974
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: hilversum
Contacteer:

Re: drankzucht bijen ?

Bericht door maartenkleijne » wo 14 mar 2012, 12:48

We hadden het er ook wel eens over dat bijen drinkwater met wat zeezout prefereren (theelepeltje), en nu leer ik weer over een ietsje azijn erbij.
Bij mij hebben bijen altijd een sterke voorkeur voor nat mos, dat heeft ook een lagere PH, ietsje zuur bedoel ik.
gr,
m

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten: 3562
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: drankzucht bijen ?

Bericht door Oude Essink » wo 14 mar 2012, 15:21


Bijen zuigen überhaupt graag het water ergens uit; op de afbeelding een stuk vermolmd hout.







hennie oes

Ronnie76
Berichten: 80
Lid geworden op: zo 30 mei 2010, 21:03
Contacteer:

Re: drankzucht bijen ?

Bericht door Ronnie76 » wo 14 mar 2012, 15:34

Ik heb ook wel eens gehoord dat er imkers zijn die in de buurt van hun kasten tegen bomen aan plassen waarna de bijen hiervervolgens graag van mogen genieten....... :o
Misschien dat het verband houdt met de term azijnzeiker ? :think:

Dit schrijfende en mij afvragend waar ik dit ooit had gelezen is gekeken wat google zegt als ik de term urine + bijen intype en kom daarbij nog op een 2tal markante weetjes:
In Oud-Egyptische papyrusrollen zijn diagnostische proeven beschreven om suikerziekte te herkennen. Daartoe werd urine van een patiënt op een lemen vloer gegoten om te zien of er bijen op afkwamen. Eigenlijk is deze proef tot in de negentiende eeuw in gebruik gebleven met het zogenoemde piskijken. Sinds de tijd van Galenus – een Grieks-Romeinse arts uit de tweede eeuw na Christus – was het urineglas een diagnostisch hulpmiddel: kleur, reuk, consistentie, helderheid, bezinksel én smaak van de urine maakten duidelijk wat de patiënt mankeerde. Als de urine te zoet smaakte, was de diagnose duidelijk: suikerziekte. In het verlengde hiervan is in 1889 per toeval ontdekt dat suikerziekte te maken heeft met de alvleesklier. De amanuensis van de artsen Mehring en Minskowsky merkte op dat vliegen bij voorkeur neerstreken op de urine van een hond waarbij voor proefnemingen zijn alvleesklier was verwijderd. Dit was de directe aanleiding tot de ontdekking dat het wegnemen van de alvleesklier suikerziekte tot gevolg heeft. In 1922 werd een diabetespatiënt voor het eerst met succes behandeld met een extract van de eilandjes van Langerhans uit de alvleesklier. In 1926 bereidde Abel insuline in kristallijne vorm. In 1959 stelde Sanger de aminozuurvolgorde van het insulinemolecuul vast. Tot in de jaren negentig van de vorige eeuw werd slachtafval van varkens of runderen gebruikt voor de productie van insuline. In de jaren tachtig is een begin gemaakt om met recombinant-DNA-technieken menselijke insuline te produceren met behulp van bacteriën of gisten. Varkensinsuline en runderinsuline – die slechts zeer weinig afwijken van menselijke insuline – worden in Nederland dan ook niet meer gebruikt.
http://www.medicijnen-op-maat.nl/Hormon ... ziekte.htm

en ook
1500 voor Christus
Diabetes wordt in Egyptische, Indische en Griekse geschriften als geheimzinnige ziekte beschreven, die het lichaam van patiënten verteert. Het valt op dat bijen en mieren op de zoete urine van de zieken afkomen. Honing, wijn en kruidendrankjes worden geprobeerd als genezing, maar niets helpt.
http://www.vragenoverdiabetes.nl/conten ... edenis.asp

Ik zal zelf binnenkort eens de proef op de som nemen en mijn bijen vragen of dat ik suikerziekte heb :whistle:

Gebruikersavatar
zanna
Berichten: 193
Lid geworden op: di 22 sep 2009, 20:22
Locatie: Belgie/Frankrijk
Contacteer:

Re: drankzucht bijen ?

Bericht door zanna » wo 14 mar 2012, 15:43

Ik dacht eens ergens gelezen te hebben,
dat bijen liever water hebben met een geurtje/smaakje eraan en dit om de reden,
dat ze het beter kunnen lokaliseren en/of uitleggen via dans met geur/smaak waar het water zich bevindt .

Gebruikersavatar
apiario
Berichten: 1431
Lid geworden op: wo 08 sep 2004, 20:20
Imker sinds: 1976
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Streefkerk
Contacteer:

Re: drankzucht bijen ?

Bericht door apiario » wo 14 mar 2012, 16:09

Ja...ja... Zanna een geurtje en een smaakje.......
Jaren geleden maakte ik deze illustratie en toen was het al duidelijk dat er achter de pomp nog al het eens het en ander stiekum
werd genuttigd. Nee, de dames kunnen er wat van . :D :D

Bertus
Afbeelding
voor lezing angelose/geafrikaniseerde bijen

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 72 gasten