tuters en kwakers

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

phina
Berichten:48
Lid geworden op:di 22 mei 2012, 19:42
Contacteer:
tuters en kwakers

Bericht door phina » di 22 mei 2012, 20:12

Hoi,

Gisteren op de 12de dag hoorde ik een kwakend geluid en een soort rammelen met dekseltjes. De tuter hoorde ik niet (geluisterd naar you-tube filmpje).

Ik ben ervan uitgegaan dat als je een kwaker hoort er al een uitgelopen koningin in het volk rondloopt, klopt dit?

Groet Phina

jjmvaningen
Berichten:1107
Lid geworden op:zo 20 apr 2003, 17:26
Imker sinds:1998
Aantal volken:8
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:Doetinchem, Achterhoek
Contacteer:

Re: tuters en kwakers

Bericht door jjmvaningen » di 22 mei 2012, 22:32

goeie vraag.
ik zou ook niet weten of je eerst tuters hebt of kwakers.
tuten geeft kwakers, maar geven kwakers de ruimte voor een tuter?
een uitgelopen konigin gaat tuten, maar heeft ze daarvoor ook al gekwaakt om te zien of er getuut wordt?
met andere woorden of de weg vrij is?
groet jacques

petro
Berichten:946
Lid geworden op:wo 26 mei 2010, 12:35
Imker sinds:1973-1974
Aantal volken:5
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Amsterdam,Nederland
Contacteer:

Re: tuters en kwakers

Bericht door petro » di 22 mei 2012, 23:12

Er wordt eerst gekwaakt,als er na verloop van tijd niet gereageerd wordt loopt de eerste kwaker uit.Die gaat dan door als tuter.
Als je later of vanmorgen geluistert had,had je dat goed kunnen waarnemen.
Petro
phina schreef:Hoi,

Gisteren op de 12de dag hoorde ik een kwakend geluid en een soort rammelen met dekseltjes. De tuter hoorde ik niet (geluisterd naar you-tube filmpje).

Ik ben ervan uitgegaan dat als je een kwaker hoort er al een uitgelopen koningin in het volk rondloopt, klopt dit?

Groet Phina

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:4
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: tuters en kwakers

Bericht door Hans van der Post. » di 22 mei 2012, 23:35

jjmvaningen schreef:goeie vraag.
ik zou ook niet weten of je eerst tuters hebt of kwakers.
tuten geeft kwakers, maar geven kwakers de ruimte voor een tuter?
een uitgelopen konigin gaat tuten, maar heeft ze daarvoor ook al gekwaakt om te zien of er getuut wordt?
met andere woorden of de weg vrij is?
groet jacques
Ja de eerste rijpe moer kwaakt, duur een paar uur. Hoort ze geen gekwaak dan loopt ze uit en begint direkt te tuten dat houd ze lang vol totdat er zich een aantal kwakers aandienen, dat is het sein ik kan weg.

Een proef hoe het gaat heb ik al jaren geleden gedaan. Een microfoon op de dekplank van een volk waar ik een veger van gemaakt had zodoende wist ik wanneer de opname kon starten. Deze begon bij het begin van de twaalfde dag. 12 Uur verder hoorde ik de eerste kwaker. De ochtend van de veertiende dag (na het veger maken) kwam de nazwerm af.
!Hans.

phina
Berichten:48
Lid geworden op:di 22 mei 2012, 19:42
Contacteer:

Re: tuters en kwakers

Bericht door phina » wo 23 mei 2012, 15:33

Dank jullie voor de reacties, verhelderend. Ik heb dus te snel aangenomen dat er al een HM in het volk rond liep. Ik ga het volkje controleren/moerproef doen.

belrgerbal
Berichten:164
Lid geworden op:di 30 nov 2010, 21:53
Contacteer:

Re: tuters en kwakers

Bericht door belrgerbal » vr 25 mei 2012, 06:29

volgens mij hor ik een kwaker in de kast, ik hoor ook heel zachtjes wat fluiten.. Het is niet erg sterk in ieder geval niet zoals in de filmpjes op youtube.. Of heb ik het mij verbeeld? Ik hoor ook veel meer gezoem dan eerst in de zuigeling. Het lijkt dat de dames wat opgewonden zijn... ik ben benieuwd!!

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 154 gasten