bevruchting uitgesteld?

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
roosje2012
Berichten: 93
Lid geworden op: ma 12 mar 2012, 22:10
Contacteer:

bevruchting uitgesteld?

Bericht door roosje2012 » ma 10 sep 2012, 19:04

Vraag die ik mij stel, misschien wel stom maar ik wil het wel weten.
Een koningin die nu geboren wordt en niet meer kan bevrucht worden, kan die haar bruidsvlucht uitstellen tot er nieuwe darren zijn in het voorjaar? Of wordt dat een oude vrijster die alleen nog seksloos door het leven kan gaan?
Wie steekt mijn licht op? Ik zit namelijk in dat geval, koningin in de maak, moet geboren worden 16 september, maar indien het niet lukt met de bevruchting wat doet de queen dan? :be5:

En voor wie de bevruchting van een koningin wil zien in slow motion, hier gaan we dan: (het is wel ongeveer in het midden van dit geweldige filmpje, de rest is ook wel interessant)

http://www.youtube.com/watch?v=sO1q0QD4kjI

roosje2012
Berichten: 93
Lid geworden op: ma 12 mar 2012, 22:10
Contacteer:

Re: bevruchting uitgesteld?

Bericht door roosje2012 » ma 10 sep 2012, 19:07

De bevruchting begint op 5'10 sec.

jan o.
Berichten: 37
Lid geworden op: do 09 jun 2011, 23:28
Contacteer:

Re: bevruchting uitgesteld?

Bericht door jan o. » ma 10 sep 2012, 21:41

Hoe tegen strijdig dan ook als er nog darren zijn kan de koningin nog bevrucht worden laat de natuur zijn gang gaan en kijk wat er gebeurd.

nieuweling
Berichten: 42
Lid geworden op: vr 05 aug 2011, 10:06
Contacteer:

Re: bevruchting uitgesteld?

Bericht door nieuweling » ma 10 sep 2012, 21:53

dit weekend is er nog een jonge koningin bevrucht geraakt bij mij, erna zijn ze wel onmiddelijk begonnen aan de darrenslacht.
Dus een late bevruchting is mogelijk.

roosje2012
Berichten: 93
Lid geworden op: ma 12 mar 2012, 22:10
Contacteer:

Re: bevruchting uitgesteld?

Bericht door roosje2012 » ma 10 sep 2012, 22:36

Ja maar stel nu dat er geen darren meer zijn. Wacht de koningin dan tot volgend voorjaar om terug bevrucht te worden? Of overleeft ze dat niet? of geraakt ze misschien nooit bevrucht? :be5:

Gebruikersavatar
jasper-k
Berichten: 211
Lid geworden op: wo 21 okt 2009, 17:19
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): buckfast en bastaard (geschepte zwermen)
Locatie: alphen aan den rijn
Contacteer:

Re: bevruchting uitgesteld?

Bericht door jasper-k » ma 10 sep 2012, 22:41

Beste,
Een moer die op wel bruidsvlucht gaat maar geen darren tegenkomt of een moer die niet op bruidsvlucht gaat gewoon eitjes leggen... het zijn wel onbevruchte eitjes = darren.
Zo'n volkje redt het dus niet...
De moer is geloof ik maar een week of 4-5 ontvankelijk voor sperma der darren.
Met vriendelijke groet, Jasper

nieuweling
Berichten: 42
Lid geworden op: vr 05 aug 2011, 10:06
Contacteer:

Re: bevruchting uitgesteld?

Bericht door nieuweling » ma 10 sep 2012, 22:46

roosje2012 schreef:Ja maar stel nu dat er geen darren meer zijn. Wacht de koningin dan tot volgend voorjaar om terug bevrucht te worden? Of overleeft ze dat niet? of geraakt ze misschien nooit bevrucht? :be5:
Ze kan onmogelijk overwinteren, want als ze niet bevrucht geraakt worden er geen winterbijen geboren en kan de kast dus niet overwinteren.

A.A. Staals
Berichten: 2703
Lid geworden op: wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds: 1957
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: bevruchting uitgesteld?

Bericht door A.A. Staals » di 11 sep 2012, 08:20

nieuweling schreef:
roosje2012 schreef:Ja maar stel nu dat er geen darren meer zijn. Wacht de koningin dan tot volgend voorjaar om terug bevrucht te worden? Of overleeft ze dat niet? of geraakt ze misschien nooit bevrucht? :be5:
Ze kan onmogelijk overwinteren, want als ze niet bevrucht geraakt worden er geen winterbijen geboren en kan de kast dus niet overwinteren.
Na ongeveer drie weken kan de koningin niet meer bevrucht worden. Zo'n koningin gaat in het voorjaar niet snel aan de leg.
Mogelijk zijn er nu al genoeg winterbijen om te overwinteren. Maak je geen zorgen in deze tijd van het jaar zijn er nog genoeg darren, ze worden echt niet allemaal in eens opgeruimd. Beste oplossing zou zijn een leggende moer invoeren. Maar ja dan heb je wat bevruchtingskastjes nodig met reserve koningin.

ad staals

Gebruikersavatar
semar
Berichten: 2350
Lid geworden op: do 20 nov 2008, 09:10
Imker sinds: 1975
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): buckfast
Locatie: amsterdam
Contacteer:

Re: bevruchting uitgesteld?

Bericht door semar » di 11 sep 2012, 10:20

nieuweling schreef:
roosje2012 schreef:Ja maar stel nu dat er geen darren meer zijn. Wacht de koningin dan tot volgend voorjaar om terug bevrucht te worden? Of overleeft ze dat niet? of geraakt ze misschien nooit bevrucht? :be5:
Ze kan onmogelijk overwinteren, want als ze niet bevrucht geraakt worden er geen winterbijen geboren en kan de kast dus niet overwinteren.

wel als het volk nu al groot genoeg is, een deel van de winterbijen zijn al geboren.
maar het zal een erg verzwakt volk zijn.
als het volk groot is laten gaan en hopen op een paar dagen mooi weer en wat taaie rakkers (darren).
mocht dit niet lukken dan moet je in het voorjaar verenigen.

Vriendelijke groet
Semar(Dominique)

ps. 1 volk zan mij heeft zijn wisselmoer gedumpt een nieuwe gekweekt die 4 september in de boon hing.
het jonge moertje is net begongen met leggen (ik dan dat dit geval nog goed komt)

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 40 gasten