broedloos en misschien moerloos..

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
felix
Berichten: 85
Lid geworden op: za 23 apr 2011, 16:00
Imker sinds: 2011
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Gent, België
Contacteer:

broedloos en misschien moerloos..

Bericht door felix » ma 06 aug 2012, 20:27

hallo, voor dat ik op vakantie ging (nu 3 weken geleden) had ik in een moerloos volk BRIAS (met veel dagverse eitjes) van een ander volk ih volk gestoken, met de hoop dat ze een nieuwe koningin gingen kweken. Ik ben nu juist terug en heb dus direct in dit volk gekeken.. ik kon niks van broed vinden. ook bijna geen darrenbroed. maar er zitten wel zeer veel darren in het volk. wat moet ik nu doen? nog afwachten? verenigen met een ander volk? afkloppen? voeren? ... kan iemand mij helpen? dank u.

groetjes felix.

gerda
Berichten: 29
Lid geworden op: zo 05 jun 2011, 20:31
Contacteer:

Re: broedloos en misschien moerloos..

Bericht door gerda » ma 06 aug 2012, 20:45

Beste Felix,

Heb je koninginnedoppen gezien, langwerpige doppen , meestal onderaan de ramen, dan is de koningin nog maar pas uitgekomen, het duurt ook 16 dagen voor ze geboren wordt, en dan moet ze nog bevrucht worden, en dan pas kan ze beginnen leggen, dus op 3 weken , dit is ongeveer 21 dagen, zou ze pas begonnen zijn met leggen, hele kleine eitjes, die je bijna niet kunt zien. Dat er veel darren in je kasten zitten is misschien een teken , dat de koningin nog moet bevrucht worden, die vliegen dan mee als ze op bruidsvlucht vertrekt, ik heb ook al zoiets gehad. Dus kijk eens of je koninginnedoppen vindt ,die onderaan open zijn, dan even afwachten en gerust laten . Als er geen broed komt, een andere larf inhangen van een overlarver in de buurt, zo heb je meteen een F1 koningin, als ze nog moerloos zijn, aanvaarden ze die meteen.
Veel succes ermee

felix
Berichten: 85
Lid geworden op: za 23 apr 2011, 16:00
Imker sinds: 2011
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Gent, België
Contacteer:

Re: broedloos en misschien moerloos..

Bericht door felix » ma 06 aug 2012, 20:51

nee er zijn geen koninginnedoppen te vinden. dus moet ik gewoon nog wat afwachten? hoe kan ik zeker zijn dat er bv. geen eierleggende werkster in zit? want ik heb wel paar darrenlarven gezien (die nog niet zijn afgesloten..)

Gebruikersavatar
jasper-k
Berichten: 211
Lid geworden op: wo 21 okt 2009, 17:19
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): buckfast en bastaard (geschepte zwermen)
Locatie: alphen aan den rijn
Contacteer:

Re: broedloos en misschien moerloos..

Bericht door jasper-k » di 07 aug 2012, 08:25

Beste.
Ik zou meteen een raam brias inhangen, trekken ze doppen dan weet je genoeg.
Ik heb zelf een verzamel broedaflegger gemaakt op 4 juli, op 16 juli doppen gebroken en daar zijn sinds vorige week al eierleggende werksters aan het werk.
Blijkbaar koningin niet teruggekomen van haar bruidsvlucht en beginnen de werkster er om deze tijd van het jaar vroeg mee...

cheers
Met vriendelijke groet, Jasper

Jannes

Re: broedloos en misschien moerloos..

Bericht door Jannes » di 07 aug 2012, 09:11

Moeilijk te oordelen zo, ookomdat het er om loopt of ze legt of nog niet.
Brias inhangen kan een manier zijn. Worden er geen doppen getrokken, zal ze er in zitten. Is ze onbevrucht, krijg je nooit werksterbroed.
Tóch maar proberen met raampje broed!

Jannes

Gebruikersavatar
Nicolas Jacob
Berichten: 146
Lid geworden op: do 12 apr 2012, 16:05
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 6
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Celles (Wallonië)
Contacteer:

Re: broedloos en misschien moerloos..

Bericht door Nicolas Jacob » di 07 aug 2012, 10:44

jasper-k schreef:Beste.
Ik zou meteen een raam brias inhangen, trekken ze doppen dan weet je genoeg.
Ik heb zelf een verzamel broedaflegger gemaakt op 4 juli, op 16 juli doppen gebroken en daar zijn sinds vorige week al eierleggende werksters aan het werk.
Blijkbaar koningin niet teruggekomen van haar bruidsvlucht en beginnen de werkster er om deze tijd van het jaar vroeg mee...

cheers

Ik heb nu ook zo'n volk met een eierleggende werkster, het gaat inderdaad zeer snel.

Maar wat doe je nu het best met zo'n volk? verenigen, afslaan, doden,.... :roll:

Aangezien ze die eierleggende werkster als hun koningin aanschouwen...

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten: 3562
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: broedloos en misschien moerloos..

Bericht door Oude Essink » di 07 aug 2012, 18:42

Op dit tijdstip van het jaar doe je het beste het volk af te slaan een eind (5 á 10 meter) van de stal of overige volken, tegen de avond als het goed vliegweer is.De afgeslagen bijen delen zich in bij de overige volken; de leggende werkster blijft achter.

Afbeelding

Dirk Blanken
Berichten: 2045
Lid geworden op: zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: broedloos en misschien moerloos..

Bericht door Dirk Blanken » di 07 aug 2012, 19:14

Gerda/Felix hallo,
Na 13 dagen kan er een jonge koningin in het volk zitten.
Na 24 dagen is het darrenbroed uitgelopen.
De jonge aangepaarde koningin kan wachten totdat al het broed is uitgelopen dus ik zou na 3 weken nog een week wachten dan moeten er eitjes zijn.
Een extra raam met brias kan je gebruiken maar als er geen doppen aangezet worden weer afslaan en verwijderen anders kan het nog langer duren voordat de koningin aan de leg gaat.

Dirk
dertiende

gerda
Berichten: 29
Lid geworden op: zo 05 jun 2011, 20:31
Contacteer:

Re: broedloos en misschien moerloos..

Bericht door gerda » di 07 aug 2012, 20:40

hallo,

Als er een eierleggende werkster is, zou je dit goed moeten zien, er liggen verschillende eitjes in 1 raat en daardoor is het broed heel onregelmatig en met veel hoogteverschillen als de doppen gesloten zijn. Een raam met brias inhangen en als ze geen koninginnedoppen maken, goed idee om de bijen af te slaan , dan ben je die leggende werkster toch kwijt. Hoeveel kasten heb je staan, kunnen die bijen er nog bij ? Die darren worden binnenkort afgestoken, dan kan de koningin niet meer bevrucht worden, laat je iets weten hoe het gaat met het nieuwe brias en of ze doppen optrekken ?
succes
Gerda

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 47 gasten