Zwermdoppen in kast

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
Keizeros
Berichten: 6
Lid geworden op: ma 08 aug 2011, 09:05
Locatie: België
Contacteer:

Zwermdoppen in kast

Bericht door Keizeros » do 26 jul 2012, 22:37

In een kast worden nog steeds zwermdoppen aangezet. De koningin heeft er haar derde seizoen opzitten.
Aangezien het ondertussen einde juli is, wil ik hier toch dringend iets voor ondernemen.
Daarom speel ik met het idee om eerstdaags een aflegger te maken met de oude koningin in een 6-ramer en een nieuwe koningin te laten kweken in het hoofdvolk, maar is het daarvoor al niet wat te laat? Of maak ik me wat teveel zorgen en komt het (normaal) allemaal wel goed?
Aangezien ik maar 1 productievolk heb wil ik zeker het juiste ondernemen!
Alvast bedankt voor jullie meningen en tips!

Grtjs,

w merkus
Berichten: 32
Lid geworden op: wo 27 jun 2007, 14:53
Imker sinds: 1958
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): buckfast
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Zwermdoppen in kast

Bericht door w merkus » vr 27 jul 2012, 11:32

de koningin is kennelijk te oud, waardoor er voortdurend stille moerswisselingsdoppen worden aangezet( zitten meestal midden op een raam; in tegen stelling tot zwermdoppen die onderaan hangen of verstopt in een hoekje zitten).
Je kunt een klein vegertje maken maar dat is geen enkele verzekering voor moerloosheid in je grote kast.
Beter is de moer doodknijpen en na 11 of 12 dagen de kast splitsen ( ofwel een aflegger maken met enkele doppen op een raam); in elk deel moeten dan wel doppen zitten.
Heb je echter maar 1 raam met doppen , dan splitsen na het horen van de tuter of als je dat durft een dop royaal uitsnijden en in een afleggertje doen.
succes

A.A. Staals
Berichten: 2703
Lid geworden op: wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds: 1957
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Zwermdoppen in kast

Bericht door A.A. Staals » vr 27 jul 2012, 13:01

w merkus schreef:de koningin is kennelijk te oud, waardoor er voortdurend stille moerswisselingsdoppen worden aangezet( zitten meestal midden op een raam; in tegen stelling tot zwermdoppen die onderaan hangen of verstopt in een hoekje zitten).
Je kunt een klein vegertje maken maar dat is geen enkele verzekering voor moerloosheid in je grote kast.
Beter is de moer doodknijpen en na 11 of 12 dagen de kast splitsen ( ofwel een aflegger maken met enkele doppen op een raam); in elk deel moeten dan wel doppen zitten.
Heb je echter maar 1 raam met doppen , dan splitsen na het horen van de tuter of als je dat durft een dop royaal uitsnijden en in een afleggertje doen.
succes
Bij stille moer wisseling worden maar enkele doppen aangezet. In het geval van stillemoerwisseling is het is het niet slim de moer dood te knijpen,alles komt vanzelf goed. Jonge moer gaat direct aan de leg, mogelijk samen met haar moeder. Ze wacht niet tot al het broed is uitgelopen. Nu nog opsplitsen is veel te laat.
Andere mogelijke oplossing is de oude moer ruilen tegen een leggende jonge.

ad staals

Gebruikersavatar
jasper-k
Berichten: 211
Lid geworden op: wo 21 okt 2009, 17:19
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): buckfast en bastaard (geschepte zwermen)
Locatie: alphen aan den rijn
Contacteer:

Re: Zwermdoppen in kast

Bericht door jasper-k » vr 27 jul 2012, 17:07

Ik zit met hetzelfde probleem,

bij bijna al mijn grote kasten, kom ik bij iedere controle belegde doppen tegen, meeste is dat pas een week of 2-3 begonnen.
Geldt voor zowel moeren van 1-2 jaar oud alsook moertjes van dit jaar.
Raampjes uitnemen houdt op een gegeven moment op en ik dacht zelf ook om twee of drie volken nog te splitsen en raampjes in te hangen van andere volken...

@ Ad staals: Waarom zou dat nu niet meer kunnen? Geven de bijen niet zelf aan dat ze nog willen / dat het nog kan?

Thanks alvast.
Met vriendelijke groet, Jasper

A.A. Staals
Berichten: 2703
Lid geworden op: wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds: 1957
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Zwermdoppen in kast

Bericht door A.A. Staals » vr 27 jul 2012, 18:00

Jasper
Als je nu nog moeren moet gaan kweken duurt het nog zo'n 4 weken voordat ze aan de leg gaat en drie weken voor er jonge bijen geboren worden.
Dat is dan omstreeks half september. Onmogelijk is het natuurlijk niet. Een verzamelbroedaflegger maken lijkt mij de beste mogelijkheid. Over twee weken zijn de zwermplannen nihil.

ad staals

Dirk Blanken
Berichten: 2045
Lid geworden op: zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Zwermdoppen in kast

Bericht door Dirk Blanken » vr 27 jul 2012, 18:08

Hallo allemaal,
Ad Staals bedoelt, denk ik, dat als je nu een splising maakt het volkje niet meer een goed wintervolkje kan opbouwen.
De oplossing voor zulke problemen ligt eerder in een imkerjaar.
Als je denkt drie koninginnen nodig te hebben zet je er tien op, dan heb je nu reserve en kan je problemen probleemloos oplossen.
Dus een aantal kunststof 6ramers bestellen en je kan je tijd besteden aan andere zaken.
Bij Buckfast gebeurd het vaak dat ze stil wisselen en dat vind ik geen enkel probleem zolang het geen raszuivere koningin betreft.
Maar als die goede raszuivere 4 jaar oud is leg ik me er bij neer.
Bovendien zijn de nakomelingen van die goede raszuivere moer al twee keer naar Ameland geweest of naar een ander aanparingsstation.
Regeren is vooruit zien.
Dirk
dertiende

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 31 gasten