volk versterken

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
gerda
Berichten: 29
Lid geworden op: zo 05 jun 2011, 20:31
Contacteer:

volk versterken

Bericht door gerda » zo 22 apr 2012, 09:47

Hallo vrienden,

Ik heb twee volken staan, het ene volk is verenigd in het voorjaar, het tweede volk niet, nu zie ik dat de kasten maar voor de helft meer bezet zijn, ze hebben het zichtbaar moeilijk, er is nog wel een koningin , maar het gaat niet goed, nu mijn vraag , mag ik nu nog een paar ramen gesloten broed van de sterke kast overhangen in de andere kast, en mogen de bijen er op blijven zitten, die er op zitten, moet ik ook nog voer overhangen, kan ik dit volk nog redden, met dit koude weer heb ik nog niet in de kast gekeken, er zit een raampje aan de achterkant van mijn kasten. Als de zon schijnt, komen ze bijna allemaal buiten, ze zien er levendig uit, maar het zijn er niet zoveel meer, ik heb twee kasten van 12 ramen boveneen staan, heb ik er te vroeg een kast bovenop gezet, dit is al een maand geleden gebeurd, omdat het dan heel warm weer was en er genoeg volk in de 6 ramer zat.
Kunnen jullie me raad geven , dan doe ik het deze middag nog, het is vandaag hopelijk droog.
Dank je wel, :?

Gebruikersavatar
Fay
Berichten: 95
Lid geworden op: di 22 nov 2011, 18:43
Contacteer:

Re: volk versterken

Bericht door Fay » zo 22 apr 2012, 10:08

Hmm ik ben misschien niet de juiste om te adviseren omdat ik er zelf nog geen ervaring mee heb...... Maar je zegt dat er nog wel een koningin is. Alleen je hebt nog niet in de kast gekeken.

Ik zou toch eerst proberen te kijken of je kan zien wat er mis is. Is het echt nog allemaal goed met de koningin? Is er broed in alle stadia? Geen tekenen van ziekte? Hebben ze nog genoeg voer? Pas als je echt geen andere aantoonbare oorzaak kan vinden behalve dan dat het volkje klein is zou ik broed overhangen. Misschien hebben ze (ook) voerramen nodig als er niet veel voer meer is. Of is er toch iets misgegaan met de koningin. Misschien moet je dan broed overhangen als je denk dat ze nog een nieuwe koningin kunnen maken.

Ik zou iig even kijken en nadenken wat je het beste kan doen aan de hand van wat je aantreft. Maar ik ben benieuwd wat de ervaren imkers zeggen.

Veel succes! Ik hoop dat je ze kan helpen weer aan te sterken.

Bok
Berichten: 368
Lid geworden op: ma 25 aug 2008, 18:26
Contacteer:

Re: volk versterken

Bericht door Bok » zo 22 apr 2012, 10:38

Er van uitgaande dat er een leggende moer aanweizg is vermoed ik dat je volk te snel teveel ruimte heeft gekregen en nu last heeft gehad van de kou. Extra broed bijhangen verergerd de zaak. Niet doen.

Het mooie weer komt er aan en dan maakt het volk een herstart.
groet,

Peter

Gebruikersavatar
semar
Berichten: 2350
Lid geworden op: do 20 nov 2008, 09:10
Imker sinds: 1975
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): buckfast
Locatie: amsterdam
Contacteer:

Re: volk versterken

Bericht door semar » zo 22 apr 2012, 11:51

zelf zet ik de volken in mrt april zo klein mogelijk, en dan wekelijks/2 wekelijk een raam erbij.
het volk is het kleinst in beging april, dit jaar hebben veel slecht weer gehad en is de normale stimulans van binenkomend voer afwezig waardoor de dip in volksstrekte uitgerekt is bij somige volken.
ook het ras kan enigzinds meespelen, mijn bukfasten begingen later maar hebben mijn f30´s nu ruim ingehaald.
werk zelf met dadant en buckfast, en een te groote kast met veel onbezette ramen remt de groei.
heb gisteren 1/3 pak apifonda op somige voken gelegd, bij een ander ruimte gegeven.
op een bepaald moment is de overslag van krimpen en groeien .
tegen de tijd dat de esdoorn hier ´los´gaat komen er honingbaken op zelfs terwijl de broed bakken dan pas 8-10 ramen hebben.
anders wordt opoe in de groei geremd door het vullen van leegkomende cellen met dracht.
met een slecht voorjaar is gelijdelijk uitbreiden dan ook verstandig.

Vriendelijke groet
Semar(Dominique)

Gebruikersavatar
Wiwi
Berichten: 18
Lid geworden op: ma 14 feb 2011, 20:39
Contacteer:

Re: volk versterken

Bericht door Wiwi » zo 22 apr 2012, 11:53

Bok schreef:Er van uitgaande dat er een leggende moer aanwezig is vermoed ik dat je volk te snel teveel ruimte heeft gekregen en nu last heeft gehad van de kou.
Daar geloof ik niet in, bijen verwarmen hun broed, niet de hele ruimte.
Bok schreef: Extra broed bijhangen verergert de zaak. Niet doen. Het mooie weer komt er aan en dan maakt het volk een herstart.
200 % mee eens.


Een zwak volk dat ik bij het inwinteren al niet veel hoop meer gaf werd zéér zwak uitgewinterd (lees: een leggende koningin en een handvol bijen, onvoldoende om broed te verzorgen én dracht binnen te halen). Dit volk heb ik een dikke maand geleden op een sterk volk geplaatst, enkel gescheiden door een moerrooster waardoor het zwakke volk hulp kreeg van de werksters uit het sterke volk. Vorige week, vijf weken later dus, heb ik de twee volken weer gescheiden waarbij het sterke volk de vliegbijen heeft behouden. Het zwakke volk stelt het inmiddels behoorlijk goed en ik verwacht dat het volk mij voldoende bijen zal kunnen leveren voor enkele kunstzwermen, meer verwacht ik er niet meer van maar dan vind ik de hele actie alweer geslaagd.
Gerda, ik weet niet of ge deze werkwijze eind april nog moogt of kunt toepassen!
"… das Imkern lässt sich nicht erlernen, man muss es leben, mit seinen Partnern, den Biens."
" Bienen sind Tiere. Experimente mit Tieren sind Tierversuche. Tierversuche sind Scheiße."

Citaten van enkele van mijn voorbeeldimkers.

gerda
Berichten: 29
Lid geworden op: zo 05 jun 2011, 20:31
Contacteer:

Re: volk versterken

Bericht door gerda » zo 22 apr 2012, 20:43

Bedankt voor de goede raad,
Ik zal nog wat geduld moeten hebben denk ik als het weer wat warmer wordt, zal ik eens de kasten opendoen, nu komen ze al met stuifmeel binnen, ze zijn niet met veel, maar werken wel dubbel, als de zon even komt piepen, schieten ze in de lucht , ik hoop dat het goed komt , en ze weten zelf beter wat goed voor hen is. :hive:

Gerard Boswinkel
Berichten: 364
Lid geworden op: do 25 jan 2001, 00:00
Imker sinds: 1983
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Eibergen
Contacteer:

Re: volk versterken

Bericht door Gerard Boswinkel » ma 23 apr 2012, 21:28

Hoi Gerda,

Als je zoiets nog eens waarneemt zou je zo'n klein volkje, in maart, ook op één bak kunnen zetten. Die ene bak bestaat dan uit drie voerramen de broedramen van het volkje en verder uitgebouwde ramen. Vervolgens leg je op je goede (grote) volk een moerrooster en plaatst die ene bak boven op dat moerrooster. Nu zal dat kleine volkje veel sneller groeien omdat het profiteert van de bijen en de warmte van het goede volk. Na 4 tot 5 weken zijn beide koninginnen nog in leven en is het kleine volk flink sterker geworden. Op dat moment kun je de twee volken weer scheiden. Het kleine volkje komt op een eigen bodem en blijft op zijn plaats staan. Het tweede volk (dit was het goede volk) plaats je elders op je bijenstand.

Belangrijk is hierbij wel dat je zeker weet dat het kleine volk geen ziekte onder de leden heeft. Imkers die ik ken hebben met deze methode veel succes gehad. Helaas is deze methode op dit moment niet meer toe te passen.

Groeten..................

Gerard

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 50 gasten