nog steeds geen honing

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Eddy Geurtsen
Berichten: 912
Lid geworden op: zo 30 mei 2004, 22:51
Imker sinds: 1979
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Hengelo Gld
Contacteer:

Re: nog steeds geen honing

Bericht door Eddy Geurtsen » za 22 sep 2012, 16:30

Gebruik het met een tussenpoos van een week, dus liefst 3 x. Het is een ingreep van niks; even dekplank eraf, beetje rook, druppelen tussen de straatjes en de dekplank er weer op. Door 3 x te gebruiken raak je ook de uitgelopen mijten. Ik schrok van de mijtenval in het volk waaraan ik al twijfelde....

Gebruikersavatar
Erik Konijn
Berichten: 480
Lid geworden op: di 20 sep 2011, 20:20
Imker sinds: 2012
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): buckfast
Locatie: Limmen
Contacteer:

Re: nog steeds geen honing

Bericht door Erik Konijn » za 22 sep 2012, 17:29

Beevital is ook op basis van oxaal volgens mij. Hoe zit dat dan als je maar 1 keer mag behandelen? :think:

jossmits
Berichten: 674
Lid geworden op: wo 04 aug 2010, 07:54
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): op dit moment geen bijen
Locatie: Doetinchem
Contacteer:

Re: nog steeds geen honing

Bericht door jossmits » za 22 sep 2012, 18:07

Ik ben 3 e generatie imker, mijn vader heeft mij zo'n 50 jaar geleden de eerste beginselen bijgebracht.
Ik zou eerst in elk geval de thymovar behandeling helemaal afronden. Als ik het goed heb is dat 2 keer 2 weken aaneengesloten. Als daarna nog veel varroa valt is dat misschien een probleem.
Ik ben zelf op 10 augustus met de behandeling begonnen met apivar, die duurt in totaal 10 weken. Die 10 weken zijn nog niet om en ik vind het daarom niet gek dat ik bij sommige volken nog enkele 10 tallen varroa per dag heb. Eerlijk gezegd maak ik me ongeruster over volken waar er nog maar een enkele valt. (werkt daar de apivar wel goed?).
Ik heb verder net als Hennie een steeds groter probleem met behandelen. Sommige aanbevelingen kan ik ook gewoon niet begrijpen. Bijvoorbeeld de aanbeveling om een zwerm direct met oxaalzuur te behandelen. Ik heb dit jaar bij 5 zwermen van eind mei/begin juni bekeken (dagelijks) hoeveel de natuurlijke varroaval was. Al deze zwermen kwamen gemiddeld aan niet meer dan 2 per week!. Eén van die zwermen was bovendien afkomstig uit een wild volk en dus vorig jaar zeker niet behandeld tegen varroa. Het lijkt mij zinloos om over zwermen meteen een zuur te gooien. Ik zou in elk geval eerst een week kijken hoe groot de natuurlijke varroaval is.
Ook bij deze volken ben ik 10 augustus de varroa-behandeling (apivar) begonnen. De totale val bij deze volken tot nu varieert van 20 tot 140, de val is nu nog maximaal een enkele per dag. Niet echt indrukwekkend. Je kunt je dan ook afvragen of deze behandeling dan ook zinvol was.

Jos

Eddy Geurtsen
Berichten: 912
Lid geworden op: zo 30 mei 2004, 22:51
Imker sinds: 1979
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Hengelo Gld
Contacteer:

Re: nog steeds geen honing

Bericht door Eddy Geurtsen » za 22 sep 2012, 18:18

Ik vraag me af in hoeverre de Thymovar behandeling nu nog effectief is, nu het broednest aan het krimpen is. De werking van Thymovar is grotendeels afhankelijk van de warmte vanuit het broednest.
Dat BeeVital oxaalzuur bevat klopt. Ook mierenzuur, etherische olien etc. Maar het middel werkt voornamelijk op basis van het poetsgedrag van de bijen. Door het poetsgedrag vormt zich een dun laagje op de bijenharen waardoor de mijten moeten loslaten. Nu is het denk ik niet nodig om alles wat oxaalzuur bevat te vereenzelvigen met "slechts eenmaal behandelen". Ik ken een imker die zijn volken met tussenpozen driemaal een oxaalzuurverdamping geeft zonder dat er een nadelig effect is te ontdekken (hiermee wil ik niet ontkennen dat algemeen wordt verkondigd dat oxaalzuurverneveling of verdamping maar eenmaal per generatie mag worden toegepast, maar in hoeverre is dit bewezen, of praten we alleen anderen na?).
Ik huldig nog steeds het standpunt dat (als er sprake is van een te grote besmetting op dit ogenblik) "iets doen" altijd beter is dan niets doen.

Gebruikersavatar
jasper-k
Berichten: 211
Lid geworden op: wo 21 okt 2009, 17:19
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): buckfast en bastaard (geschepte zwermen)
Locatie: alphen aan den rijn
Contacteer:

Re: nog steeds geen honing

Bericht door jasper-k » ma 24 sep 2012, 00:08

(((Ik zou zeggen niet verwijderen het is alleen soms handig om edit's herkenbaar te maken. ((dank voor jouw reactie, ik zag hem te laat en verwijderde mijn discussie met Jaap; houdt het item zuiver! sorry voor deze inbraak hennie oes)))


Voor wat betreft de honing, de mijne hebben nu genoeg "honing" aankomen doe ik niet meer. al weet ik na zaterdag dat sommige volken teveel hebben. weinig tot geen ruimte voor laat broed. maar ik neem aan dat ze me de eerste koude nachten wel voorraad gaan gebruiken...

Cheers
Met vriendelijke groet, Jasper

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 58 gasten