Stekelige bijen

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
jan o.
Berichten: 37
Lid geworden op: do 09 jun 2011, 23:28
Contacteer:

Stekelige bijen

Bericht door jan o. » vr 01 jun 2012, 19:40

Sinds 2 weken krijg ik opmerkingen dat mijn bijen mensen steken als ze langs lopen.De kasten staan 10 meter van de weg met daartussen een heg van 2 meter hoog .
Ben zelf over de weg gelopen en werd ook lastig gevallen door een bij.Ik heb de kasten nagekeken en alles ziet er prima uit brias honing en stuifmeel.
Wat zou de oorzaak kunnen zijn ?

jan

Gebruikersavatar
Fay
Berichten: 95
Lid geworden op: di 22 nov 2011, 18:43
Contacteer:

Re: Stekelige bijen

Bericht door Fay » vr 01 jun 2012, 20:36

Ze waren dus eerst niet stekerig? Staan ze daar al lang?

Vervelend probleem zeg! Als ik zoiets hoor twijfel ik weer of ik mijn bijen wel bij huis moet gaan plaatsen. Niet zozeer voor mijzelf maar voor mijn buren en buurtkinderen.

Ik hoop dat iemand het antwoord weet.

jan o.
Berichten: 37
Lid geworden op: do 09 jun 2011, 23:28
Contacteer:

Re: Stekelige bijen

Bericht door jan o. » vr 01 jun 2012, 21:28

Even voor het bovenstaande bericht andere jaren nooit last gehad en het is pas de laatste 2 weken.De zelfde volken en koninginnen stonden er vorig jaar op de zelfde plek en zijn ook nooit weg geweest.

jan
Laatst gewijzigd door jan o. op vr 01 jun 2012, 22:37, 1 keer totaal gewijzigd.

Ronnie76
Berichten: 80
Lid geworden op: zo 30 mei 2010, 21:03
Contacteer:

Re: Stekelige bijen

Bericht door Ronnie76 » vr 01 jun 2012, 22:15

Wat voor koningin (en ras) heb je en waar is deze koningin bevrucht ? Als dit in op de stand zelf is, wat voor rassen bijen hebben de overige imkers in je omgeving ?
Ik heb mij laten vertellen door een andere imker (en wil daarbij graag van deze gelenheid gebruik om dit op waarheid te staven) dat een koningin haar sperma dat zij van de verschillende darren in "pakketjes" opmaakt. Bijen worden andere stekerig/aggressief als de koningin eitjes bevruct met sperma van niet rein-rassige darren. Misschien dat dit de oorzaak zou kunnen zijn ?

Jannes

Re: Stekelige bijen

Bericht door Jannes » vr 01 jun 2012, 22:57

Wat bovenste post al aangeeft, heb ik ook al meegemaakt.
Je volk is altijd zachtaardig, en na een bepaalde periode (soms zelfs in de loop van het 2e jaar) word je volk stekelig.
Koningin is kennelijk aan de volgende DAR begonnen..
Zélf zou ik haar verwijderen en vervangen door een nieuwe liefst F1 moer.
Zit momenteel in een doppenproject en heb (als alles goed gaat) straks voldoende moertjes om de volken van nieuwe moeren te voorzien.
Ze waren hier (door meerdere jaren door rommelen met eigen moeren) ook erg stekelig. Hoop over enkele weken niewe F1's van de Troisek 1075 te hebben.
(bedankt Ab :P van de VCI) De eerste serie loopt as weekend uit, de 2e serie ga ik morgen checken op aanname/aanblazen.
Heb straks alles hopelijk op F1, en ga proberen nog een P-moertje te scoren, zodat we volgend seizoen zélf kunnen overlarven van een eigen volk.

Jannes

phina
Berichten: 48
Lid geworden op: di 22 mei 2012, 19:42
Contacteer:

Re: Stekelige bijen

Bericht door phina » za 02 jun 2012, 10:02

Als een volk moerloos is wordt ze agressiever. Misschien dat je ze een tijdje op een plek kunt zetten waar ze niemand lastig vallen totdat er een nieuwe moer goed is ingevoerd en aan de leg?

phina
Berichten: 48
Lid geworden op: di 22 mei 2012, 19:42
Contacteer:

Re: Stekelige bijen

Bericht door phina » za 02 jun 2012, 10:05

Carnica's heb ik nu op een kindertuin staan. Gaat prima, zeer zachtaardig. Wel een gedoe om het F1 te houden

Gebruikersavatar
Albert Stoter
Berichten: 1210
Lid geworden op: ma 21 jun 2004, 16:01
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Stekelige bijen

Bericht door Albert Stoter » do 07 jun 2012, 14:37

Ronnie76 schreef:Ik heb mij laten vertellen door een andere imker (en wil daarbij graag van deze gelenheid gebruik om dit op waarheid te staven) dat een koningin haar sperma dat zij van de verschillende darren in "pakketjes" opmaakt.
Dit verhaal is in 1955 door ene Taber in de wereld gebracht, maar sindsdien al diverse malen in verschillende onderzoeken ontkracht. Voor bronvermelding zie de voetnoot in het onderwerp 'Spermatheca' op Imkerpedia.

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten: 3562
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Stekelige bijen

Bericht door Oude Essink » do 07 jun 2012, 14:58

Als je op de vliegplank bijen ziet met meerdere kleurschakeringen, kun je annemen dat die "ene Taber" ongelijk heeft.
Hennie oes

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 47 gasten