Vergunning voor verkopen tinctuur

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Gebruikersavatar
Ewout
Berichten: 1026
Lid geworden op: wo 25 apr 2012, 20:46
Imker sinds: 2011
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): Bastaard, Mellifera (P), Buckfast (F1)
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Vergunning voor verkopen tinctuur

Bericht door Ewout » di 01 mei 2012, 15:32

Beste mede-imkers, moet je voor het verkopen van propolistinctuur een drank/ slijterijvergunning hebben, wanneer deze tinctuur gemaakt is met zuivere (niet gedenatureerde) alcohol? Ik kon nergens informatie vinden over specifieke uitzonderingen voor alcohol voor medicinale doeleinden. Zijn er nog andere vergunningen waar je voor in aanmerking komt als je tincturen wilt verkopen?

Gebruikersavatar
Ewout
Berichten: 1026
Lid geworden op: wo 25 apr 2012, 20:46
Imker sinds: 2011
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): Bastaard, Mellifera (P), Buckfast (F1)
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Vergunning voor verkopen tinctuur

Bericht door Ewout » za 05 mei 2012, 10:37

Niemand hier die tinctuur verkoopt? :be7:

Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten: 3582
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1974
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: hilversum
Contacteer:

Re: Vergunning voor verkopen tinctuur

Bericht door maartenkleijne » za 05 mei 2012, 12:15

Ik ken wel veel imkers die propolis-tinctuur verkopen. Of ze eigenlijk een vergunning hadden moeten hebben?
Ik lees net van de week dat de klans op controle voor een kleine zelfstandige eens in de 52 jaar jaar is.
We doen het voortaan op z'n Grieks.
gr,
m

Gebruikersavatar
zanna
Berichten: 193
Lid geworden op: di 22 sep 2009, 20:22
Locatie: Belgie/Frankrijk
Contacteer:

Re: Vergunning voor verkopen tinctuur

Bericht door zanna » za 05 mei 2012, 12:36

Dit kon ik vinden (voor de Belgische wetgeving)

hoofdstuk 5.2 Kruidenpreparaten

Gebruikersavatar
Ewout
Berichten: 1026
Lid geworden op: wo 25 apr 2012, 20:46
Imker sinds: 2011
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): Bastaard, Mellifera (P), Buckfast (F1)
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Vergunning voor verkopen tinctuur

Bericht door Ewout » za 05 mei 2012, 18:05

Zanna, dat is interessante informatie! Ik ben benieuwd of er een soortgelijke uitzondering in de Nederlandse wetgeving is.
ik vond wel dit: http://www.rivm.nl/rvs/Voeding/Kruidenpreparaten en aansluitend dit: http://wetten.overheid.nl/BWBR0012174/g ... 05-05-2012
waar niets in staat over alcohol.

ik vond ook dit, een vergelijkbare tekst als die van jou, maar vervallen:
http://maxius.nl/voorschrift-tabel-i/artikel6

wat daar dan voor in de plaats is gekomen weet ik ook niet.

jomme
Berichten: 365
Lid geworden op: wo 20 apr 2011, 15:03
Locatie: Meulebeke
Contacteer:

Re: Vergunning voor verkopen tinctuur

Bericht door jomme » za 05 mei 2012, 23:53

Zanna,
Het document is volgens mij van toepassing voor Nederland en niet voor Belgie.
Je zult dit her en der merken in de teksten en vooral op de laatste bladzijde... Den Haag is vooralsnog Nederlands grondgebied :be7:
Dit brengt je natuurlijk niet dichter bij je antwoord... ik zou de bevoegde instanties eens opbellen hierover al zou dit misschien ook wel een calvarietocht met zich meebrengen...
ik heb de 112 bladzijden niet gelezen maar volgens mij gaat het hier enkel om BTW wetgeving.
Als je alcoholhoudend spul wil gaan verkopen moet je waarschijnlijk ook bij de accijnzen aankloppen...

Gebruikersavatar
Ewout
Berichten: 1026
Lid geworden op: wo 25 apr 2012, 20:46
Imker sinds: 2011
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): Bastaard, Mellifera (P), Buckfast (F1)
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Vergunning voor verkopen tinctuur

Bericht door Ewout » zo 06 mei 2012, 00:24

Jomme, de instanties heb ik al opgebeld, die zijn in beraad gegaan. Bureaucratie gaat zo snel niet. BTW (waar zanna's document inderdaad over ging, of het onder het 6% tarief valt) en ook accijnzen zijn interessant, want die dragen allemaal bij aan een kostprijs. Hoe dan ook is het een interessant onderscheid, want als het dus niet als alcoholhoudende drank word gezien, heb je geen drank of slijterijvergunning nodig. Maar wie bepaalt of iets een medicijn of een drank is?

De accijns betaal je bij afname van de alcohol tenzij je vrijstelling hebt, en die kun je bijvoorbeeld krijgen voor homeopatische geneesmiddelen - om als homeopatisch geneesmiddel te worden aangemerkt moet je eerst betalen uiteraard. Ik ben er nog niet uit hoe het precies zit.

Om op Maarten's opmerking terug te komen: natuurlijk is het mogelijk om regels minder nauw te nemen als je op kleine schaal werkt en er niet van hoeft rond te komen. Maar het is op z'n minst interessant en nuttig om te weten hoe dat zich verhoudt tot een professionele praktijk...

jomme
Berichten: 365
Lid geworden op: wo 20 apr 2011, 15:03
Locatie: Meulebeke
Contacteer:

Re: Vergunning voor verkopen tinctuur

Bericht door jomme » zo 06 mei 2012, 00:54

Hou ons op de hoogte an jou interessant onderzoek Eewout, misschien kan ik dan ook mijn bier zonder slijterijvergunning verkopen aan 6% BTW als ik er wat propolis in doe dan kan ink IMBEV wat concurrentie aandoen :D

J.Evers
Berichten: 90
Lid geworden op: zo 15 mar 2009, 07:19
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Vergunning voor verkopen tinctuur

Bericht door J.Evers » zo 06 mei 2012, 06:53

1. Propolis tinctuur op waterbasis is 6% btw
2. Propolis tinctuur op alcoholbasis is 19 % btw
3. De producent van de alcohol is verantwoordelijk voor de aangifte en afdracht van de accijnsen

Propolis tinctuur kun je voor zover ik weet, en ook mijn leverancier van het spul, vergunningsvrij verkopen.
Wanneer je dranken op alcohol basis gaat verkopen waar meer dan 14,9 % alcohol in zit dan heb je een slijtersvergunning nodig

Niet druk over maken dus en lekker doorgaan met maken en verkopen. Alleen dus wel gekochte alcohol gebruiken en geen zelf geproduceerde alcohol!
Imker sinds 2009, Initiator van Imker- en Bijencentrum "De Bijenboerderij"

Gebruikersavatar
Ewout
Berichten: 1026
Lid geworden op: wo 25 apr 2012, 20:46
Imker sinds: 2011
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): Bastaard, Mellifera (P), Buckfast (F1)
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Vergunning voor verkopen tinctuur

Bericht door Ewout » zo 06 mei 2012, 12:05

Jeroen, ik denk dat jomme precies aankaart waarvan ik me afvroeg waar de wetsgrens ligt: wat is het verschil tussen een kruidenlikeur (40%) en een kruidentinctuur (70%)? Als ik op mijn likeuren zet: "aanbevolen dagelijkse hoeveelheid: enkele druppels voor het slapengaan", is het dan geen alcoholische drank meer?

Zelf geproduceerde alcohol zou ik sowieso niet snel aan beginnen, zo duur is de gekochte alcohol nu ook weer niet (zelfs met €15,04 per liter accijns), en de risico's van zelf stoken voor een onzuiver eindproduct geen prettige gedacht. Ieder zijn vak denk ik dan.
Zelf een bijzonder product destilleren (los van de propolis tinctuur) is dan een ander verhaal natuurlijk! :ugeek:

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 25 gasten