varroabehandeling

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

roosje2012
Berichten: 93
Lid geworden op: ma 12 mar 2012, 22:10
Contacteer:

varroabehandeling

Bericht door roosje2012 » do 26 jul 2012, 21:57

In mijn simplex heb ik nog geen varroa gezien. Indien ik er geen zie, moet ik dan wel behandelen? Of het behandelen uitstellen tot ik er wel zie na het verlof? Hoe lang mag je die uitstellen? :be9:

Inca

Re: varroabehandeling

Bericht door Inca » do 26 jul 2012, 22:23

roosje2012 schreef: Of het behandelen uitstellen tot ik er wel zie na het verlof? :be9:
Hou jij bijen en moeten jouw bijen rekening houden met jouw verlof, wat is dit voor onzin. Als je bijen een behandeling of voer of wat dan ook nodig hebben, MOET dat ook tijdens een verlof. En als je tijdens jouw verlof geen aandacht aan je bijen kunt schenken, moest je je bijen maar gewoon aan een liefhebber geven, dat is beter voor je bijen en kun jij gewoon met verlof.

petro
Berichten: 946
Lid geworden op: wo 26 mei 2010, 12:35
Imker sinds: 1973-1974
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Amsterdam,Nederland
Contacteer:

Re: varroabehandeling

Bericht door petro » do 26 jul 2012, 22:48

Sorry hoor Inca maar wat een raar harde reactie op een vraag van iemand!
De vraag is wat het beste gedaan kan worden als je daar je vraagtekens bij heb,stuur dan diegeen een pb met de vraag wat er precies bedoelt wordt.

Roosje om verder te gaan op je vraag,ik zat daar eigenlijk ook mee.
In voorgaande jaren zag ik vaak de mijten op de bijen en op de bodem.
Dit jaar echter helemaal niet,nu heb ik besloten om nu nog geen behandeling te doen.
Maar dat is mijn beslissing,die ik onder andere heb genomen omdat ik ook geen mijten op de lade vindt.
Mocht dat bij jou wel het geval zijn(lade)zou ik wel behandelen.
Petro
Inca schreef:
roosje2012 schreef: Of het behandelen uitstellen tot ik er wel zie na het verlof? :be9:
Hou jij bijen en moeten jouw bijen rekening houden met jouw verlof, wat is dit voor onzin. Als je bijen een behandeling of voer of wat dan ook nodig hebben, MOET dat ook tijdens een verlof. En als je tijdens jouw verlof geen aandacht aan je bijen kunt schenken, moest je je bijen maar gewoon aan een liefhebber geven, dat is beter voor je bijen en kun jij gewoon met verlof.

Paul67
Berichten: 453
Lid geworden op: do 10 nov 2011, 11:56
Imker sinds: 2012
Aantal volken: 0
Locatie: (L)
Contacteer:

Re: varroabehandeling

Bericht door Paul67 » do 26 jul 2012, 23:13

Sorry hoor Inca maar wat een raar harde reactie op een vraag van iemand!
Goeie zaak dat Petro hier iets van zegt. Er zijn hier meerdere mensen die behoorlijk bot reageren op vragen van beginners die nu eenmaal niet alle facetten van het imkeren meteen begrijpen. Ik vind het geen goede zaak dat daar niets aan gedaan wordt!

M.vr.gr, Paul

edwins
Berichten: 92
Lid geworden op: ma 09 jul 2012, 14:31
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): Buckfast (en nu nog bastaard)
Locatie: Vleuten
Contacteer:

Re: varroabehandeling

Bericht door edwins » do 26 jul 2012, 23:22

Helemaal eens, Paul. Ikzelf snap er nog helemaal niets van het imkeren, maar ben erg blij met een forum als dit. Imkeren lijkt me net als autorijden. Je leert het pas nadat je je examen (lees:beginnerscursus) succesvol hebt afgesloten. Het is dan fijn om wat feedback te krijgen waar je wat mee kunt, in plaats van opmerkingen waar je niet zoveel mee kunt. We hebben het toch allemaal moeten leren?

Eerdere reacties van Inca zijn jammer genoed niet altijd even opbouwend en relevant. Bestaat er op dit forum iets als een 'mute' knop waarmee je berichten waarop je niet zit te wachten kunt filteren?

schepm
Berichten: 10
Lid geworden op: vr 11 mar 2011, 19:15
Contacteer:

Re: varroabehandeling

Bericht door schepm » vr 27 jul 2012, 07:30

roosje2012 schreef:In mijn simplex heb ik nog geen varroa gezien. Indien ik er geen zie, moet ik dan wel behandelen? Of het behandelen uitstellen tot ik er wel zie na het verlof? Hoe lang mag je die uitstellen? :be9:
Hoi Roosje,

Als ik je een tip mag geven. Varroa altijd en direct bestrijden naar het afhalen van de laatste honing.
Je wilt met gezonde winterbijen de winter in. Er zit gegarandeerd varroa in je volk en daar nu het omslag punt komt van minder broed en meer varroa's kom je in de situatie terecht dat er veel broed door varroa aangetast wordt.

Paul67
Berichten: 453
Lid geworden op: do 10 nov 2011, 11:56
Imker sinds: 2012
Aantal volken: 0
Locatie: (L)
Contacteer:

Re: varroabehandeling

Bericht door Paul67 » vr 27 jul 2012, 09:42

Eerdere reacties van Inca zijn jammer genoed niet altijd even opbouwend en relevant. Bestaat er op dit forum iets als een 'mute' knop waarmee je berichten waarop je niet zit te wachten kunt filteren?
Leuk idee zo'n mute knop :lol:

Maar even serieus: ik ben van mening dat de beheerders van dit forum verantwoordelijk zijn. Mensen die beginners afschepen met antwoorden die niet ter zake doen, of bot van aard zijn zouden daarop moeten worden aangesproken. Zo eenvoudig is het.

M.vr.gr., Paul

Inca

Re: varroabehandeling

Bericht door Inca » vr 27 jul 2012, 10:26

Jammer dat het altijd de zelfde zijn die al worstelend met ervaren imkers over het forum rollen.

Inderdaad: een goed idee die Mute knop.
Maar het is een beetje de lamme helpt de blinde :lol:

En dan nu even ter zake:

Niet bestrijden is ZEER onverstandig. Ik kom uit een "nest" van Imkers, 5e generatie.
Bestrijden volgens voorschriften van het middel waar je mee bestrijd.

Ik zelf, maar daar heb je die Mute knop voor, bestrijd met Apilife far en wel te beginnen op 1 augustus
Medio Oktober bestrijd ik met Hiveclean van Beevital.
Dan als ik denk nog veel Varroa in huis te hebben, zo rond de jaarwisseling met Oxaalzuur, zie WUR wageningen, onder Varroa behandelen. Check de varroa val na de Hive-Clean!!!!!

En even niet onbelangrijk..............DE VARROALADE dicht bij behandeling!! Dus de bodem afsluiten. Leg er, als je een vuile of houten bodem hebt een vel wit papier op!!

Dit is het verhaal, en niet anders. Kan iedereen overigens ook in oude topics opzoeken, maar het verhaal laait ieder jaar, als zich weer nieuwelingen aanmelden op het forum, weer op.
Zoek in de topics op het forum !!
Laatst gewijzigd door Inca op vr 27 jul 2012, 11:41, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Ewout
Berichten: 1026
Lid geworden op: wo 25 apr 2012, 20:46
Imker sinds: 2011
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): Bastaard, Mellifera (P), Buckfast (F1)
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: varroabehandeling

Bericht door Ewout » vr 27 jul 2012, 10:51

Of, er zijn nog veel meer mensen die afgeschrikt worden door strenge reacties, die zich daar verder niet in mengen... :think:

Wel of niet behandelen: volgens mij is dat eenieders keus. Voor de toekomst van de bijen zou het beter zijn als niemand in Nederland behandelt, zodat de mijten dusdanig kunnen evolueren dat de bijen daar minder last van krijgen (mijten die de bijen doodmaken, overleven dan niet, zachte mijten beter). Nu maken we alle mijten, zacht of hard, dood. Ook de bijen worden daarmee niet geselecteerd (hoewel generaties bijen elkaar veel langzamer opvolgen dan mijten, en dus bij voorbaat minder snel aanpassen).

Bijensterfte (in NL althans) is voor het grootste deel een imkerprobleem. De imker bepaalt zelf of hij grotere wintersterfte en dus betere selectie verkiest boven het uitwinteren van veel volken. Daar is niets onverstandig of verstandig aan m.i.
Laatst gewijzigd door Ewout op vr 27 jul 2012, 11:44, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Ewout
Berichten: 1026
Lid geworden op: wo 25 apr 2012, 20:46
Imker sinds: 2011
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): Bastaard, Mellifera (P), Buckfast (F1)
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: varroabehandeling

Bericht door Ewout » vr 27 jul 2012, 11:52

Los van mijn opleiding (MSc), bovenstaande is mijn mening... Heeft helemaal niets te maken met onderzoeken van instellingen over de hele wereld. Dat mijn opleiding de stelling moet verdedigen vind ik vreemd.
Ik ben nog geen enkel onderzoek tegengekomen waarin behandelen verplicht wordt gesteld, de behandelmethodes die worden aangedragen zijn wel de beste manier om je volk dat jaar te beschermen tegen de varroa. Dat zegt helemaal niets over in hoeverre het probleem daarmee ook voor de toekomst wordt opgelost (daarover zijn vele discussies hier op het forum te vinden, ook met meningen van onderzoekers).

Ik maak de referentie specifiek naar Nederland omdat maar al te vaak bijensterfte over de hele wereld bij elkaar wordt geraapt, terwijl de situatie in bijvoorbeeld Amerika toch best verschilt met die van Nederland... Mijn fout om de bijensterfte en varroa zo door elkaar te gebruiken.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 34 gasten