Niet behandelen

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

edwins
Berichten: 92
Lid geworden op: ma 09 jul 2012, 14:31
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): Buckfast (en nu nog bastaard)
Locatie: Vleuten
Contacteer:

Niet behandelen

Bericht door edwins » do 27 sep 2012, 15:55

Ik lees de laatste weken erg veel over inwinteren en behandelen. Logisch, omdat het bijenseizoen nu toch echt op z'n einde loopt (als ik mijn boeken goed heb begrepen).

In mijn poging volgend jaar goed voorbereid van start te gaan met mijn eerste volk, heb ik al heel wat boeken en sites gelezen en afgestruind. Er zijn een aantal boeken en sites die zich richten op natuurlijk imkeren (small-cell, bijen zoveel darrenraat laten bouwen als ze willen, inwinteren op alleen honing en niet-chemisch behandelen). Is dit iets wat alleen in het buitenland gebeurt omdat het seizoen daar langer en/of gemoedelijker is? Of zijn er ook hier op het forum mensen die de bijen zoveel mogelijk de bijen laten zijn?

Op zich spreekt me dit wel aan natuurlijk, maar als het elk jaar al je volken kost is de lol er snel van af. De vraag is dus eigenlijk, wie imkert zonder chemische middelen en wat zijn de ervaringen?

Gebruikersavatar
Ewout
Berichten: 1026
Lid geworden op: wo 25 apr 2012, 20:46
Imker sinds: 2011
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): Bastaard, Mellifera (P), Buckfast (F1)
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Niet behandelen

Bericht door Ewout » do 27 sep 2012, 16:21

Als je 'de bij de bij laten' voorop stelt, en je een paar potjes honing als leuke bijkomstigheid ziet, dan zou je ook eens met De Duurzame Bij contact op kunnen nemen. Zij zijn bezig met het selecteren van varroaresistente bijen. Voorwaarde om mee te doen is dat je niet behandelt, en dat je de prestaties van het volk rapporteert.

Ik zou geen standaard productiebijen (Buckfast/Carnica) nemen en dan niet behandelen, simpelweg omdat ze daar niet op geselecteerd zijn - je begint dan helemaal aan de bodem van je eigen selectieproces terwijl anderen zich daar ook al druk om hadden gemaakt en langer bezig zijn. Er zijn ook Carnica- en Melliferalijnen die ook op varroaresistenz geselecteerd worden geloof ik, misschien is er voor Buckfast ook wel zoiets.

Zelf behandelen wij wel, combinatie van oxaalzuur, darrenraatmethode en thymovar. Ik zou graag een bij hebben die overleeft met geen/minimale behandeling, maar daarvoor is onze stand nu nog te klein (materiaal+volken voor sterftebuffer). Je zou dan ieder jaar moeten proberen te verdubbelen/verdrievoudigen en dan (evt!) pas na de winter verenigen/verkopen wat je over houdt.

edwins
Berichten: 92
Lid geworden op: ma 09 jul 2012, 14:31
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): Buckfast (en nu nog bastaard)
Locatie: Vleuten
Contacteer:

Re: Niet behandelen

Bericht door edwins » do 27 sep 2012, 16:37

Ik begrijp dat varroa-bestendigheid en produktie geen eigenschappen die samen gaan? Het klinkt alsof het proces dat je noemt niet echt iets is voor een beginner. Wellicht over een aantal jaren. Bedankt voor je snelle antwoord.

Gebruikersavatar
Ewout
Berichten: 1026
Lid geworden op: wo 25 apr 2012, 20:46
Imker sinds: 2011
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): Bastaard, Mellifera (P), Buckfast (F1)
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Niet behandelen

Bericht door Ewout » do 27 sep 2012, 16:54

edwins schreef:Ik begrijp dat varroa-bestendigheid en produktie geen eigenschappen die samen gaan?
Dat is zeker niet gezegd. Maar de selectie op varroatolerantie staat nog in de kinderschoenen, en daarbij (lees: DDB) worden de andere eigenschappen even los gelaten.
Het klinkt alsof het proces dat je noemt niet echt iets is voor een beginner. Wellicht over een aantal jaren. Bedankt voor je snelle antwoord.
Hoeft niet per se ingewikkeld te zijn. Je moet gewoon in je imkermethode rekeninghouden met uitval, en kunstzwermen/afleggers maken doe je toch wel. Ik ben zelf ook beginner, en merk dat de 'moeilijkheid' een keuze is. Je kunt met een zeer minimale tijdsinvestering bijen houden, als beginner zul je dan niet altijd zoveel honing oogsten. Niet bestrijden en de bijen zelf hun winter voorraad laten aanleggen zoals jij beschrijft bespaart je ook tijd, dat alles voor de prijs van wat meer sterfterisico. Wil je grote honingopbrengst, grote overlevingskans, dan kost je dat tijd. Maar ik zou het je zeker niet ontraden - iedereen imkert met zijn eigen beweegredenen. Als jij dicht bij een volk wilt staan en accepteert/incalculeert dat je hoge sterfte hebt, maar je de bijen op een meer natuurlijke manier kunt houden (het blijft symbiose!), dan is dat net zo goed geschikt voor een beginner.

renske
Berichten: 356
Lid geworden op: zo 27 jun 2010, 20:24
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Elspeet
Contacteer:

Re: Niet behandelen

Bericht door renske » do 27 sep 2012, 19:15

Niet behandelen tegen varroa geeft volgens de WUR onderzoeken het meeste wintersterfte. De vraag is in hoeverre 'biologische/natuurlijke' imkers in die onderzoeken zitten. Het idee is dat je door de bijen natuurlijker te laten leven en minder te storen (geen kunstraat, geen ijzerdraad in de kast, zelf laten zwermen, overwinteren op eigen honing) gezondere bijen krijgt. Of dat ook betekent dat er minder (of tenminste niet meer dan bij behandeling tegen varroa) wintersterfte is, weet ik niet. Ik weet wel dat hier in de regio biologische imkers soms honing kopen van 'reguliere' imkers om hun volken te kunnen voeren, dat is toch apart. Ik ben wel erg benieuwd naar ervaringen van natuurlijke imkers op dit forum.
Ik ga zelf als beginner de eerste jaren maar volgens het boekje imkeren, experimenteren kan altijd later nog.
Ontwerpster van natuurlijke tuinen. Beginnend imker en zeer geinteresseerd in dracht en drachtplanten.

Gebruikersavatar
alfa vulgaris
Berichten: 1543
Lid geworden op: di 11 okt 2011, 01:36
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 0

Re: Niet behandelen

Bericht door alfa vulgaris » ma 01 okt 2012, 00:13

Natuurlijk imkeren....

Ik heb het 2 jaar geprobeerd in zo verre mij dit mogelijk leek.
Ik denk dat ik tegen de volgende 3 problemen aanliep:

-In het voorjaar is er hier genoeg dracht dus niet zo'n probleem;echter in het najaar is hier,in een gebied met voornamelijk melkveehouderij,weinig dracht en een volk haalt dan gewoonweg niet genoeg wintervoorraad binnen.

-Ik wil het zwermen van mijn bijen m'n buren eigenlijk niet aandoen dus moet je de bijen wel dirigeren.
Dit "vrije" zwermen is in mijn beleving essentieel onderdeel van natuurlijk imkeren.

-Wat mij betreft behoort de varroa destructor tot de apocalyptische plagen en doe je daar niks aan dan gaat de boel kapot kapot kapot. Wat overigens interressant is dat ik heb gehoord dat er in Frankrijk wilde bijenvolken dus zonder bestrijding van varroa wel de winter doorkomen.Genoeg stuifmeel dan kan er eens een bijtje sneuvelen?

Zo denk ik er nu wat over.
groeten Alfa

Gebruikersavatar
alfa vulgaris
Berichten: 1543
Lid geworden op: di 11 okt 2011, 01:36
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 0

Re: Niet behandelen

Bericht door alfa vulgaris » ma 01 okt 2012, 09:52

Op het moment is mijn lijfsrpeuk:

Ook een expiriment met een negatieve uitkomst kan een geslaagd expiriment zijn.

Dit jaar ben ik redelijk regulier aan het bijenhouden.
Toch doe ik ook nog steeds expirimentjes.

Dit jaar wil ik proberen om een mini-schudzwerm zonder varroa bestrijding te laten overwinteren.

Ik heb me voorgenomen om volgend jaar mits ik een overvloed aan bijen heb een zwerm of een schudzwerm in een holle boom te pielen en het volk z'n gang te laten gaan....ik ben benieuwd of ze het beter gaan doen dan m'n industrie-volken.

Jaap v.Popering
Berichten: 5701
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Niet behandelen

Bericht door Jaap v.Popering » ma 01 okt 2012, 11:41

Zie onderstaande .en de daarop volgende pagina's

http://www.bijenhouden.nl/phpbb/viewtop ... 20#p144264

Gebruikersavatar
alfa vulgaris
Berichten: 1543
Lid geworden op: di 11 okt 2011, 01:36
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 0

Re: Niet behandelen

Bericht door alfa vulgaris » ma 01 okt 2012, 16:42

Naar mijn mening een geweldige toevoeging aan dit onderwerp Jaap
Ik was em al bijna vergeten.

Ik had na vluchtig nalezen de indruk dat de suggestie wordt gewekt dat de varroa's die misvormde bijen veroorzaken.
Ik heb opgepikt ergens dat er voor de introductie van de varroa destructor in ons land ook al bijen werden gesignaleerd die misvormd waren.

Wil niet zeggen dat ik op dit moment niet geloof dat voornamelijk de varroa's er voor zorgen dat mijn bijen half versleten uit de cel komen.

Gebruikersavatar
jasper-k
Berichten: 211
Lid geworden op: wo 21 okt 2009, 17:19
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): buckfast en bastaard (geschepte zwermen)
Locatie: alphen aan den rijn
Contacteer:

Re: Niet behandelen

Bericht door jasper-k » ma 01 okt 2012, 18:25

Heb ook even nagelezen, hoe is het met dat volk afgelopen Jaap?
Met vriendelijke groet, Jasper

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 69 gasten