problemen, problemen en nog eens problemen

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

nieuweling
Berichten:42
Lid geworden op:vr 05 aug 2011, 10:06
Contacteer:
problemen, problemen en nog eens problemen

Bericht door nieuweling » wo 30 mei 2012, 22:16

Hier gaat het voor het moment niet al te goed bij ons,
een volk van mij staat op beperkte broedruimte en heeft dus 6 ramen voor broed,
maar de bijen steken die 6 ramen voor broed bijna helemaal vol met honing(terwijl er in de HK nog genoeg plaats is),
en dan nog een probleem erboven op: de koningin legt bijna geen eitjes meer en op sommige plaatsen zie ik dan cellen met meerdere eitjes in een cel,
dus dat zullen waarschijnlijk eierleggende werksters zijn maar er is een moer aanwezig!

wie weet raad?

mvg,

Rikkie
Berichten:58
Lid geworden op:zo 08 jan 2012, 11:36
Locatie:Huizen
Contacteer:

Re: problemen, problemen en nog eens problemen

Bericht door Rikkie » wo 30 mei 2012, 22:36

Kun je niet een raam met voer eruit halen en een nieuw raam erin hangen. Hoe heb je gecheckt dat de moer er nog is?
Ik ben ook nog beginnend imker, dus raad moet van de mentoren komen ;-)
:hive:
"Het beste recept tegen een saai leven is nieuwsgierigheid". Walt Disney

kaptijn
Berichten:8
Lid geworden op:ma 29 nov 2010, 21:07
Contacteer:

Re: problemen, problemen en nog eens problemen

Bericht door kaptijn » do 31 mei 2012, 08:52

nieuweling schreef:Hier gaat het voor het moment niet al te goed bij ons,
een volk van mij staat op beperkte broedruimte en heeft dus 6 ramen voor broed,
maar de bijen steken die 6 ramen voor broed bijna helemaal vol met honing(terwijl er in de HK nog genoeg plaats is),
en dan nog een probleem erboven op: de koningin legt bijna geen eitjes meer en op sommige plaatsen zie ik dan cellen met meerdere eitjes in een cel,
dus dat zullen waarschijnlijk eierleggende werksters zijn maar er is een moer aanwezig!

wie weet raad?

mvg,
Hallo

kijk eens op de site van Marc www. bieenkorf .be
DE BIEENKORF forum index -> Hoe begin je eraan ? en wat nu ?renson mislukt
of http://www.bieenkorf.be/forum1/viewtopic.php?t=236
hij schrijf daar ook een stukje over
maar dat er meer eitjes in een cel zitten dat is raar, meestal is het volk dan al een tijdje moerloos
ze vinden het niet leuk om door twee moerroosters naar boven te moeten sjouwen

groeten kaptijn

Gebruikersavatar
jvanveldhuisen
Berichten:62
Lid geworden op:ma 19 jul 2010, 23:20
Aantal volken:3
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Ederveen
Contacteer:

Re: problemen, problemen en nog eens problemen

Bericht door jvanveldhuisen » do 31 mei 2012, 09:04

Heb je nog meer bijenvolken? In dat geval; deze kast bij goede dracht afkloppen (stel dat er een leggende werkster in zit) een eindje voor de andere kasten. Moer heb je niks aan (is het wel een moer?) dus doodknijpen. Bijen bedelen zich wel in bij de andere kasten.

heb je geen andere kasten, dan in ieder geval de moer eruit halen. Kijken of er doppen worden aangezet. (ik denk van niet). Vervolgens een andere moer invoeren.
Je kunt ook (als er geen doppen worden aangezet) een broedraam van een ander volk erin hangen (die goed belegd is) zodat de bijen hier doppen op kunnen maken.

Moer erafhalen en verenigen met een ander volk kan ook nog.

Verschillende mogelijkheden dus. Die HK zou ik er maar afhalen.

phina
Berichten:48
Lid geworden op:di 22 mei 2012, 19:42
Contacteer:

Re: problemen, problemen en nog eens problemen

Bericht door phina » do 31 mei 2012, 09:10

Hoi, door plaatsgebrek kan de verder goede moer meerdere eitjes in een cel gaan leggen.Ik heb dit gelezen ( ik dacht in Schotman-Wedmore) en zelf waargenomen. Meer ruimte geven en alles komt goed als er een moer in zit natuurlijk.

Gebruikersavatar
jvanveldhuisen
Berichten:62
Lid geworden op:ma 19 jul 2010, 23:20
Aantal volken:3
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Ederveen
Contacteer:

Re: problemen, problemen en nog eens problemen

Bericht door jvanveldhuisen » do 31 mei 2012, 09:19

phina schreef:Hoi, door plaatsgebrek kan de verder goede moer meerdere eitjes in een cel gaan leggen.Ik heb dit gelezen ( ik dacht in Schotman-Wedmore) en zelf waargenomen. Meer ruimte geven en alles komt goed als er een moer in zit natuurlijk.
Ruimte geven?

" Nieuweling" schrijft: maar de bijen steken die 6 ramen voor broed bijna helemaal vol met honing(terwijl er in de HK nog genoeg plaats is),

Dus dat gaat er bij mij niet in. De moer moet vervangen worden.

nieuweling
Berichten:42
Lid geworden op:vr 05 aug 2011, 10:06
Contacteer:

Re: problemen, problemen en nog eens problemen

Bericht door nieuweling » do 31 mei 2012, 10:58

phina schreef:Hoi, door plaatsgebrek kan de verder goede moer meerdere eitjes in een cel gaan leggen.Ik heb dit gelezen ( ik dacht in Schotman-Wedmore) en zelf waargenomen. Meer ruimte geven en alles komt goed als er een moer in zit natuurlijk.
dat zou wel eens kunnen, want de meerdere eitjes die in 1 cel zijn liggen niet chaotisch (zoals eierleggende werksters doen) ze liggen gestructureerd samen en niet kris kras door elkaar.

ik heb nu paar vulblokken uit de beperkte broedruimte weggenomen en er lege ramen in de plaats gezet zodat de moer meer plaats heeft om eitjes te leggen, die ramen die ze hebben volgestoken met honing dienen nu eigenlijk als functie van de vulblok :?

Gebruikersavatar
jvanveldhuisen
Berichten:62
Lid geworden op:ma 19 jul 2010, 23:20
Aantal volken:3
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Ederveen
Contacteer:

Re: problemen, problemen en nog eens problemen

Bericht door jvanveldhuisen » do 31 mei 2012, 12:11

Kun je vertellen hoe de situatie nu precies is?

Wat voor een kast heb je, 10 raams of 6 raams?
Heb je er een HK op staan?
Hoeveel ramen hebben eitjes/larfjes/gesloten broed
Hoe is de honing verdeeld?
Heb je mini darren? (onbevrucht eitje in cel)

Waarom de vragen?
Ik geloof er niet in dat een volk zomaar honing gaat opslaan in het broednest, en de HK (waar ruimte zat is) laat voor wat het is.
Dan is er duidelijk wat met het volk aan de hand.

Gebruikersavatar
semar
Berichten:2350
Lid geworden op:do 20 nov 2008, 09:10
Imker sinds:1975
Aantal volken:9
Bijenras(sen):buckfast
Locatie:amsterdam
Contacteer:

Re: problemen, problemen en nog eens problemen

Bericht door semar » do 31 mei 2012, 13:07

nieuweling schreef:Hier gaat het voor het moment niet al te goed bij ons,
een volk van mij staat op beperkte broedruimte en heeft dus 6 ramen voor broed,
maar de bijen steken die 6 ramen voor broed bijna helemaal vol met honing(terwijl er in de HK nog genoeg plaats is),
en dan nog een probleem erboven op: de koningin legt bijna geen eitjes meer en op sommige plaatsen zie ik dan cellen met meerdere eitjes in een cel,
dus dat zullen waarschijnlijk eierleggende werksters zijn maar er is een moer aanwezig!

wie weet raad?

mvg,
denk eerder dat de arme moer totaal geen lege cellen meer heeft en dan (zich beschaamd voelend) :oops:
gaat ze meerdere eitjes leggen in een cel.
als er een moerrooster tussenligt, de honingrand ónder de broedbak zetten zodat hare majesteit in ieder gaval weer ruimte krijgt.
leg het rooster dan tussen deze twee bakken, het weinige broed loopt uit en jij kunt slingeren.
als je te lang wacht ´besluiten´de bijen nog dat de moer niet deugd en begingen een moerwissel.

Vriendelijke groet
Semar(Dominique)

nieuweling
Berichten:42
Lid geworden op:vr 05 aug 2011, 10:06
Contacteer:

Re: problemen, problemen en nog eens problemen

Bericht door nieuweling » do 31 mei 2012, 13:23

jvanveldhuisen schreef:Kun je vertellen hoe de situatie nu precies is?

Wat voor een kast heb je, 10 raams of 6 raams?
Heb je er een HK op staan?
Hoeveel ramen hebben eitjes/larfjes/gesloten broed
Hoe is de honing verdeeld?
Heb je mini darren? (onbevrucht eitje in cel)

Waarom de vragen?
Ik geloof er niet in dat een volk zomaar honing gaat opslaan in het broednest, en de HK (waar ruimte zat is) laat voor wat het is.
Dan is er duidelijk wat met het volk aan de hand.
ik heb een 11raamse simplex kast, er staan voor het moment nu 3 bakken op: onderste bak waar stuifmeel wordt opgeslagen dan een moerrooster
middelste bak zit de moer op beperkte broedrruimte en er zijn ongeveer 3 ramen met broed, de rest is honing, dan weer een moerrooster met een HK erop.
De Hk heb ik afwisselend gevuld met een opgewerkt wasraam, dan een wasraam, dan weer een opgewerkt raam enz...
Nog niet alle wasramen zijn al helemaal opgebouwd. De middelste ramen in de HK zitten al bijna vol en beginnen ze met verzegelen.

En mini darren heb ik nog niet gezien.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 136 gasten