bijen willen niet in honingbak door rooster

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

belrgerbal
Berichten: 164
Lid geworden op: di 30 nov 2010, 21:53
Contacteer:

bijen willen niet in honingbak door rooster

Bericht door belrgerbal » do 07 jun 2012, 20:58

Ik snap er geen sikkepit van. Ik heb een volk, staat op 2 bakken , is bomvol, er wordt volop gevlogen, toch willen de bijen NIETS doen in de honingbak. Af en toe komen er 1 of 2 bijen kijken, maar wordt niet uitgebouwd en al helemaal geen honing. hoe kan dit, moet ik het rooster weghalen? hebben ze soms schrik van dat koninginnerooster???????????????? :doh: :doh: :doh:

JackC
Berichten: 689
Lid geworden op: wo 04 aug 2010, 17:10
Imker sinds: 2009
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Eys(gulpen-wittem)Limburg
Contacteer:

Re: bijen willen niet in honingbak door rooster

Bericht door JackC » do 07 jun 2012, 21:53

misschien een raam brias boven de rooster, dan trekken de bijen wel naar boven. tenzij je andere maat honingramen hebt natuurlijk. Je hebt dan wel broed in de honingkamer, maar je hoeft dat raam niet te slingeren natuurlijk.

Gebruikersavatar
Arnold
Berichten: 204
Lid geworden op: vr 04 jul 2008, 13:35
Locatie: Beilen
Contacteer:

Re: bijen willen niet in honingbak door rooster

Bericht door Arnold » do 07 jun 2012, 21:55

waarschijnlijk zijn ze nog niet toe aan de honingbak, en gezien het weer de afgelopen dagen zullen ze ook vrij weinig gebouwd hebben tenzij het mooi weer was natuurlijk.. hier in drenthe niet teminste. kan ook zijn dat ze in de broedbak nog plenty ruimte hebben waardoor ze de honingbak niet aanpakken. de werksters kunnen gewoon door het koninginnenrooster heen dat zal het probleem dus niet zijn. gewoon paar dagen afwachten en kijken wat het doet, lijkt mij..

@jack broedraam brias wil niet vanuit een broedkamerbak naar honingkamerbak andersom wel :P

Arnold
[td][b][img]http://www.querico.nl/afbeeldingen/nieuws_bij.gif[/img][/b][/td][td][b]Aantal Volken[/b][/td][td][b]Aantal Potjes[/b][/td][td][b]Aantal Jaren Imker[/b][/td][td][b]Jaartal[/b][/td][td]-[/td][td]-[/td][td]-[/td][td][b]2009[/b][/td][td]1[/td][td]13[/td][td]1 Jaar[/td][td][b]2010[/b][/td][td]2[/td][td]15[/td][td]2 Jaren[/td][td][b]2011[/b][/td][td]3[/td][td]22[/td][td]3 Jaren[/td][td][b]2012[/b][/td][td]2[/td][td]6 ramen raathoning[/td][td]4 Jaren[/td][td][b]2013[/b][/td][td]2[/td][td]-[/td][td]5 Jaren[/td]
Honingoogst

Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten: 3582
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1974
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: hilversum
Contacteer:

Re: bijen willen niet in honingbak door rooster

Bericht door maartenkleijne » do 07 jun 2012, 22:02

Alleen kunstraat boven het rooster werkt alleen bij mooi weer en heel goede dracht.
Eigenlijk moet je een raam met broed boven het rooster hangen om de bijen te lokken, maar dat zal wel niet passen.
Alternatief is het rooster tijdelijk te verwijderen en pas terug te leggen als ze al lekker aan het bouwen zijn.

Oeps, had de andere bijdragen nog niet gezien, maar ja 2x hetzelfde telt dubbel zullen we zeggen.....
gr,
m

jomme
Berichten: 365
Lid geworden op: wo 20 apr 2011, 15:03
Locatie: Meulebeke
Contacteer:

Re: bijen willen niet in honingbak door rooster

Bericht door jomme » vr 08 jun 2012, 00:03

Als de broedkamerramen dezelfde maat hebben als de honingkamerramen zoals Jack wil zeggen is er toch geen probleem of mis ik hier iets?
Arnold schreef:@jack broedraam brias wil niet vanuit een broedkamerbak naar honingkamerbak andersom wel :PArnold

phina
Berichten: 48
Lid geworden op: di 22 mei 2012, 19:42
Contacteer:

Re: bijen willen niet in honingbak door rooster

Bericht door phina » vr 08 jun 2012, 09:17

Voor de zekerheid toch een vraagje, ligt de draadrichting van het rooster goed?

Gebruikersavatar
Wiwi
Berichten: 18
Lid geworden op: ma 14 feb 2011, 20:39
Contacteer:

Re: bijen willen niet in honingbak door rooster

Bericht door Wiwi » vr 08 jun 2012, 14:06

Arnold schreef:waarschijnlijk zijn ze nog niet toe aan de honingbak, en gezien het weer de afgelopen dagen zullen ze ook vrij weinig gebouwd hebben tenzij het mooi weer was natuurlijk.. hier in drenthe niet teminste. kan ook zijn dat ze in de broedbak nog plenty ruimte hebben waardoor ze de honingbak niet aanpakken. de werksters kunnen gewoon door het koninginnenrooster heen dat zal het probleem dus niet zijn. gewoon paar dagen afwachten en kijken wat het doet, lijkt mij..
Alle zwermen die tot nu toe uit mijn kasten vertrokken zijn zijn te wijten aan hetzelfde probleem als dat van belrgerbal: honingzolder met enkel waswafels (bij gebrek aan uitgebouwde ramen) werd weigerachtig aangenomen waardoor de broedbakken binnen de kortste keren knoertvol honing zaten, moeder overste had onvoldoende plaats om te leggen en na een maand trekken ze de wijde wereld in. In maart, begin april, toen de honingzolders er pas op stonden zag ik bij enkele kasten de bui al hangen en op 17 en 19 mei (eerste dagen met warm weer na de voorjaarsdracht) zijn die kasten gezwermd zoals ik het had verwacht. Vorig jaar overkwam mij identiek hetzelfde. Prioriteit is voor mij dus op deze moment zo veel mogelijk waswafels laten uitbouwen zodat ik volgend jaar álle honingzolders kan voorzien van uitgebouwde ramen.
Doe de koninginnenrooster er maar uit, de moer gaat waarschijnlijk toch niet over de honingkrans en de werksters hebben een drempeltje minder om naar boven te gaan.
"… das Imkern lässt sich nicht erlernen, man muss es leben, mit seinen Partnern, den Biens."
" Bienen sind Tiere. Experimente mit Tieren sind Tierversuche. Tierversuche sind Scheiße."

Citaten van enkele van mijn voorbeeldimkers.

Gebruikersavatar
m.kolsters.
Berichten: 2000
Lid geworden op: di 11 sep 2007, 14:34
Imker sinds: 1994
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Middelbeers Nederland
Contacteer:

Re: bijen willen niet in honingbak door rooster

Bericht door m.kolsters. » vr 08 jun 2012, 15:21

Dag imkers laat het rooster weg tot ze aan het uitbouwen zijn en leg er dan een rooster tussen.
En als er boven in de broedkamer 2 cm. honing zit gaat de moer niet vlug naar boven.

:be8: Als je zelf stenen moet dragen tussen de trap treden naar boven wat zou je dan doen. :be9:
Tinus Kolsters

Gebruikersavatar
semar
Berichten: 2350
Lid geworden op: do 20 nov 2008, 09:10
Imker sinds: 1975
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): buckfast
Locatie: amsterdam
Contacteer:

Re: bijen willen niet in honingbak door rooster

Bericht door semar » vr 08 jun 2012, 15:46

het is toch ook niet zo´n ramp als er wat broed boven het rooster komt.
:?
de meeste drachten duren een week of 3, begingt de dracht serieus,
bijen in de onderbakken afslaan en rooster leggen en viola 3 weken later broedvrij.

Toch?

vriendelijke groet
Semar(Dominique)

ps niet vergeten 10 dagen na aflaan even na te lopen op evt doppen.
mijn ervaring is dat er nauwelijks doppen worden aangezet op deze manier

Eddy Geurtsen
Berichten: 909
Lid geworden op: zo 30 mei 2004, 22:51
Imker sinds: 1979
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Hengelo Gld
Contacteer:

Re: bijen willen niet in honingbak door rooster

Bericht door Eddy Geurtsen » vr 08 jun 2012, 17:00

Tinus zegt dat, als er 2 cm. honing boven het broed zit, de moer niet vlug naar boven gaat. Volkomen mee eens! Als er eenmaal sprake is van een honinggordel boven het broednest, dan zit de moer daar min of meer binnen "opgesloten". Zorg dat die gordel intact blijft (dus geen leeg kunstraatraam middenin het broednest o.i.d.) en je kunt zonder rooster honing oogsten uit de honingkamer.
Groeten, Eddy

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 54 gasten