lege kast in de tuin met zwermlokmiddel

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

belrgerbal
Berichten:164
Lid geworden op:di 30 nov 2010, 21:53
Contacteer:
lege kast in de tuin met zwermlokmiddel

Bericht door belrgerbal » zo 13 mei 2012, 21:15

Ik ben niet steeds thuis, dus heb ik een kast neergezet met zwermlokmiddel voor het geval ik een dop over het hoofd heb gezien Heeft iemand ervaring hiermee? Bijkomend voordeel is dat er wellicht zomaar een zwerm kan komen aanvliegen...... :)

Gebruikersavatar
Arnold
Berichten:204
Lid geworden op:vr 04 jul 2008, 13:35
Locatie:Beilen
Contacteer:

Re: lege kast in de tuin met zwermlokmiddel

Bericht door Arnold » zo 13 mei 2012, 22:31

heb er geen ervaringen mee. maar neem aan dat je met "lege kast" een lege kast met raampjes bedoeld? zo nee dan lijkt mij het wel verstandig om deze er in te doen..
[td][b][img]http://www.querico.nl/afbeeldingen/nieuws_bij.gif[/img][/b][/td][td][b]Aantal Volken[/b][/td][td][b]Aantal Potjes[/b][/td][td][b]Aantal Jaren Imker[/b][/td][td][b]Jaartal[/b][/td][td]-[/td][td]-[/td][td]-[/td][td][b]2009[/b][/td][td]1[/td][td]13[/td][td]1 Jaar[/td][td][b]2010[/b][/td][td]2[/td][td]15[/td][td]2 Jaren[/td][td][b]2011[/b][/td][td]3[/td][td]22[/td][td]3 Jaren[/td][td][b]2012[/b][/td][td]2[/td][td]6 ramen raathoning[/td][td]4 Jaren[/td][td][b]2013[/b][/td][td]2[/td][td]-[/td][td]5 Jaren[/td]
Honingoogst

Gebruikersavatar
cefas
Berichten:216
Lid geworden op:zo 28 jun 2009, 22:27
Imker sinds:2009
Aantal volken:5
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:Arnhem
Contacteer:

Re: lege kast in de tuin met zwermlokmiddel

Bericht door cefas » zo 20 mei 2012, 21:49

In mijn kast met een lap met zwermlokmiddel kreeg ik een hoornaarnest.....

belrgerbal
Berichten:164
Lid geworden op:di 30 nov 2010, 21:53
Contacteer:

Re: lege kast in de tuin met zwermlokmiddel

Bericht door belrgerbal » zo 20 mei 2012, 21:52

oei, dat wil je niet! Hoe ben je er weer vanaf gekomen, hoornaars zijn immers ook beschermd!

Wilfred
Berichten:63
Lid geworden op:vr 27 aug 2010, 08:24
Contacteer:

Re: lege kast in de tuin met zwermlokmiddel

Bericht door Wilfred » zo 20 mei 2012, 22:14

Zwermlokmiddel is vergeefse moeite.
Gewoon een stel oude raten in de kast en de kast niet tussen alle volken zetten in de stal.

Het is een illusie dat je eigen zwerm erin zal trekken als je een dop zou vergeten.
Enkele dagen voor de 'aanvlieg' zwerm zie je al verkenners in en rond de kast en op een mooie dag is het ineens bewoond met een vreemde zwerm die anders ergens in een spouwmuur of schoorsteen zou belanden.
Wel denken aan de varoa bestrijding voor er gesloten broed is en wel eitjes en/of open broed.

Succes.
Zelf heb ik er jaarlijks verschillende op deze manier verkregen.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 62 gasten