eierleggende werksters met moer

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
Gebruikersavatar
jasper-k
Berichten: 211
Lid geworden op: wo 21 okt 2009, 17:19
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): buckfast en bastaard (geschepte zwermen)
Locatie: alphen aan den rijn
Contacteer:

eierleggende werksters met moer

Bericht door jasper-k » zo 02 sep 2012, 10:48

Beste,

ik heb 5 augustus een heel klein zwermpje opgehaald bij iemand, ze hing in een haag ter grote van een tennisbal.
Ik heb ze in een klein kieler bevruchtingskastje gedaan, 4 latjes en wat voer en na twee weken gecontroleerd.
Er was netjes uitgebouwd, voer op, maar geen eitjes/larven. Toch maar even oxaal verneveld en rompje erop met wat extra voer.
Week later, larven en al gebouwd in het tweede rompje waar alleen voer lag.
Dit gebeurde bij mij thuis, was puur ter lering ende vermaak en uiteraard eventuel als reserve moer.

Gelijk hiermee rond 11 augustus maar wel losstaand ervan heb ik onbevruchte goede buckfast moeren opgehaald in het apeldoornse en deze in drie raamskastjes ingevoerd.
Na twee weken, geen moer en geen eitjes aangetroffen o.i.d. aangetroffen maar bijen wel rustig dus ik maakte me niet heel druk.
3 dagen later volkjes stuk onrustiger en geen moertjes na uitgebreide inspectie, wel her en der meerdere eitjes in de cel in beide kastjes...
Eierleggende werksters was en is mijn conclusie geweest.

luminieus idee, verplaats de mini kieler met het zwermpje naar de locatie van de twee drie ramers, verplaats de drie ramers et voila, een hoop vliegbijen bij het minikastje erbij...
Goed idee geweest volkje liep vol, druk aan de slag met de bovenste 6 raampjes en veel meer gevlogen op stuifmeel, ik was content....

Gisteren toch even gecontroleerd hoe het ging, moer gevonden, geen larven en bijna overal meerdere eitjes in cellen...
Sjit blijkbaar eierleggende werksters gevlogen in het kastje... wat nu toe doen?

thanks
Met vriendelijke groet, Jasper

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: eierleggende werksters met moer

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » zo 02 sep 2012, 23:39

Ik heb ook zo'n volk. Heel raar beeld: verschillende ramen met veel eitjes in 1 cel. Soms wel tot 4 of vijf, maar ook veel ramen met 1 eitje per cel. Kon d emoer niet vinden. Daarna een half uurtje met rust gelaten. Nog eens een raam omhoog gehaald en viola daar liep de moer zenuwachtig. Ik had twee weken geleden dit volk opgezet vanuit een hele sterke 6 ramer en een zwakke drie ramer (met krantje ertussen). De moer uit de 6-ramer was niet meer te vinden en de status van hetvolk was twijfelachtig. Normaal hang ik daar dan altijd een raam met eitjes in, maar deze keer heb ik het afgeslagen en en de drie-ramer erop gezet. Dit ga ik niet weer doen zo. Beter is om ze doppen te laten te trekken, die dan te breken en dan te verenigingen met de zwakke 3-ramer.

Om een lang verhaal kort te maken: ik zal eind deze week nog eens controleren. Dan zal ongeveer ook het eerste broed van de moer uitlopen en hopelijk verbeterd dan het legpatroon. Kan ook nog zijn dat de moer toch zelf een probleem heeft. Maar de eileg was in de drie ramer ok.

Dan heb ik nog een volk waar ik afgelopen week een raam broed in hebben gehangen. Dit volk heeft een gemerkte moer (gezien!), maar die is nog niet aan de leg om een of andere reden...
JP

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 42 gasten