Niet behandelen

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Gebruikersavatar
debijenboer
Berichten: 43
Lid geworden op: za 21 feb 2015, 18:50
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Niet behandelen

Bericht door debijenboer » zo 19 feb 2017, 18:33

vandaag kwam ik tot de droevige constatering dat 4 van mijn volken het niet gehaald hebben. Ik vermoed dat het gedeeltelijk ligt aan de achterwege gebleven varroa behandeling van de vorige eigenaar. Ik heb vorig voorjaar een aantal volken overgenomen van iemand die er vorig voorjaar geen aandacht aan heeft besteed. In de zomer ging het goed, ik heb nog een varroa behandeling gegeven en 2 maanden geleden gedruppeld. Helaas was de varroa besmetting toch te groot denk ik. De volkjes gingen al niet al te groot de winter in. Daarnaast had ik bij enkele kasten geen varroa lade, misschien dat dat ook nog meegespeeld heeft. Ik leer hier zelf van dat ik in de zomer beter moet kijken hoeveel varroa er valt en misschien toch altijd een varroa lade onder de kast aanbrengen voor de warmte (?). Ook kleine volkjes samenvoegen, beter 1 volk de winter uit dan 2 die het niet halen. Weer wat geleerd als beginnend imker. In elk geval altijd behandelen en checken!
Geert (debijenboer)

ErikS
Berichten: 1808
Lid geworden op: wo 02 apr 2014, 22:52
Imker sinds: 2004
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Buckfast.
Locatie: Weert, Midden-Limburg.
Contacteer:

Re: Niet behandelen

Bericht door ErikS » zo 19 feb 2017, 19:44

Hallo Geert,

Als ik enigszins critisch mag reageren op je post.
Als de vorige eigenaar eventueel in het voorjaar fouten heeft gemaakt hoeft dat geen reden te zijn dat je bijen het niet redden. Daar had je zelf de hand in vanaf dat voorjaar.
Ken je de poedersuikertest?
http://www.bijenhouden.nl/phpbb/viewtopic.php?t=30801
https://buckfastimker.wordpress.com/201 ... ermethode/
Dan krijg je een objectief beeld van de besmettingsgraad, indien nodig ingrijpen en/of afleggers maken.

Samenvoegen van kleine volken moet je overdenken.
2 zwaar besmette kleine volken samen redden het ook niet.
Een zwaar besmet volk en een normaal maar klein volk is samen een groter maar zwaar besmet volk en red het niet.

In de eerste plaats de varroa druk bewaken en voldoende laag (hoeft echt geen nul te zijn, gezonde bijen kunnen veel hebben.) houden. Indien nodig druppelen oxaal of hyveclean.

grtz,

erik.

joselito
Berichten: 2015
Lid geworden op: ma 06 jul 2009, 22:06
Imker sinds: 1979
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Helchteren, België
Contacteer:

Re: Niet behandelen

Bericht door joselito » ma 20 feb 2017, 10:15

debijenboer schreef:vandaag kwam ik tot de droevige constatering dat 4 van mijn volken het niet gehaald hebben. Ik vermoed dat het gedeeltelijk ligt aan de achterwege gebleven varroa behandeling van de vorige eigenaar.
Als je de bijen vanaf het voorjaar gehad hebt is de vorige eigenaar niet meer verantwoordelijk. Een moment in de zomer waarop ze geen broed hadden gecombineerd met een bestrijding van de mijten en ze waren fluitend de winter doorgekomen. Het beste is als dit plaats heeft in juli. De volgende generatie bijen is dan al gezonder en zo zorg je er voor dat uiteindelijk de winterbijen door gezonde bijen verzorgd worden en alles krijgen wat ze nodig hebben om het volgende jaar te bereiken.

Gebruikersavatar
debijenboer
Berichten: 43
Lid geworden op: za 21 feb 2015, 18:50
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Niet behandelen

Bericht door debijenboer » ma 20 feb 2017, 17:53

bedankt voor de reacties, mijn vermoeden dat de vorige eigenaar wat heeft laten klopt dus niet. Ik heb in de zomer zeker een varroa behandeling gedaan, volk was toen nog redelijk sterk. Volgende keer ga ik beter controleren en zo mogelijk maatregelen nemen. Kan overigens nog steeds dat er een andere doodsoorzaak was...

Poedertest heb ik van gehoord maar nog nooit gedaan, ik ga mij daar eens in verdiepen. Mooi voor komend seizoen om weer wat te leren.
Geert (debijenboer)

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot], Ria van den Berg en 32 gasten