schilderen nieuwe bijenkasten

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

roosje2012
Berichten:93
Lid geworden op:ma 12 mar 2012, 22:10
Contacteer:
schilderen nieuwe bijenkasten

Bericht door roosje2012 » za 17 mar 2012, 17:33

Ik heb net 2 nieuwe simplex bijenkasten gekocht. Aan de buitenkant lijken ze met iets behandeld te zijn. Is het goed dat ik het dak aan de buitenkant een kleurtje geef in acrylverf en de rest van de kast een mengsel van rauwe terpentijn en was? Aan de binnenkant doe ik niets. Maar wat met de bodem? Kan je die binnen wat beschermen met iets vanwege het vocht?
Dank u

roosje2012
Berichten:93
Lid geworden op:ma 12 mar 2012, 22:10
Contacteer:

Re: schilderen nieuwe bijenkasten

Bericht door roosje2012 » za 17 mar 2012, 18:01

Sorry, ik bedoelde rauwe lijnolie natuurlijk, met bijenwas

roosje2012
Berichten:93
Lid geworden op:ma 12 mar 2012, 22:10
Contacteer:

Re: schilderen nieuwe bijenkasten

Bericht door roosje2012 » za 17 mar 2012, 19:42

Ik heb een foto van mijn kasten, maar ik weet niet hoe ik ze hier op krijg.
In elk geval het zijn twee NIEUWE simplex kasten.
Ik heb ook 2 TBH, en 1 ervan is in acryl gechilderd en de andere met een mengsel rauwe lijnolie + bijenwas. Maar het heeft inderdaad maanden geduurd voor dit droog was.

Gebruikersavatar
buzzer
Berichten:690
Lid geworden op:zo 12 jun 2011, 19:20
Imker sinds:2011
Aantal volken:7
Bijenras(sen):carnica.....en lookalikes
Locatie:olst
Contacteer:

Re: schilderen nieuwe bijenkasten

Bericht door buzzer » zo 18 mar 2012, 15:50

Ik wil eens proberen of deze grenen kasten het zonder behandeling uithouden. Planken komen uit een kaasfabriek en voelen lekker vet aan.
Afbeelding
Alle begin is (bij) zonder honing.

belrgerbal
Berichten:164
Lid geworden op:di 30 nov 2010, 21:53
Contacteer:

Re: schilderen nieuwe bijenkasten

Bericht door belrgerbal » ma 19 mar 2012, 20:33

Je kunt je kasten het beste Beitsen. Beits kan namelijk ademen, verf gaat op den duur afbladderen, door al het vocht in de kast. Je kunt bv hermadix natuurbeits gebruiken. Is milieuvriendelijk en is vele malen duurzamer dan verf.

roosje2012
Berichten:93
Lid geworden op:ma 12 mar 2012, 22:10
Contacteer:

Re: schilderen nieuwe bijenkasten

Bericht door roosje2012 » di 20 mar 2012, 13:37

Voila, ik heb mijn nieuwe simplex kasten geschilderd met Semi-transparante beits van xyladecor. Het produkt is volgens de doos niet toxisch voor dieren of milieu. Vandaag de tweede laag erop. Er kruipt wel heel wat verf in.
Ik heb nog wel een vraagje, Op het dak is bovenaan een bruine watervaste plaat genageld. Kan ik die ook schilderen? Ik zou het dak en de vliegplank dan in een fris kleurtje schilderen en verschillende symbolen op aanbrengen in geel of blauw. Dan misschien de binnenkant nog met iets natuurlijk insmeren, en dan mogen ze komen :be9:

Santtu Pikkarainen
Berichten:1083
Lid geworden op:do 03 mar 2011, 13:06
Imker sinds:2010
Aantal volken:2
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Ermelo
Contacteer:

Re: schilderen nieuwe bijenkasten

Bericht door Santtu Pikkarainen » di 20 mar 2012, 15:45

Ik heb 2 Red Cedar 6-ramers gekocht. Op aanraden van het Honingmagazijn ga ik ze in de lijnolie zetten. Men had het over de binnenkant in de lijnolie, maar klopt dat wel? De bijen smeren de binnenkant toch dicht met propolis? Dan kan ik toch beter de buitenkant doen?

Bij de schilderszaak heb ik gebleekte lijnolie gekocht, is dat wel goed? Of kan ik beter gekookte lijnolie halen?
Ik las overigens dat gekookte lijnolie giftig is omdat lood-, mangaan- of kobaltverbindingen zijn toegevoegd. Lijkt me dan weer minder geschikt voor bijtjes....

Gebruikersavatar
semar
Berichten:2350
Lid geworden op:do 20 nov 2008, 09:10
Imker sinds:1975
Aantal volken:9
Bijenras(sen):buckfast
Locatie:amsterdam
Contacteer:

Re: schilderen nieuwe bijenkasten

Bericht door semar » di 20 mar 2012, 18:40

gewoon Rambo pantserbeits.

Vriendelijke groet
Semar(Dominique)

Santtu Pikkarainen
Berichten:1083
Lid geworden op:do 03 mar 2011, 13:06
Imker sinds:2010
Aantal volken:2
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Ermelo
Contacteer:

Re: schilderen nieuwe bijenkasten

Bericht door Santtu Pikkarainen » di 20 mar 2012, 19:24

semar schreef:gewoon Rambo pantserbeits.

Vriendelijke groet
Semar(Dominique)
Dat wil ik nou juist niet op de Red Cedar kasten, Mijn vuren kasten staan wel in de pantserbeits

Gebruikersavatar
AndreasH
Berichten:815
Lid geworden op:di 07 apr 2009, 11:07
Locatie:Vught
Contacteer:

Re: schilderen nieuwe bijenkasten

Bericht door AndreasH » di 20 mar 2012, 19:56

roosje2012 schreef: Dan misschien de binnenkant nog met iets natuurlijk insmeren, en dan mogen ze komen :be9:
Enige wat ik nog wel eens aan de binnenkant van een bijenkast wil 'smeren' is gras om het ding wat natuurlijker te laten ruiken maar voor de rest is het helemaal niet nodig. Daarbij, de binnenkant van de kast gaat toch door de bijen zelf besmeerd worden met propolis. Spaar je de moeite en het risico dat ee net geschepte zwerm alsnog weer vertrekt omdat ze de kast niet leuk vinden....
Duurzaam en ecologisch tuinieren, imkeren en energieopwekking op mijn website (zie profiel).

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 160 gasten