Dop uitgelopen of uitgebeten?

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

erikzhs
Berichten: 144
Lid geworden op: do 23 jul 2009, 20:08
Imker sinds: 2009
Aantal volken: 7
Locatie: Overijssel
Contacteer:

Dop uitgelopen of uitgebeten?

Bericht door erikzhs »

Afgelopen weekend heb ik in twee moerloze volken zonder open broed een gesloten dop gedaan. Deze doppen zijn afkomstig van overlarven (carnica). Gisteren het resultaat bekeken: In beide volken is de op open, maar niet alleen het dekseltje is eraf, ook een deel van de zijkant is open.
Zijn deze doppen uitgelopen of uitgebeten? In het laatste geval vraag ik mij af waarom ze dit hebben gedaan.
Groeten,
Erik
www.imkerijerik.nl
Eddy Geurtsen
Berichten: 912
Lid geworden op: zo 30 mei 2004, 22:51
Imker sinds: 1979
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Hengelo Gld
Contacteer:

Re: Dop uitgelopen of uitgebeten?

Bericht door Eddy Geurtsen »

Het zal wel door de kou en nattigheid van de laatste tijd komen, maar het genoemde probleem doet zich bij meer volken en imkers voor. Hoorde vandaag nog van een (zeer ervaren) imker die doppen wilde breken, geen tuter hoorde op de dertiende dag, nog twee dagen gewacht, vervolgens gecontroleerd en veel uitgebeten doppen vond, gesloten doppen waarin alleen witte smurrie, en een paar onrijpe moeren. Hij ging er vanuit dat het volk hopeloos moerloos was geworden...
Wilfred
Berichten: 63
Lid geworden op: vr 27 aug 2010, 08:24
Contacteer:

Re: Dop uitgelopen of uitgebeten?

Bericht door Wilfred »

Beste medeimkers

Dit kwam deze week ook bij 4 van onze buckfast cursus volken voor.
Geen paniek, een dop is al eerder uitgelopen dan die bewuste 13e dag en vervolgens hebben de bijen de overige doppen open gebeten en is de moer dood gestoken door de reeds aanwezige uitgelopen moer.
Rustig afwachten en zeker niet uitgaan van hopeloos moerloos.

Geduld is een schone zaak. Na twee weken nog geen eitjes vervolgens een raam open broed inhangen ter controle.
erikzhs
Berichten: 144
Lid geworden op: do 23 jul 2009, 20:08
Imker sinds: 2009
Aantal volken: 7
Locatie: Overijssel
Contacteer:

Re: Dop uitgelopen of uitgebeten?

Bericht door erikzhs »

Wat Wilfred zegt kan bij mij niet het geval zijn, want er zat maar 1 dop in deze volken. Daarom vind ik het ook vreemd als ze de dop uitgebeten hebben, omdat ze dan zichzelf hopeloos moerloos maken. Zou het ook kunnen dat de moer wel is uitgelopen en dat de bijen de dop later weg knagen?
Groeten,
Erik
www.imkerijerik.nl
Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8260
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Dop uitgelopen of uitgebeten?

Bericht door Hans van der Post. »

Erik helaas het kan niet anders dan er ergens een dop van het volk zelf is blijven staan.
Moet toegeven dat ik dit in het begin heb meegemaakt.

Je moet onvoorstelbaar goed kijken want volken zetten redcellen op de meest vreemde plaatsen aan.
Wantrouw de moer die in dit volk gaat leggen. Een volk bijt niet voor niets de dop af.
 
Overgens als ze dit niet hadden gedaan had je een zwerm gehad van de moer die uit de verstopte dop was uitgekomen.
Ja dan had je wel de carnica moer in het gedecimeerde =afgezwermde volk gehad. :)

Tip - als je het volk 10 dagen had gedeeld met een rooster en in dat deel waar dan gesloten broed aanwezig was daar de dop had gezet.
en een reis-raam-seprator had geplaats op de plaats van het rooster had je de zekerheid dat daar de carinca moer had uitgelopen.

Als dan de jonge (carnica) moer gesloten broed heeft haal je de niet gewenste moer weg en verening de twee bakken met een krant. :be2:  
!Hans.
Gebruikersavatar
alfa vulgaris
Berichten: 1543
Lid geworden op: di 11 okt 2011, 01:36
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 0

Re: Dop uitgelopen of uitgebeten?

Bericht door alfa vulgaris »

Cool man,

Er zit een toeter op de bijen :D

Nu nog een zwaailamp :lol:

Ik denk dat de bijen de doppen uitbijten,omdat anders de koningin de koningin niet meer is. :shock:
A.A. Staals
Berichten: 2703
Lid geworden op: wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds: 1957
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Dop uitgelopen of uitgebeten?

Bericht door A.A. Staals »

erikzhs schreef:Afgelopen weekend heb ik in twee moerloze volken zonder open broed een gesloten dop gedaan. Deze doppen zijn afkomstig van overlarven (carnica). Gisteren het resultaat bekeken: In beide volken is de op open, maar niet alleen het dekseltje is eraf, ook een deel van de zijkant is open.
Zijn deze doppen uitgelopen of uitgebeten? In het laatste geval vraag ik mij af waarom ze dit hebben gedaan.
Erik
Gesloten dop, hoe oud? Moerloze volken, wanneer doppen gebroken? Alleen de 12e dag kun je zien of de dop is uitgelopen of uitgebeten,want de bijen ruimen het grootste deel van de dop op.
Wil je zeker zijn moet je in een volk een koningin laten uitlopen daarna verwijderen en dan pas dop inzetten of jonge koningin geven. Dop in een kluisje uitlaten lopen is ook een optie om uitlopen te controkleren. Als de doppen vervoerd zijn kan het gebeuren dat de pop beschadigd is en afsterft wat uitbijten tot gevolg heeft. Ook als een volk niet wil zwermen en er is een koningin of er loopt er een eerder uit dan de ingeplaatste dop gaat het mis. Doppen vervoeren op de tiende dag na overlarven is veilig. Als je gezien hebt dat het dekseltje netjes rond open was is de moer uitgelopen.

ad staals
phina
Berichten: 48
Lid geworden op: di 22 mei 2012, 19:42
Contacteer:

Re: Dop uitgelopen of uitgebeten?

Bericht door phina »

Ik heb een carnicadop in een kernvolkje gehangen. Ik denk, de 14e dag, gekeken. Het dopje van de dop stond mooi rond open maar er zat ook een gat aan de zijkant. Er wordt nu met stuifmeel gevlogen, dat geeft mij hoop. Woensdag bij mooi weer ga ik kijken of ze aan de leg is, ik zal het (hopelijk positieve) resultaat mailen.
phina
Berichten: 48
Lid geworden op: di 22 mei 2012, 19:42
Contacteer:

Re: Dop uitgelopen of uitgebeten?

Bericht door phina »

Hoi, ik had nog beloofd het resultaat te mailen. De carnica koningin is aan de leg, heeft zelfs al gesloten broed. Het wegknagen van een gedeelte van de zijkant is dus gebeurd nadat de koningin was uitgelopen. Ik ben blij!
erikzhs
Berichten: 144
Lid geworden op: do 23 jul 2009, 20:08
Imker sinds: 2009
Aantal volken: 7
Locatie: Overijssel
Contacteer:

Re: Dop uitgelopen of uitgebeten?

Bericht door erikzhs »

Phina,
Bedankt dat je dit nog even meldt. Dan is er dus ook nog hoop voor mijn volken.
Groeten,
Erik
www.imkerijerik.nl
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 144 gasten