Wespen in de voerbak

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

FerryB
Berichten:716
Lid geworden op:wo 30 mei 2012, 22:30
Imker sinds:2011
Aantal volken:10
Bijenras(sen):Buckfast koninginnenteelt
Locatie:Lelystad
Contacteer:
Wespen in de voerbak

Bericht door FerryB » vr 20 jul 2012, 18:48

Ik heb drie weken terug een broedaflegger gemaakt en daar zit nu ruim een week een nieuwe koningin in aan het gedrag van de bijen te zien (veel stuifmeel halen).
Ik voer ze met 1:1 suikerwater.
Nu keek ik vandaag in de voerbak en zie ik een paar wespen van het voer snoepen, die zijn dus via de kast binnengekomen.

Ook heb ik een zwermpje gekregen 4 weken geleden en die doet het erg goed moer is goed aan de leg en afgelopen week zijn de eerste jonge bijen uitgelopen.
Heb nu 6 ramen met broed waarvan drie gesloten ook dat zwermpje voer ik met 1:1 en ook daar een paar wespen in de voerbak.
Het voer wordt bij beide volken overigens goed op genomen.
Vlieggaten heb ik al verkleind

Mijn vraag is nu dus kan/moet ik daar iets aan doen aan die wespen.
De zwerm heb ik vandaag nagekeken en de bijen zijn erg rustig en doen gewoon hun werk en zie ook geen wespen in de kast verder.
De aflegger kan ik pas over twee weken in kijken.
met vriendelijk groet,
Ferry Bantjes senior

Gebruikersavatar
Fay
Berichten:95
Lid geworden op:di 22 nov 2011, 18:43
Contacteer:

Re: Wespen in de voerbak

Bericht door Fay » vr 20 jul 2012, 22:09

Ik had ook een paar wespen in de kast. Ik las toen hier op het forum dat 1 a 2 wespen geen probleem is. Dus toen was ik weer gerust.
Ik vind de wespen erg brutaal en irritant tijdens het werken met de bijen. Alsof ze zich overal mee willen bemoeien. 1 a 2 wespen... liever 0.

Ik heb de vlieggaten ook verkleind. Als ik er meer zie zal ik misschien een wespenval vullen met bier(en evt. limonade). Bijen komen niet af op de gistende lucht van het bier. Maar wespen zijn natuurlijk ook maar beestjes.. 1 a 2 vallen nu bij mij onder het gedoogbeleid.

renske
Berichten:356
Lid geworden op:zo 27 jun 2010, 20:24
Imker sinds:2010
Aantal volken:5
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Elspeet
Contacteer:

Re: Wespen in de voerbak

Bericht door renske » vr 03 aug 2012, 17:53

Ik ben net terug van vakantie in Canada en heb daar een soort namaak wespennest gekocht (een soort lampion in de vorm en kleur van een wespennest. Volgens de omschrijving zou dit wespen uit de buurt jagen omdat ze territoriaal zijn en als er al een nest hangt, ze daar niet meer komen. Wegjagen vind ik beter dan doodmaken. Het zou ook helpen tegen hoornaars. Kostte maar 2 euro, dus ik dacht, neem het maar mee. Het heet Wasp-be-gone Afbeelding. Ik heb hier alleen (nog) geen last van wespen dus nog niet uitgeprobeerd. Heeft iemand hier ervaring mee?
Ontwerpster van natuurlijke tuinen. Beginnend imker en zeer geinteresseerd in dracht en drachtplanten.

Gebruikersavatar
m.kolsters.
Berichten:2000
Lid geworden op:di 11 sep 2007, 14:34
Imker sinds:1994
Aantal volken:25
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Middelbeers Nederland
Contacteer:

Re: Wespen in de voerbak

Bericht door m.kolsters. » za 04 aug 2012, 11:30

Dag imkers de wespen werken niet als bijen, als de koninginnen zijn geboren worden de werksters buiten gewerkt .
Nu zijn de wespen nog een paar weken tot last van iedereen, ze moeten nu voor zichzelf zorgen en halen alles wat voor handen komt.
Als je nu wespen vangt is dit geen probleem, hang op de wespenval.
Maar als ze in de bijen kast komen wordt dit wel een probleem, het is als met bijen ze geven door dat je daar eten kan halen dus pas op of de moer wordt afgestoken en je volk wordt gerooft.
Tinus Kolsters

Gebruikersavatar
semar
Berichten:2350
Lid geworden op:do 20 nov 2008, 09:10
Imker sinds:1975
Aantal volken:9
Bijenras(sen):buckfast
Locatie:amsterdam
Contacteer:

Re: Wespen in de voerbak

Bericht door semar » zo 05 aug 2012, 10:36

m.kolsters. schreef:Dag imkers de wespen werken niet als bijen, als de koninginnen zijn geboren worden de werksters buiten gewerkt .
Nu zijn de wespen nog een paar weken tot last van iedereen, ze moeten nu voor zichzelf zorgen en halen alles wat voor handen komt.
Als je nu wespen vangt is dit geen probleem, hang op de wespenval.
Maar als ze in de bijen kast komen wordt dit wel een probleem, het is als met bijen ze geven door dat je daar eten kan halen dus pas op of de moer wordt afgestoken en je volk wordt gerooft.

:liar:
wat een verhaal!

de jonge koninginen verlaten het nest, en overwinteren alleen net als bij hommels.
bijen zijn de enige insecten die naukeurig over een voedselbron kunnen comuniceren.
wespen kunnen wel geurvlaggen uitzetten.

ieder jaar zijn er wel wat wespen in en om de kast dit heeft al 35 jaar niet geleid tot afsteken van moeren.
wel proberen de wespen honing te jatten en zijn dezefde maatregelen als tegen roofbijen van kracht.
vlieggat verkleinen. je kunt wespevallen ophangen, maar daar trek je ook de wespen uit de omgeving mee aan die je anders niet bij je bijen had gehad.

Vriendelijke groet
Semar(Dominique)

Gebruikersavatar
m.kolsters.
Berichten:2000
Lid geworden op:di 11 sep 2007, 14:34
Imker sinds:1994
Aantal volken:25
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Middelbeers Nederland
Contacteer:

Re: Wespen in de voerbak

Bericht door m.kolsters. » zo 05 aug 2012, 10:53

Je weet natuurlijk ook dat er aan de kust minder wespen zitten dan in het midden en oosten.
Dat de koningin alleen overwinterd dat weet ik ook maar als ze uit komen gaan ze de werksters buiten rangeren en dan als ze zichzelf oké voelen vertrekken ze naar de overwinter plaat en maken een bolletje.
De werksters worden massaal buiten gewerkt en moeten dan voor zich zorgen , en dat is onze wespen plaag.
Eerst zijn het vlees eters en dan pakken ze zoetstof bier wijn honing limonade zitten op terrassen en vervelen je op je zitjes achter het huis.
Vang weg deze wespen ze zijn alleen nog een last, ze worden hier nest na nest weg gespoten.
Heb je ooit gezien dat er 20 nesten op een dak huizen en als de inwoners buiten komen worden aangevallen, ik wel.
Tinus Kolsters

Gebruikersavatar
semar
Berichten:2350
Lid geworden op:do 20 nov 2008, 09:10
Imker sinds:1975
Aantal volken:9
Bijenras(sen):buckfast
Locatie:amsterdam
Contacteer:

Re: Wespen in de voerbak

Bericht door semar » zo 05 aug 2012, 11:18

de wesp heeft een unike binding met haar broed,
de larve eet vlees de volwassen wesp niet.

de larve wordt vlees gevoerd en als reaktie schijdt ze een drup zoete vloeistof af wat door de volwassen wesp wordt geconsumeerd.
enide van het seizoen na de geboorte van de wespenmoeren en darren, stopt de moer met leggen hierdoor valt de wespen gemeenschap uiteen, de werksters zijn een groote bron van zoetstof kwijt (de larven) en begingen dat zoet in de natuur te vinden, (wij met een zoet drankje/ijsje, fruit, gemorst voer, rottend fruit en de bijenkast zullen somige ook proberen).


de wespen moer zoekt een holletje en overwinterd net als de hommels, het is een simpelere samenleving dan bij bijen.
dat het aantal wespen per plek kan verschillen is mij bekend, afhankelijk van het de beschikbare nestruimte en bouwmateriaal of dat een kust oosten van het land verdeling is weet ikj niet.
het is wel zo dat je met lokken natuurlijk alle ´loslopende´wespen naar je de vallen lokt,
waardoor het probleem groter kan lijken dan het werkelijk is.

nee, nooit 20 nesten gezien, maar in geschetste sutuatie zijn de nesten waarschijnlijk verwijderd?

aan de andere kant hebben we hier regelmatig wespennesten in en op het terein/gebouwen van de schooltuin.
Zitten ze niet op een gevaarlijke plaats dan geld laat je de wespen met rust dan laten zij jouw ook met rust. alleen in de laatste maanden van het jaar kan er dan wat overlast zijn.
na de eerste vorst is het op zijn laatst afgelopen-

handel naar de situatie maar maak er geen drama van en vergeet niet objectief te kijken en niet als liefhebben en bezorgde ´bijenvader´
wat ik overgengs goed begrijp. alleen ingrijpen als dat echt noodzakelijk is.
hier zijn lokaal ook veel nesten (veel hakhout en plekjes in en om de parken beschikbaar voor jonge wespen moeren :wink:
een wespennest vangt enorm veel hindelijke en schadelijke insecten, ruimen de bijenlijkjes bij de kast op in het seizoen.
en zijn net als de kool/pimpelmees slimme opruimer/jagers die af en roe een bijtje lusten.

zolang het daarbij blijf is dat wat mij betreft prima.

Vriendelijke groet
Semar(Dominique)

Dirk Blanken
Berichten:2045
Lid geworden op:zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Wespen in de voerbak

Bericht door Dirk Blanken » zo 05 aug 2012, 23:00

Zo is het Semar,
Ik was net van plan om hetzelfde te vertellen toen ik jouw bericht las.
Wat ik altijd doe bij de kleinere volken is het vlieggat te verkleinen tot 2 á 3 cm voordat ik ga voeren en het dan ev weer wat groter maak.
Want als roverij eenmaal op gang is is het moeilijk te stoppen.
Bovendien doe ik dat het hele seizoen afhankelijk van de grootte van het volk.
Bovendien ga ik er van uit dat als de onderbak 4 ramen met broed heeft het vlieggat ook niet breder moet zijn.
Dat werkt perfect.
Aan het vlieggat kan ik zien of het problemen geeft en anders blijft het zo.

Dirk
dertiende

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 40 gasten