Wil de kast(en) graag bij huis hebben, kan het hier

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Gebruikersavatar
Matts Vos
Berichten: 281
Lid geworden op: wo 22 aug 2012, 00:25
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 7
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Zutphen
Contacteer:

Wil de kast(en) graag bij huis hebben, kan het hier

Bericht door Matts Vos » wo 22 aug 2012, 21:26

Volgend jaar begin ik aan de beginnerscursus en wanneer het zover komt zou ik graag de kasten bij huis hebben staan (wie niet). Ik woon in een huis zo aan de rand van het dorp:
https://maps.google.com/maps?q=52.17242 ... 19&iwloc=A

Afbeelding
De foto is genomen vanuit mijn zolderraam richting het westen om een indruk te geven. Het is de bedoeling dat ik de kast(en) op het terras wil zetten aangezien we daar toch geen gebruik van maken. Ik voorzie echter wel laagvliegende kamikazebijen en ondanks dat de buren echte natuurliefhebbers zijn (die strook struiken in 't midden is de "grens") en een mooie tuin hebben met van alles wat weet ik niet of ze hier wel zo blij mee zijn, ook qua geluid. :lol:, ik kan me voorstellen dat er op warme zonnige dagen een enorm gezoem van rond en uit de kast komt. Heb alleen nog volken gezien vorig jaar in de winter en toen was er niet veel te beleven dus kwam er ook amper geluid uit. We zijn wel wat gewend omdat er langs die struiken over de gehele lengte (+- 25 meter) klimop groeit dus zomers is het al een enorme drukte van bijen e.o. maar één of meerdere volken in een kast is natuurlijk een heel ander verhaal.

Meningen/opmerkingen zijn welkom!

Gebruikersavatar
wilgenroosje
Berichten: 70
Lid geworden op: za 17 jul 2010, 20:01
Contacteer:

Re: Wil de kast(en) graag bij huis hebben, kan het hier

Bericht door wilgenroosje » wo 22 aug 2012, 23:06

Wanneer de bijen niet in de tuin van de buren fourageren is de kans dat ze omlaag vliegen niet groot. De meeste bijen zullen op hoogte blijven op weg naar hun doel en de buren zullen ze niet eens opmerken. Ik spreek uit ervaring want mijn bijen staan ook thuis naast de garage en wanneer je op het terras zit aan de andere kant van de garage merk je helemaal niets (terwijl als je er op let en omhoog kijkt het in de zomer een drukte van jewelste is boven de hoofden).

Het kan in de zomer wel aardig zoemen bij de kast, maar of de buren dat horen zal afhangen van waar ze zitten. Mijn buren die aan de andere kant van het huis wonen als waar de bijen staan weten na jaren nog steeds niet dat er een bijenvolk naast onze garage staat.

Overigens ken ik ook voorbeelden waar buren zich wel stoorden aan de bijen van collega-imkers, maar meestal was de locatie van de kasten daar zo gekozen dat de bijen juist wel door de tuin van de buren kwamen aanvliegen. Dat zal bij het plaatsen van bijen op een terras ter hoogte van 1 hoog niet snel spelen denk ik.

Santtu Pikkarainen
Berichten: 1083
Lid geworden op: do 03 mar 2011, 13:06
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Wil de kast(en) graag bij huis hebben, kan het hier

Bericht door Santtu Pikkarainen » do 23 aug 2012, 08:31

Pas wel op met het soort bijen. Ik had ze op een volkstuincomplex staan, waar ze mijn buurman regelmatig staken, ondanks dat de beste man niet direct in de buurt van de kasten kwam.

Gebruikersavatar
semar
Berichten: 2350
Lid geworden op: do 20 nov 2008, 09:10
Imker sinds: 1975
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): buckfast
Locatie: amsterdam
Contacteer:

Re: Wil de kast(en) graag bij huis hebben, kan het hier

Bericht door semar » do 23 aug 2012, 09:38

wil je ze op het balcon of op het terras zetten?

Vriendelijke groet
Semar(Dominique)

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8254
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Wil de kast(en) graag bij huis hebben, kan het hier

Bericht door Hans van der Post. » do 23 aug 2012, 09:52

Geweldig zo'n plek! Zelf heb ik een paar bijenvolken op het schuurdak staan midden in een woonwijk. Bijen vliegen hoog uit komen niet in de omliggende tuinen als daar niets bloeit. Bloeit er wel wat dan zijn die paar bijen die druk in de bloemen bezig zijn geen "gevaar" voor de mens. :be2:
Een ding zorg dat je rustige bijen hebt! Mijn volken zijn carnica stand bevrucht. Als een volk regelmatig "ondeugend is", - als je achter het volk staat en er komen wat bijen rond je hoofd gonzen, is dit niet goed. De leek gaat dan met zijn/haar armen zwaaien en dan heb je de "poppen"aan het dansen; er vallen steken!
Dan krijgt zo'n volk een ander moer. hoe dit gaat kun je op dit foum lezen.
!Hans.

Sheila
Berichten: 33
Lid geworden op: di 29 mei 2012, 20:32
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Wil de kast(en) graag bij huis hebben, kan het hier

Bericht door Sheila » do 23 aug 2012, 10:05

Ik heb ook bijen in de tuin. Ik woon midden in een woonwijk met links, rechts en aan de achterkant buren. Onze tuinen zijn niet groot: 4,5 meter breed en 8 meter diep. Om de bijenkast hebben we een tuinkast gebouwd met een naar achteren gerichte opening op 2,10 meter waar de bijen uitvliegen. Dat ligt dus net boven de minimale hoogte van 2 meter die in de meeste gemeentelijke verordeningen genoemd staat.
De bijen vliegen gelijk weg als ze buiten komen, de meeste stijgen direct door naar een metertje of 4 en gaan ervandoor. Ook de terugkerende bijen gaan gelijk weer naar binnen. Niemand heeft last van de bijen. Ze zoeken hun eten niet in de buurt. Buren die niet van vliegende beestjes houden hebben over het algemeen geen insectenlokkende planten in de tuin staan, dus krijgen geen bijenbezoek.
Ik heb een briefje bij iedereen in de bus gedaan met de mededeling dat we een nieuwe hobby hebben wat ze ervan kunnen verwachten. Dat is heel goed ontvangen, zelfs door degenen met prikangst.

Mijn advies: begin klein (1 kast), start met een zachtaardig soort, en zorg voor een goede uitvliegrichting zodat er geen landingsbaan door je tuin (balkon, terras) of die van de buren ontstaat.

Sheila

Schussboelie
Berichten: 59
Lid geworden op: ma 20 jun 2011, 09:52
Locatie: Lommel, België
Contacteer:

Re: Wil de kast(en) graag bij huis hebben, kan het hier

Bericht door Schussboelie » do 23 aug 2012, 11:06

Ik verwacht ook geen problemen op die locatie.
Vooral niet als je eerst even met de buren gaat praten en ze af en toe een potje honing toestopt.

Gebruikersavatar
Matts Vos
Berichten: 281
Lid geworden op: wo 22 aug 2012, 00:25
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 7
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Zutphen
Contacteer:

Re: Wil de kast(en) graag bij huis hebben, kan het hier

Bericht door Matts Vos » do 23 aug 2012, 13:45

semar schreef:wil je ze op het balcon of op het terras zetten?

Vriendelijke groet
Semar(Dominique)
terras = balkon, ongeveer 12m2 groot dus ruimte zat. ik zet de kast dan met de vliegopening op het zuiden (links) dan moeten ze wel op hoogte blijven want daar staat die schuur, waar mn ouders trouwens een bloemenwinkel in hebben.. kan dat nog problemen geven of komen ze niet naar binnen? een gedeelte staat ook buiten opgesteld (nog verder naar links om de hoek van het huis.). verder zal de zon tijdens hoogzomer de kasten pas bereiken zo rond 10u s'ochtends en in de lente en herfst nog een stuk later natuurlijk, maar dat lijkt me geen probleem?

Het is ook de bedoeling om te begin met een zachtaardig ras zoals carnica of buckfast, lijkt me wel zo verstandig als beginnend imker :P

Gebruikersavatar
semar
Berichten: 2350
Lid geworden op: do 20 nov 2008, 09:10
Imker sinds: 1975
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): buckfast
Locatie: amsterdam
Contacteer:

Re: Wil de kast(en) graag bij huis hebben, kan het hier

Bericht door semar » do 23 aug 2012, 14:08

dan kan het waarschijnlijk wel, heb ze ook jaren op het dak van ´t schuurtje in de tuin van mijn ouders gehad,
zonder problemen mijn ouders lagen eronder te zonnen.
(en dat waren haarlemse straatbijen)

Ik zou zorgen dat ze op het heets van de dag in de schaduw staan, desnoods een paar groote planten/struiken in potten erbij,
het intreseerd de bijen geen spat welke vliegrichting je kiest.
dus doe dat wat het beste is voor jou (en de buren).

Vriendelijke groet
Semar(Dominique)

Gebruikersavatar
Matts Vos
Berichten: 281
Lid geworden op: wo 22 aug 2012, 00:25
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 7
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Zutphen
Contacteer:

Re: Wil de kast(en) graag bij huis hebben, kan het hier

Bericht door Matts Vos » vr 24 aug 2012, 21:59

Ik kan heel makkelijk een paar palen aan het metalen hekwerk vastmaken daar een doek aan vastmaken en de andere kant aan 't dak zelf om schaduw te creëren :).

We gaan er iig mee aan de slag! Bedankt voor de input allemaal :)

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 56 gasten