Bijvoeren, suikerwater of suikerkristallen?

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

Santtu Pikkarainen
Berichten:1083
Lid geworden op:do 03 mar 2011, 13:06
Imker sinds:2010
Aantal volken:2
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Ermelo
Contacteer:
Bijvoeren, suikerwater of suikerkristallen?

Bericht door Santtu Pikkarainen » ma 23 apr 2012, 10:25

Afgelopen weekend maar weer even snel in mijn kasten gekeken. Ook nu heb ik gezien de temperatuur alleen de buitenste ramen gelicht. In de honingkamer gebeurde nog niets, en in de onderste broedkamer beginnen ze een beetje te komen. De hoeveelheid voer begint zo langzamerhand wat zorgelijk te worden, ze hebben nog wel, maar heel veel is het niet meer. De weersvoorspellingen zijn nog steeds niet rooskleurig, dus wil ik voor de zekerheid wat bijvoeren.
Waarmee kan ik het beste voeren? De voerbak (ik heb van die kunststof bakken van 2 liter) met bijvoorbeeld een halve kilo 1:1 suikerwater? Een jampotje met een klein beetje voer? Of kristalsuiker in een speciaal kantraam? Wat is in deze tijd het beste en liefst ook zo dat ze straks, als er dracht is en ik de honingkamer er weer op zet, niet het suikerwater in de honingkamer gaan stoppen.

Uiteraard ken ik de zakken Apifonda, maar helaas heb ik geen mogelijkheid om nu even 2 zakken te gaan halen.

Gebruikersavatar
semar
Berichten:2350
Lid geworden op:do 20 nov 2008, 09:10
Imker sinds:1975
Aantal volken:9
Bijenras(sen):buckfast
Locatie:amsterdam
Contacteer:

Re: Bijvoeren, suikerwater of suikerkristallen?

Bericht door semar » ma 23 apr 2012, 11:40

beste met fondant voeren bv.

fondabee, apifonda of feedbee voerdeeg.

of zelf maken poedersuiker mengen met honing tot een niet plakkend deeg ontstaat.

Vriendelijke groet
Semar(Dominique)

TubaLeoVoet
Berichten:125
Lid geworden op:za 17 jul 2010, 16:37
Locatie:Herselt
Contacteer:

Re: Bijvoeren, suikerwater of suikerkristallen?

Bericht door TubaLeoVoet » ma 23 apr 2012, 15:19

wel opletten : maak de poedersuiker zelf door kristalsuiker te blenderen, of wees zeker dat het zuivere poedersuiker is zonder toegevoegd zetmeel.
De fabrikanten mengen bijna steeds zetmel onder de suiker, niet om te frauderen, maar om klonteren te vermijden.
Voor de mens niet erg, voor bijen echter onverteerbaar.

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten:3562
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Bijvoeren, suikerwater of suikerkristallen?

Bericht door Oude Essink » ma 23 apr 2012, 18:06

poedersuiker
Als je hiermee de suiker bedoelt die je als voer voor bijen gebruikt, dan is "poedersuiker" de vertaling van het franse: "sucre en poudre"; dat is hele fijngestampte suiker; deze klontert niet. bij ons heet deze suiker: "fijne kristalsuiker". Onze poedersuiker is een suikerpoeder die klontert en als bijenvoer niet te gebruiken is.

hennie oes

floppie
Berichten:51
Lid geworden op:zo 25 sep 2011, 16:05
Aantal volken:15
Locatie:Antwerpen
Contacteer:

Re: Bijvoeren, suikerwater of suikerkristallen?

Bericht door floppie » ma 23 apr 2012, 19:27

of zelf maken poedersuiker mengen met honing tot een niet plakkend deeg ontstaat.
Hier moet je wel mee opletten! Enkel deeg maken op basis van honing van eigen bijen. Indien vreemde honing gebruikt wordt voor voer, loop je het risico dat allerlei ziektes in je volk terecht komen.

Met vriendelijke groet,

Santtu Pikkarainen
Berichten:1083
Lid geworden op:do 03 mar 2011, 13:06
Imker sinds:2010
Aantal volken:2
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Ermelo
Contacteer:

Re: Bijvoeren, suikerwater of suikerkristallen?

Bericht door Santtu Pikkarainen » ma 23 apr 2012, 20:06

Ik heb nog een honing van mijn bijen (eerste jaars...), dus ik ga de methode met fijne kristalsuiker in speciale sluitblokken doen. Lijkt me op dit moment het veiligst. Tenzij iemand nu roept dat ik dat absoluut niet moet doen.

Les: koop de volgende keer een doos Apifonda....

Gebruikersavatar
semar
Berichten:2350
Lid geworden op:do 20 nov 2008, 09:10
Imker sinds:1975
Aantal volken:9
Bijenras(sen):buckfast
Locatie:amsterdam
Contacteer:

Re: Bijvoeren, suikerwater of suikerkristallen?

Bericht door semar » ma 23 apr 2012, 20:25

floppie schreef:
of zelf maken poedersuiker mengen met honing tot een niet plakkend deeg ontstaat.
Hier moet je wel mee opletten! Enkel deeg maken op basis van honing van eigen bijen. Indien vreemde honing gebruikt wordt voor voer, loop je het risico dat allerlei ziektes in je volk terecht komen.

Met vriendelijke groet,
excuses, vergeet weleens dat mensen dat niet vanzelfsprekend niet doen.

inderdaad amerikaans vuilbroed loop je makkelijk op van geimporteerde honing bv.

Vriendelijke groet
Semar(Dominique)

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 54 gasten