hulp hulp voor inwinteren

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
roosje2012
Berichten: 93
Lid geworden op: ma 12 mar 2012, 22:10
Contacteer:

hulp hulp voor inwinteren

Bericht door roosje2012 » do 12 jul 2012, 22:24

Hallo,
ik richt mij tot jullie want ik zie het even niet meer zitten.
Mijn bijenmentor spreekt te stiL, waardoor ik vele dingen mis. Ik durf dan ook niet altijd te vragen: wat zeg je? wat zeg je? Maar ondertussen gebeuren er dingen die niet zouden mogen.
Bijvoorbeeld, mijn bijtjes begonnen tegen de dekplaat te bouwen en ik vroeg wanneer ik daar een hoogsel op mocht zetten. Nu nog niet, nog niet, ge moet niet te rap willen gaan. Gevolg hiervan is dat ze bij gebrek aan ruimte zijn gaan zwermen. Uit mezelf heb ik vorige week een half honingzoldertje gezet, die de bijen nu aan het optrekken zijn, maar achteraf gezien had ik er beter een volledige zolder opgezet, dan had ik toch wat later kunnen slingeren en opgebouwde lege ramen overhouden voor het inwinteren. Bovendien heb ik er geen koninginnerooster in gestoken. De koningin kan er dus in. Ondertussen is het slecht weer en ik heb op 3/7 een koningin horen tuten, maar ondertussen zijn er vandaag nog steeds geen eitjes en zie ik het (gezien het weer) ook niet direct goedkomen. Nu heeft iedereen geslingerd en willen velen gaan inwinteren. Ik weet zelfs niet hoe ik er aan moet beginnen. Ik heb geen opgebouwde ramen, aangezien ik niet geslingerd heb. Er is ook geen broed, geen koningin.
Ik heb ook een aflegger waarin een koningin geboren is op 4/07/2012 (ik heb ze zien geboren worden), maar er zijn ook nog steeds geen eitjes. Nog een derde aflegger waarin ook geen eitjes.

Dus om een lange tekst kort te maken:
1 kast en 2 afleggers (6 ramers) waar ik niet weet of de koningin er is.
Geen opgebouwde kaders (ik heb niet geslingerd)

Ik denk dat nu de volgende dingen moeten gebeuren:

De 2 afleggers verenigen
Varroabehandeling toedienen?
De bak binnenin inrichten (zonder opgewerkte ramen)voor de inwintering.
Voeding geven.
Een nieuwe koningin geven.


Ik vroeg laatst wanneer de varroabehandeling dient te gebeuren. Dat ging hij me wel op tijd laten weten. Maar wat kan ik met zulk een antwoord? Hoe weet ik of de afleggers besmet zijn of niet? (er zit geen varroabodem in de 6 ramer.)

In welke volgorde moeten deze werkzaamheden gebeuren? Dit is mijn grote zorg.

Daarom richt ik mij tot jullie in de hoop dat jullie mij kunnen helpen deze knoop uit mekaar te halen.

Mijn beste bijenkast heeft 1 romp en 1 halve honingzolder, waar de bijen nu honing in beginnen te stapelen en 6 van de 11 raampjes opgetrokken zijn. Onderaan zitten de meeste ramen vol met honing. (Deels verzegeld).

Vol ongeduld wil ik jullie antwoorden lezen. Het zijn misschien gekke vragen, maar voor een beginnelinge misschien toch niet.
met dank
Roosje

Paul67
Berichten: 456
Lid geworden op: do 10 nov 2011, 11:56
Imker sinds: 2012
Aantal volken: 0
Locatie: (L)
Contacteer:

Re: hulp hulp voor inwinteren

Bericht door Paul67 » do 12 jul 2012, 22:45

hallo Roosje,

naar mijn bescheiden mening ga je wellicht van een aantal mensen op dit forum allerlei goedbedoelde (en vast en zeker ook wel juiste)
aanbevelingen krijgen, maar ik denk dat de meningen nogal uiteen zullen lopen over wat je te doen staat. Of misschien de volgorde van die
aanbevelingen...

Dat wordt dan waarschijnlijk zelf daaruit de juiste antwoorden destilleren, en ik kan me zo voorstellen dat dat niet gemakkelijk is.

Mijn advies derhalve: vraag of je mentor persoonlijk wil komen kijken naar je bijen. Dan heb je ook de beste gelegenheid om je vragen
aan hem te richten zonder de afleiding van andere cursisten.
Als dat niet lukt, kun je misschien een medecursist vragen om langs te komen. Dit onder het motto: 2 weten meer dan 1.

In elk geval succes gewenst!

Groet, Paul

roosje2012
Berichten: 93
Lid geworden op: ma 12 mar 2012, 22:10
Contacteer:

Re: hulp hulp voor inwinteren

Bericht door roosje2012 » za 14 jul 2012, 15:39

Heeft er echt niemand geen voorstel? :pray:
Ik kan op mijn mentor niet rekenen. Hij woont ook te ver. En het is vakantie, de opleidingen zijn gedaan.
Ondertussen zit ik met de handen in de haren. :(
Er zijn nog steeds geen eitjes.
Iemand die al een tijd imkers zal me zeker kunnen helpen.

Gebruikersavatar
Wim Joosten
Erelid
Berichten: 2755
Lid geworden op: do 09 okt 2003, 16:26
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 1
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: Beilen
Contacteer:

Re: hulp hulp voor inwinteren

Bericht door Wim Joosten » za 14 jul 2012, 15:57

Roosje, een heel verhaal met daarin veel vragen.
Om te beginnen: het is de laatste tijd veel slecht weer geweest en het kan best zijn dat je jonge koninginnen nog niet op bruidsvlucht zijn geweest. Meestal gebeurt dat binnen vijf dagen na de geboorte maar het kan ook wel tot drie weken duren. Veel in je kasten kijken verstoort je volk ook veel en vooral bij nieuw ingevoerde koninginnen moet je dat zeker niet doen. Dat kan je de koningin kosten.

Je schreef ook dat je op 3/7 een tuter hoorde. Dat betekent dat er een jonge koningin is uitgelopen en deze laat aan de nog niet uitgelopen koninginnen weten dat zij er is. Heb je na het zwermen je volk wel gecontroleerd op doppen?

Inwinteren kan nog wel tot begin september gebeuren. Je hoeft nu dus niet in paniek te raken.

Varroabestrijding. Zie: http://documents.plant.wur.nl/pri/bijen ... 131110.pdf
Met vriendelijke groet,
Wim

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Hans van der Post. en 64 gasten