Moer in (na)zwerm vervangen door een bevruchte moer.

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

Gebruikersavatar
Barbapapa
Berichten:184
Lid geworden op:vr 31 jul 2009, 13:20
Locatie:Heerewaarden-Gelderland
Contacteer:
Moer in (na)zwerm vervangen door een bevruchte moer.

Bericht door Barbapapa » wo 27 jun 2012, 16:13

Best,

Ik wil de moer van een gisteren geschepte zwerm vervangen.
Ze is afkomstig van een F16 volk. Ik weet nog niet of het een na of voorzwerm betreft, dat zou ik op zijn vroegst in het weekend kunnen zien.
DSC_0325.JPG
Wat is een goede methode deze moer te vervangen, de moer zoeken blijft een probleem bij mij :( ik vind de moeren alleen bij toeval, nooit als ik er naar zoek.

Groetjes.

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten:3562
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Moer in (na)zwerm vervangen door een bevruchte moer.

Bericht door Oude Essink » do 28 jun 2012, 09:41

laat het volk door een moerrooster gaan (bv volk in een bovenbak storten, moerrooster op de onderbak waarin zo mogelijk raampjes met ook een raam jong broed). Moer blijft op het moerrooster achter.
Andere mogelijkheid zou zijn de zwerm in een brede korf te storten; zij zullen gespreid naar de korfrand lopen en misschien dat je haar dan opmerkt.
Derde mogelijkheid: zet de zwerm op een broeibak waarin één briasraam. Binnen niet te lange tijd zal zij zich op dat raam bevinden.

Hennie oes iPad

Gebruikersavatar
Barbapapa
Berichten:184
Lid geworden op:vr 31 jul 2009, 13:20
Locatie:Heerewaarden-Gelderland
Contacteer:

Re: Moer in (na)zwerm vervangen door een bevruchte moer.

Bericht door Barbapapa » do 28 jun 2012, 10:18

Bedankt Henny,

Eigenlijk wil ik eerst zien hoe het zich ontwikkeld, is het een voor of na zwerm.
Ik heb nog even de tijd, ik moet nog een paar bevruchte moeren regelen.

Groetjes.

Gebruikersavatar
m.kolsters.
Berichten:2000
Lid geworden op:di 11 sep 2007, 14:34
Imker sinds:1994
Aantal volken:25
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Middelbeers Nederland
Contacteer:

Re: Moer in (na)zwerm vervangen door een bevruchte moer.

Bericht door m.kolsters. » do 28 jun 2012, 10:57

Als er broed in komt van de moer nu heb je meer kans dat ze de nieuwe moer straks afsteken en zelf een moer aantrekken.
Snel wisselen is het best.
Tinus Kolsters

Jannes

Re: Moer in (na)zwerm vervangen door een bevruchte moer.

Bericht door Jannes » do 28 jun 2012, 11:29

De manier zoals Hennie hem aangeeft zou ik toepassen.
Het is even een wilde bedoening, maar je vind haar gegarandeerd.
Zelf heb ik het op deze manier ook gedaan bij een volk waar ik de moer van wilde vervangen.
Kamer met ramen er onder, alle ramen afslaan en beroken in de boven bak. De moer blijft kuchend en hoestend achter op het tussenliggende moerrooster.
Knuffelen tussen duim en wijsvinger....

Jannes

Gebruikersavatar
Barbapapa
Berichten:184
Lid geworden op:vr 31 jul 2009, 13:20
Locatie:Heerewaarden-Gelderland
Contacteer:

Re: Moer in (na)zwerm vervangen door een bevruchte moer.

Bericht door Barbapapa » do 28 jun 2012, 12:02

m.kolsters. schreef:
Snel wisselen is het best.
Ok, een bevruchte moer verwacht ik niet voor het weekend binnen te hebben :think:
Als het een voorzwerm is dan heb ik in het weekend uitgelopen eitjes, is het dan al te laat?
Jannes schreef:
Het is even een wilde bedoening, maar je vind haar gegarandeerd.
En druk zal het worden. :be5: :be5: :be5: :be5: :be5:
Moet ik ze van tevoren voeren?, ik wil niet dat spelende kinderen en ouders gestoken worden. Ik heb daar nare ervaringen mee, een windvlaag die een boos volk de straat in blies, dagen last van gehad.

Groetjes.

p.zwartepoorte
Berichten:1020
Lid geworden op:wo 29 jun 2011, 21:59
Imker sinds:2011
Aantal volken:10
Bijenras(sen):buckfast pmoeren en F1
Locatie:wijchen
Contacteer:

Re: Moer in (na)zwerm vervangen door een bevruchte moer.

Bericht door p.zwartepoorte » do 28 jun 2012, 20:42

ik heb ook een zwerm in een 6 ramer en die moer is goed aan de leg en ze hebben een hk want ze hadden toch niks te doen want er was geen broed en die duwen ze goed vol met honing
maar hoe gaat dat in zijn werk zo zwerm de moer wissen want ik heb aantal in apidea en die wil ik invoeren in zo zwerm
ik hoor het graag
gr paul
Vriendelijke groeten p.zwartepoorte buckfastimkerij

Jannes

Re: Moer in (na)zwerm vervangen door een bevruchte moer.

Bericht door Jannes » vr 29 jun 2012, 11:24

Je kunt misschien het volk éérst even laten begaan. Als je een week wacht, weet je 1 ding zeker, legt ze dan is het een oude moer.
Zoniet, zou ik rustig een poosje wachten, en een nieuwe moer kweken. Het volk gaat lekker aan de gang en bouwd mooi alle ramen uit. Voer is er dan ook. Als je dan wisseld, heb je minder last van de stres van een nieuwe moer vinden etc.
Wacht tot je nieuwe moer ook legt en wissel dan op de manier zoals Henny al aangaf. Heb je nog wel een generatie f16 bijen, maar dat duurd niet zo heel lang.
(rooster op een BK met ramen en een lege BK-ring er op. alle ramen afslaan en bijen omlaag roken.
Moer gevonden? Weghalen en oude BK weer terug plaatsen. Nieuwe moer in kooitje invoeren met suikerdeeg)

Misschien bij een bevriende imker?
Ik was bij onze voorzitter deze week, en die kreeg net een nieuwe serie uit zijn broedmachine. Heb er gelijk 2 meegekregen toen ik aangaf dat er 2 van mijn nieuwe moertjes na een week of 4 nog geen eitjes hadden.

Ga volgend jaar ook een kleine broedstoof inelkaar knutselen. Heb ik ook moertjes zat...
Er zijn in ieder volk altijd wel een keer moerdopjes die je wegsnijd, die in de stoof, heb je altijd iets op reserve!
Dat ga ik zeker doen.

Jannes

Gebruikersavatar
Barbapapa
Berichten:184
Lid geworden op:vr 31 jul 2009, 13:20
Locatie:Heerewaarden-Gelderland
Contacteer:

Re: Moer in (na)zwerm vervangen door een bevruchte moer.

Bericht door Barbapapa » vr 29 jun 2012, 12:10

Jannes schreef:
Je kunt misschien het volk éérst even laten begaan.
Dat ga ik doen, ik heb nog geen moer kunnen regelen, het is kennelijk niet zo'n goed teelt jaar. Maar zoals ik al zij we hebben nog even, ik kom vast wel ergens een bijenhouder tegen die zachtaardige moeren over heeft.
goeienmoggel schreef:
De bruidsvlucht met je F16 darren, wat doen we daarmee?
Daarom wil ik een bevruchte moer invoeren.
Die F16's verkoop ik voor een prikkie aan Chili of Taiwan :)

Gebruikersavatar
Barbapapa
Berichten:184
Lid geworden op:vr 31 jul 2009, 13:20
Locatie:Heerewaarden-Gelderland
Contacteer:

Re: Moer in (na)zwerm vervangen door een bevruchte moer.

Bericht door Barbapapa » vr 29 jun 2012, 13:09

goeienmoggel schreef:
Je kunt toch niet ieder jaar nieuwe bevruchte moeren gaan kopen?
Waarom niet? Het was mijn bedoeling moeren te telen, maar het teel volk is vorig jaar verloren gegaan.
Ze hoeft niet ras zuiver te zijn, F1 is ook goed.
De moeren die hier in de buurt bevrucht worden leveren F16 werksters, dat komt omdat een bijenhouder hier vlakbij 15 F16 volken heeft, maar die heeft de luxe dat de stand redelijk ver van bewoning af staat.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 23 gasten