nu nog darrenraat bouwen?

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

FerryB
Berichten: 716
Lid geworden op: wo 30 mei 2012, 22:30
Imker sinds: 2011
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): Buckfast koninginnenteelt
Locatie: Lelystad
Contacteer:

nu nog darrenraat bouwen?

Bericht door FerryB » do 30 aug 2012, 22:48

Ik heb een volk die nu ineens darrenraat begint te bouwen is dat niet een beetje laat?
En heeft dat enige betekenis?
Het volk doet het goed heeft nu nog 10 ramen met broed.
met vriendelijk groet,
Ferry Bantjes senior

de vos roger
Berichten: 1783
Lid geworden op: wo 07 sep 2005, 13:08
Locatie: Belgie -Oost-Vlaanderen
Contacteer:

Re: nu nog darrenraat bouwen?

Bericht door de vos roger » vr 31 aug 2012, 08:42

Dat is inderdaad héél laat daarvoor !
Normaal gezien als je nieuwe raat geeft nu en wintervoeding toedient zullen ze alleen mooie uitgebouwde werksterraat opbouwen.
Dus dat volk toch best wat opvolgen zodat ze geen late moerwissel van plan zijn.
groetjes
roger

Dirk Blanken
Berichten: 2045
Lid geworden op: zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: nu nog darrenraat bouwen?

Bericht door Dirk Blanken » vr 31 aug 2012, 19:28

Zoals vaak krijg je veel te weinig informatie,
Waar bouwen ze darrenraat??
Onderaan de ramen in de omderbak dat is vrij normaal bij grote volken die meer dan de ruimte kunnen bezetten zeker bij warm aanhoudend weer.
De meeste volken bouwen nu helemaal niet meer.
En dat omdat de meeste volken langzamerhand steeds minder broed gaan aanzetten.
Elk volk zelfs van de zelfde afkomst heeft z'n eigen karakter en mogelijkheden.
Een hele productieve koningin kan half augustus te weinig ruimte hebben en zwermen in september.
Ik zet zulke volken dan een extra 1/2 BK of BK onder als er half augustus nog 12 broed of meer in zit en alles zit bijna vol met broed voer en stuifmeel.
Een groot volk met zoveel broed heeft die 3e BK dan echt nodig.
Dat soort volken kan uitwinteren op meer dan 15 ramen bijen, een goudmijntje tijdens de voorjaarsdracht

Alleen bij problemen wordt er na half augustus nog in de volken gekeken.
Wat ik het meest meemaak is dat volken in augustus nog stil wisselen daar kan en moet je niets aan doen dan hopen dat er nog voldoende darren zijn om te paren.
Dat zien we dan over 7 maanden wel weer.
Dirk
dertiende

FerryB
Berichten: 716
Lid geworden op: wo 30 mei 2012, 22:30
Imker sinds: 2011
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): Buckfast koninginnenteelt
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: nu nog darrenraat bouwen?

Bericht door FerryB » vr 31 aug 2012, 19:47

Bedankt voor de antwoorden.
Het is een volk met nog 10 ramen broed in alle stadia veel eitjes.
Ze bouwen darrenraat in een raam waar ze eerst een heel stuk uitgeknaagd hebben en dat vullen ze nu weer met welliswaar mooie blanke darrenraat.
De raat wordt gebouwd in de bovenste broedkamer.
De moer legt mooie aaneengesloten volle ramen met broed.

Ik hoop dat het zo beter is qua info.
met vriendelijk groet,
Ferry Bantjes senior

Gebruikersavatar
jasper-k
Berichten: 211
Lid geworden op: wo 21 okt 2009, 17:19
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): buckfast en bastaard (geschepte zwermen)
Locatie: alphen aan den rijn
Contacteer:

Re: nu nog darrenraat bouwen?

Bericht door jasper-k » vr 31 aug 2012, 20:51

Ik kan zo geen reden bedenken waarom een volk nu darrenraat zou gaan bouwen...
Zeker niet als ze er zelf een gat voor geknaagd hebben.
Mogelijk alleen dat ze idd nog willen zwermen, alleen werksterraat hebben en als gevolg van de zwermneiging ook darren willen gaan aanzetten...

Zelf zie k nu bij verscheidene volken dat ze darren opruimen, witte larven trekken ze naar buiten...
Geheel strijdig met jou observatie
Met vriendelijke groet, Jasper

A.A. Staals
Berichten: 2703
Lid geworden op: wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds: 1957
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: nu nog darrenraat bouwen?

Bericht door A.A. Staals » vr 31 aug 2012, 21:50

jasper-k schreef:Ik kan zo geen reden bedenken waarom een volk nu darrenraat zou gaan bouwen...
Zeker niet als ze er zelf een gat voor geknaagd hebben.
Mogelijk alleen dat ze idd nog willen zwermen, alleen werksterraat hebben en als gevolg van de zwermneiging ook darren willen gaan aanzetten...

Zelf zie k nu bij verscheidene volken dat ze darren opruimen, witte larven trekken ze naar buiten...
Geheel strijdig met jou observatie
Ze kunnen nu wel darrenraat bouwen maart zullen het niet meer beleggen. De bijen weten echt wel hoe ""laat" het is en die darren pas over 40 dagen geslachtsrijp zijn.
Raat wegknagen doen ze alleen als er schimmel in heeft gezeten.

ad staals

FerryB
Berichten: 716
Lid geworden op: wo 30 mei 2012, 22:30
Imker sinds: 2011
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): Buckfast koninginnenteelt
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: nu nog darrenraat bouwen?

Bericht door FerryB » vr 31 aug 2012, 22:32

Ad er zat geen schimmel in het is zelfs een pas twee weken geleden uitgebouwd raam met kunstraat dat nog helemaal niet belegd is geweest, en er zitten wel degelijk eitjes in.
met vriendelijk groet,
Ferry Bantjes senior

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: nu nog darrenraat bouwen?

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » vr 31 aug 2012, 23:21

Ad er zat geen schimmel in het is zelfs een pas twee weken geleden uitgebouwd raam met kunstraat dat nog helemaal niet belegd is geweest, en er zitten wel degelijk eitjes in
.

Het kan nog wel. Had van de week ook nog een volk met darreneitjes en -broed. Het is wel wat laat, maar mijn ervaring is dat ze op stel en sprong deze eieren en broed kunnen opruimen (en kunnen volstouwen met voer). Ik had relatief veel late koninginnen en heb (daarom) op dit moment nog veel darren rondvliegen. Bij een enkel volk zijn ze er al uit. Had nog een 6-ramer staan met een jonge K. die moet van de week nog op paring. Ben benieuwd hoe dat gaat.

Bij een aantal grote volken bouwen mijn bijen nog uit (in principe goed teken). Ik had nl bij een aantal volken er een bak bovenop geplaatst en deze met een aantal klimraten behangen, maar niet volledig. Daarbovenop de voerbak geplaatst zodat de bijen gemakkelijk het voer vinden (dat werkte). Niettemin hadden dus een aantal volken de ruimte opgevuld met raat. Een teken dat ze nog willen bouwen. Ik betwijfel of ze ook nog gehele raten willen uitbouwen. Ben eigenlijk wel benieuwd wie zijn/haarvolken nog geregeld kunstraat aanbied rond deze tijd. Zoals eerder ook al is gezegd in deze reeks: normaal bouwen de bijen niet meer nu. En wat moeten de omstandigheden zijn om ze nu nog te laten bouwen (werksterraat).

gr jp
JP

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8251
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: nu nog darrenraat bouwen?

Bericht door Hans van der Post. » za 01 sep 2012, 09:24

FerryB schreef:Ik heb een volk die nu ineens darrenraat begint te bouwen is dat niet een beetje laat?
En heeft dat enige betekenis?
Het volk doet het goed heeft nu nog 10 ramen met broed.
Het is een volk met nog 10 ramen broed in alle stadia veel eitjes.
Ze bouwen darrenraat in een raam waar ze eerst een heel stuk uitgeknaagd hebben en dat vullen ze nu weer met welliswaar mooie blanke darrenraat.
De raat wordt gebouwd in de bovenste broedkamer.
De moer legt mooie aaneengesloten volle ramen met broed.
Inderdaad dit darrenraat bouwen is laat als je in Nederland imkert.
Aan je profiel kan ik niet zien waar je imkert, in zuid Frankrijk kan dit nog - uit eigen ervaring.

Als een volk wat op twintig ramen"woont" nu op 31 augustus nog darrenraat bouwt en belegd is iets waar je met vraagtekens naar kijkt!

Denk dat het de voorbode is van een stille-moer-wisseling. Het is wat laat in het jaar getijde om dit aan de bijen over te laten.
Mocht je nog een klein volkje hebben (drieramer) en dit met een krant verengingen.
Wel eerst de moer uit het grote volk opzoeken en haar - met dank - naar de eeuwige jachtvelden sturen.
Misschien is er iemand in je omgeving die nog een leggende moer over heeft. Mocht je in mijn omgeving imkeren ik heb wel een reserve moer.
Stuur maar een pb

Een bijenvolk weet wanneer een moer niet goed is. Wij mensen -imkers - zien een normaal volk: een mooi broednest.
Heb je geen reserve dan zul je het voorjaar moeten afwachten of het volk daadwerkelijk de moer wilde wisselen.
Als de wisseling wel is gedaan zul je in het voorjaar een broednest vol darrenbroed vinden
!Hans.

Gebruikersavatar
Ewout
Berichten: 1026
Lid geworden op: wo 25 apr 2012, 20:46
Imker sinds: 2011
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): Bastaard, Mellifera (P), Buckfast (F1)
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: nu nog darrenraat bouwen?

Bericht door Ewout » za 01 sep 2012, 10:36

Hans van der Post. schreef:Wel eerst de moer uit het grote volk opzoeken en haar - met dank - naar de eeuwige jachtvelden sturen.
Nu moet ik je toch even corrigeren, Hans! Wij houden immers geen wespen. Bij iedere beginnerscursus leert men dat een moer naar de eeuwige drachtvelden gaat.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 51 gasten