Koninginnedoppen - advies

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
Rik
Berichten: 9
Lid geworden op: di 26 jun 2012, 23:05
Imker sinds: 2012
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Loerbeek
Contacteer:

Koninginnedoppen - advies

Bericht door Rik » di 03 jul 2012, 21:52

Hoi allemaal,

ik heb ook een vraag en hoop dat iemand mij in de juiste richting kan sturen....

Ik heb mijn eerste volk (een vlieger een aantal weken terug) met een oudere koningin van 2009, volgens mij, want die is groen gestipt. Verder is deze ook geknipt.

Dit weekend de kast open gemaakt en een aantal open en gesloten koninginnedoppen gezien. Mijn volk zat op dat moment op een broedkamer en een honingkamer, beide met gesloten broed en veel nectar/voedsel.
Omdat ik dacht dat er te weinig ruimte was, heb ik op dat moment een aflegger gemaakt met 4 ramen BRIAS en een raam honing, als voedsel bron. Bij die BRIAS ook 4 doppen laten zitten. Deze vervangen voor 5 lege BK ramen en verder alle doppen gebroken.

Nu 4 dagen later maak ik de kast weer open en kan tot mijn verbazing de koningin niet vinden. Verder zijn alle ramen vol met honing en kan volgens mij geen eitjes zien, maar dat weet ik eerlijk gezegd niet 100% zeker, want het begon al iets donker te worden en als beginneling zie ik ze niet echt duidelijk liggen in donker raat.
De 5 nieuwe BK ramen zijn ze aan het uitbouwen.......en alle andere ramen zit vol met nectar en gesloten broed en een maar een klein aantal larven.


Is de koningin toch vertrokken dit weekend en omdat ze geknipt is, is de zwerm zonder koningin terug gekomen?
Of is ze er wel maar heb ik haar over het hoofd gezien en is ze tijdelijk gestopt met leggen vanwege ruimte gebrek en moet ik ruimte creeren door een extra bak erop te zetten?
Of wachten tot die 5 nieuwe BK ramen zijn uitgebouwd en zien wat daar in komt te liggen?

Heel verhaal, hoop dat iemand een voorstel heeft. Ga in ieder geval morgen bij goed licht nogmaals kijken of ik de koningin kan vinden en/of eitjes.

Rik

petro
Berichten: 946
Lid geworden op: wo 26 mei 2010, 12:35
Imker sinds: 1973-1974
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Amsterdam,Nederland
Contacteer:

Re: Koninginnedoppen - advies

Bericht door petro » di 03 jul 2012, 22:57

Op het moment dat de doppen gesloten gevonden worden is het te laat om een broedaflegger te maken,de enigste manier om dan het zwermen tegen te gaan is de oude moer(mits nog aanwezig) uit het volk halen en daar een nieuw volk mee stichten.
Naar alle waarschijnlijkheid is je volk gaan zwermen en zijn de bijen teruggekeert zonder hun koningin.
Maar de wonderen zijn de wereld niet uit dus,bij goed licht het geheel nog eens nakijken en dan je plan trekken.
Petro

Jannes

Re: Koninginnedoppen - advies

Bericht door Jannes » wo 04 jul 2012, 10:11

Zoals boven al genoemd, De zwermdrift is dan al aanwezig. De enige optie zou zijn geweest, een kunstzwerm maken mét de oude moer, óf een koninginnerooster voor het vlieggat.
De evt. zwerm die er af komt, slaat terug op de kast en je moer zit nog in de kast.
Na een paar dagen is de drang wel over. Zélf prefereer ik de eerste methode, dus kunstzwerm maken mét oude moer.
Voordeel: je krijgt weer een nieuwe jonge moer, is de oude niet goed genoeg om op door te telen, kun je een nieuwe telen/kopen en alle doppen grondig opruimen.
Invoeren na enkele dagen, de aanname verloopt dan ook voorspoedig.
Nog beter zou zijn geweest dit te doen voor het volk in zwermstemming komt, maar dat heb je niet altijd in de hand.
Zeker niet als je 5 á 6 dagen werkt of de stal niet thuis staat.

Jannes

Rik
Berichten: 9
Lid geworden op: di 26 jun 2012, 23:05
Imker sinds: 2012
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Loerbeek
Contacteer:

Re: Koninginnedoppen - advies

Bericht door Rik » wo 04 jul 2012, 23:04

Dank voor de reacties,

Nu ben ik vandaag weer wezen kijken en idd geen koningin en geen eitjes.
Ze zijn wel doppen aan het maken, maar nu heb ik die aflegger nog op 5 raampjes met 4 doppen waaruit elk moment een moer kan kruipen. Is het dan mogelijk om een van die moertjes weer in het oude volk te plaatsen?
Gaat dat makkelijk en is dat een kwestie van gewoon over zetten, of moet je de moer eerst in het volk hangen?

Rik

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 61 gasten