voorjaarsontwikkeling

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

Gebruikersavatar
semar
Berichten:2350
Lid geworden op:do 20 nov 2008, 09:10
Imker sinds:1975
Aantal volken:9
Bijenras(sen):buckfast
Locatie:amsterdam
Contacteer:
Re: voorjaarsontwikkeling

Bericht door semar » za 05 mei 2012, 13:57

meer basis, halen of verhongeren.
een raam broed vraag ook een raam voer.

Vriendelijke groet
Semar(Dominique)

belrgerbal
Berichten:164
Lid geworden op:di 30 nov 2010, 21:53
Contacteer:

Re: voorjaarsontwikkeling

Bericht door belrgerbal » za 05 mei 2012, 14:31

dat baggerweer van nu en de laatste weken heeft wel aardige negatieve invloed op de ontwikkeling van de volken volgens mij. Het is een slecht jaar tot nu toe, of vergis ik me?

petro
Berichten:946
Lid geworden op:wo 26 mei 2010, 12:35
Imker sinds:1973-1974
Aantal volken:5
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Amsterdam,Nederland
Contacteer:

Re: voorjaarsontwikkeling

Bericht door petro » za 05 mei 2012, 17:30

:D Baggerweer. Het jaar is wel slecht voor ons imkers en heeft een remmende invloed op de volken.
ECHTER vergis je niet het is veel droog en de temperatuur is weliswaar laag,maar er wordt stuifmeel en nectar gehaald!!!!
Hetgeen wordt gehaald wordt echter meestal(nu)gebruikt door hunzelf.
Dat houdt in dat er voor de imker weinig of niets is,maar voor de bijen wel.
En dat zorgt er voor dat als er een enkele of paar mooie dagen zijn er meestal gelijk gezwermd wordt.
Baggerweer voor de imker maar de bijen redden zich wel,zeker als ze het jaar zijn begonnen met een goed deel van de wintervoorraad.
Petro

belrgerbal schreef:dat baggerweer van nu en de laatste weken heeft wel aardige negatieve invloed op de ontwikkeling van de volken volgens mij. Het is een slecht jaar tot nu toe, of vergis ik me?

Santtu Pikkarainen
Berichten:1083
Lid geworden op:do 03 mar 2011, 13:06
Imker sinds:2010
Aantal volken:2
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Ermelo
Contacteer:

Re: voorjaarsontwikkeling

Bericht door Santtu Pikkarainen » zo 06 mei 2012, 21:29

Mijn beide volken hebben wat nectar opgeslagen in de honingkamer, nog niet verzegeld. Een volk is volop in zwermstemming aan het raken, wel 10 speeldoppen. Ik heb ook een belegde gezien, dus morgen een veger maken, anders zij ze deze week er denk ik vandoor. Darrenraat was ook in beide volken al uitgebouwd en goeg belegd. In de darrenraat heb ik geen varroa gezien, daar werd ik wel blij van.

Ruinerweg
Berichten:685
Lid geworden op:ma 02 feb 2004, 11:03
Imker sinds:1994
Aantal volken:10
Bijenras(sen):Carnica F 1
Locatie:koekange
Contacteer:

Re: voorjaarsontwikkeling

Bericht door Ruinerweg » ma 07 mei 2012, 18:13

Heb vandaag de volken gecontroleerd: wat een ontwikkeling, ondanks het toch erg matige weer. Honingbakken die er op stonden stromen al aardig vol en de andere heb ik vandaag geplaatst omdat de broedbakken vol zaten. Kantramen met voer eruit, opschuiven en kunstraat tegen het broednest en aan de andere kant een raam met stuifmeel.
Ook ongelooflijk eigen dat de kunstraat die ik vorig dinsdag had gegeven al helemaal uitgebouwd.
En nog geen speeldopjes!

Hopen op een redelijke week en dan misschien de slinger uit het vet!

Groet,

Roe4l

Ruinerweg
Berichten:685
Lid geworden op:ma 02 feb 2004, 11:03
Imker sinds:1994
Aantal volken:10
Bijenras(sen):Carnica F 1
Locatie:koekange
Contacteer:

Re: voorjaarsontwikkeling

Bericht door Ruinerweg » wo 09 mei 2012, 14:47

Ik heb toch maar de niet-leggende koningin van een volk verwijderd en het volk gisteren verrast met een raam eitjes uit een carnica F1 volk. Het rumoer van 36 uur moerloosheid was na een half uurtje verstomd en er heerst weer rust!

Misschien dat ik op zondag 20 mei nog wat mensen gelukkig kan maken met onbevruchtte carnica koninginnen!

Groeten,

Roel

Ruinerweg
Berichten:685
Lid geworden op:ma 02 feb 2004, 11:03
Imker sinds:1994
Aantal volken:10
Bijenras(sen):Carnica F 1
Locatie:koekange
Contacteer:

Re: voorjaarsontwikkeling

Bericht door Ruinerweg » zo 13 mei 2012, 20:49

Vandaag de volken gecontroleerd: staan er goed voor. Nog geen zwermaankondigingen, veel broed, maar nog weinig honing in de honingkamers. Ik denk dat we hier van een verloren voorjaar kunnen spreken!
Leuk om te zien was dat een volk waarin een moer zat die niet te vinden was en waar een dag of tien geleden ook geen broed meer inzat na het inhangen van een raam met eitjes toch weer was gaan leggen!

Doet open broed inhangen een moer die van de leg is geraakt weer aan de leg geraken?

groet,

Roel

Gebruikersavatar
Fay
Berichten:95
Lid geworden op:di 22 nov 2011, 18:43
Contacteer:

Re: voorjaarsontwikkeling

Bericht door Fay » zo 13 mei 2012, 22:12

Ik heb ook een vraag. Bij mij is alles heel goed ook! Ik werd weer helemaal blij van de inspectie. Geen zwermneigingen, wel onwijs veel speeldoppen langs de bovenkant van de ramen. Het begint inmiddels wel lekker druk te worden in de kast en enorm veel gesloten broed in de onderbak. Dus er staat een bevolkingsexplosie te wachten.

Ook heel veel prachtig stuifmeel. Knalrood (paardekastagne?) en ook veel wit.

Ik heb wel het zekere voor het onzekere te genomen met het slechte weer. Ik heb er 2,5kg apifonda op gelegd. Ze eten er ook lekker van dus ik heb het openings vakje nu groter gemaakt. Maar het is nu ook best goed weer en het lijkt erop dat ze goed halen. De eerste cellen honing (of apifondastroop???) worden verzegeld. Ik heb er nog geen honingkamer op gezet maar het lijkt me nu wel tijd omdat alles goed is uitgebouwd. Lekker druk. Cellen grotendeels in gebruik overal eigenlijk. En een aantal cm voer bovenin de bovenste BK (maar nog niet allemaal verzegeld)

DUS... moet ik die apifonda weghalen en HK erop. Want HK erop doen en apifonda laten liggen lijkt me erg vreemd. Hoewel het wel kan helpen met het uitbouwen van de ramen (heb geen uitgebouwde ramen)
Ik las steeds dat de bijen de apifonda alleen eten wanneer het nodig is en bij goede dracht geen interesse hebben. Is dat nou echt waar? Heb ik luie bijen? Of is alle voer in mijn kast van de apifonda afkomstig?

Ik hoop dit jaar uiteindelijk toch op een klein beetje honing (zonder apifonda erin!!) zodat ik mijn 1 jarige imkerverjaardag kan vieren met een lekker honingtaartje. :pray:

Jannes

Re: voorjaarsontwikkeling

Bericht door Jannes » ma 14 mei 2012, 00:02

Als ik je bericht zo lees, heeft je volk momenteel voer genoeg!
Apifonda weghalen lijkt mij geen probleem.
HK er op, als er voldoende dracht is. Ook voor de verwachte 'volksexplosie' heb je straks ruimte nodig, anders hangt de helft straks in de boom...
Ruimte is een belangrijk onderdeel om het volk binnen te houden. Maak je nog wel een veger?? Mijn ervaring is, dat niet elk volk zonder zwermen kan, en een kunstzwerm dan een prima middels kan zijn deze normale gang tegen te gaan. Dus oude moer er uit, en in 6-ramer. Raam of 2 broed mee, 7 á 8 ramen afslaan en evt. als je een voerraam hebt, ook een voerraam meegeven.
Heeft je volk 2 broedkamers? Dan kun je ook één volledige broedkamer wegnemen met de moer er in.
Scheeld zoeken... en rommelen in het volk.

Bodem er onder, deksel er op.. klaar.
Na een poosje kan hier bij voldoende dracht, ook weer een HK op.

Je overblijvende broedkamer heeft geen moer en moet wél minimaal één raam met eitjes hebben!
Alle evt. aanwezige doppen weghalen en op de 13e dag moeren in laten lopen en de rest weghalen.
Dit volk heeft straks veel jonge bijen en geen nieuw broed te verzorgen, ideaal voor een goede bak honing er bovenop!
Als de niewe moer is bevrucht en er nieuw broed is, kun je gelijk een varoa behandeling doen, voor je broed gesloten is. Denk wel aan je Honingkamers...
Na een poos, als je nieuwe moertje legt, kan er in no time weer een tweede BK onder gezet worden.

Suc6!

Jannes

Gebruikersavatar
Fay
Berichten:95
Lid geworden op:di 22 nov 2011, 18:43
Contacteer:

Re: voorjaarsontwikkeling

Bericht door Fay » ma 14 mei 2012, 10:49

Jannes bedankt voor de reactie. Ik ga inderdaad nog een kunstzwerm maken. Maar een imker die ik ken is dit jaar begonnen met koninginnenteelt. Dus zolang ik nog geen echte zwermstemming bespeur (tot nu toe alleen speeldopjes) hou ik mijn volk nog even bij elkaar. Ik hoop dat hij voor die tijd een koningin voor mij heeft om in het moerloze deel in te voeren. Zo niet, laat ik ze inderdaad zelf een koningin kweken want het is gewoon een heel goed volk.

Ik ga vandaag de HK in orde maken. Dan kunnen ze meteen verder bouwen.

Maar mag ik concluderen dat ze toch apifonda snoepen ookal is er genoeg dracht in de omgeving? Dan ben ik wat geruster om het er vanaf te halen.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 86 gasten