Segeberger, lade eronder of juist niet?

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Segeberger, lade eronder of juist niet?

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » zo 18 nov 2012, 11:22

De praktijk is in dezen weerbartsiger dan de theorie.
Ik ben het met Semar eens. Het hangt helemaal af van de standplaats.
Zo heb ik mijn kasten in openluchtopstelling. Kasten worden nu veel natter dan in een mooie droge bijenstal en waar de kasten ook nog eens flink omhoog staan. In mijn optiek is open ventilatie toch droger dan een dichte bodem, zeker in buitenopstelling. In een droge bijenstal is een dichte bodem denk ik voordeliger: beter isolatie en hier speelt vocht een minder grote kans.
En nog beter: winter ruime volken in en pas het aantal ramen aan de grote van het volk. Waar voldoende bijen zitten = geen schimmel. Ik ga zeer binnenkort (had ik al moeten doen) overtollige ramen uit de volken halen. De (zij)ramen waar nu geen bijen opzitten zullen toch niet van belang zijn voor de overwintering van een volk.

Als het om reizen gaat en zeker bij grote afstanden en in de zomer is het aan te raden om dubbele ventilatie aan te brengen en met name boven! Dat hadden de imkers vroegen goed gezien: zij gebruikte reisramen bovenop of een korf werd omgekeerd zodat het gaasdoek bovenzat. De warme lucht moet kunnen ontsnappen. Ik heb eenmaal een warm gelopen volk gehad en dat wil ik niet weer meemaken. Met Segebergers kun je dit oplossen door plastic gaas te kopen en dit op de bovenkant te plaatsen en hierop een extra rand te plaatsen en daarover de reisriem.

gr
JP

Jaap v.Popering
Berichten: 5703
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Segeberger, lade eronder of juist niet?

Bericht door Jaap v.Popering » zo 18 nov 2012, 12:14

semar schreef: open bodems zijn niet van de varoalade, maar ontstaan door de bodemventilatie, waar men in de jaren 70 mee begong,


Sermar (Dominique)
Bodemventilatie was de voorloper van de varroalade . Twee ronde gaten in de twee achterste hoeken van de kast om schimmel van de ramen in de winter te voorkomen . Deze gaten van ( ik dacht ) met een doorsnede van een cm of acht , afgedekt met gaas . Deze hadden de neiging om al snel vol te zitten zodat de effectiviteit te wensen overliet .

Toen de Varroa zijn intrede deed was de open bodem nog niet bekend en is een raamwerk ontworpen wat men door de vliegopening naar binnen schoof om op deze manier een besmetting vast te stellen , hiervoor moesten vele imkers eerst de vliegopening verbreden omdat deze veelal nog niet de breedte had van tegenwoordig , Daarna is de varroalade ontworpen en in omloop gebracht.

Jaap v P

Gebruikersavatar
willem
Berichten: 731
Lid geworden op: di 18 feb 2003, 21:23
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Re: Segeberger, lade eronder of juist niet?

Bericht door willem » zo 18 nov 2012, 18:48

Jaap v.Popering schreef:
semar schreef:open bodems zijn niet van de varoalade, maar ontstaan door de bodemventilatie, waar men in de jaren 70 mee begong,
Bodemventilatie was de voorloper van de varroalade . Twee ronde gaten in de twee achterste hoeken van de kast om schimmel van de ramen in de winter te voorkomen . Deze gaten van ( ik dacht ) met een doorsnede van een cm of acht , afgedekt met gaas . Deze hadden de neiging om al snel vol te zitten zodat de effectiviteit te wensen overliet .

Toen de Varroa zijn intrede deed was de open bodem nog niet bekend en is een raamwerk ontworpen wat men door de vliegopening naar binnen schoof om op deze manier een besmetting vast te stellen , hiervoor moesten vele imkers eerst de vliegopening verbreden omdat deze veelal nog niet de breedte had van tegenwoordig , Daarna is de varroalade ontworpen en in omloop gebracht.
Tot zover de peren.

Het gaat hier over de Segebergers (de appels), die werden vanaf 1971 op de markt gebracht met gesloten- en gaasbodems. Voor de laatste was weinig vraag en werd die productie gestopt, aldus Schundau die het manco herstelde door eigenhandig een gat te snijden in die dichte bodem. De gaasbodem (voor een houtenkast) werd al in 1953 geintroduceerd door Bauchhage (Dld) en eind jaten 60 door Hendriksen en Grundberg (DK) Nergens nog varroa te bekennen, dus alleen voor vocht bestrijding en dus ook geen schuiven.
Groeten, Willem :violin:

FerryB
Berichten: 716
Lid geworden op: wo 30 mei 2012, 22:30
Imker sinds: 2011
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): Buckfast koninginnenteelt
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: Segeberger, lade eronder of juist niet?

Bericht door FerryB » do 22 nov 2012, 17:41

Vanmiddag even de daken van de Segebergers gehaald om te controleren op vocht.
En gelukkig geen spoor van vocht onder de daken helemaal niets terwijl de varroa lades dicht zitten eronder.
De kasten hebben 10 straten met bijen, dus ik laat de lade er mooi onder.

Wat ik wel frappant vind is dat de EPS 6 ramers wel vocht onder de deksels hebben.
En hier zit dus helemaal geen lade onder, dus een open bodem.
Die hebben overigens 4 straten met bijen.
met vriendelijk groet,
Ferry Bantjes senior

Eddy Geurtsen
Berichten: 912
Lid geworden op: zo 30 mei 2004, 22:51
Imker sinds: 1979
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Hengelo Gld
Contacteer:

Re: Segeberger, lade eronder of juist niet?

Bericht door Eddy Geurtsen » do 22 nov 2012, 19:32

Als de daken van de EPS zesramers minder goed isoleren dan de Segeberger daken, dan is het toch vanzelfsprekend dat er bij die zesramers condensatie kan optreden? Vocht onder de deksels heeft nu eenmaal veel meer te maken met warmte van binnenuit (van het volk) en koude van buitenaf. Betere isolatie van de dekplank en deksel zal het vochtprobleem verminderen. Daar heeft de aan- of afwezigheid van een varroalade weinig mee te maken.

Gebruikersavatar
alfa vulgaris
Berichten: 1543
Lid geworden op: di 11 okt 2011, 01:36
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 0

Re: Segeberger, lade eronder of juist niet?

Bericht door alfa vulgaris » do 22 nov 2012, 20:18

Misschien broeden die kleinere volken nog,dan heb je ook meer condensatie omdat de tros vanbinnen warmer is en de lucht dan dus meer vocht kan opnemen.

Ik heb eens zitten rekenen en dat hield in dat als het volk nog broed moet de kastwand warmer dan 20 graden celcius zijn anders krijg je condensatie tegen de wand.

Eddy Geurtsen
Berichten: 912
Lid geworden op: zo 30 mei 2004, 22:51
Imker sinds: 1979
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Hengelo Gld
Contacteer:

Re: Segeberger, lade eronder of juist niet?

Bericht door Eddy Geurtsen » do 22 nov 2012, 21:47

Alfa, daar zit nu juist het belangrijke in de hele discussie over vochtproblemen! Je schrijft terecht dat de kastwand dan 20 graden moet zijn, en hoe kun je dat bereiken? Juist! Door te zorgen voor een goede isolatie, zodat de kastwand-temperatuur warm blijft en de temperatuur in of buiten de kastwand / dekselisolatie pas onder de 20 graden komt. In of buiten de kastwand is de relatieve vochtigheid ook lager en zodoende zal er geen condensatie optreden.

depauws
Berichten: 96
Lid geworden op: vr 17 jan 2003, 21:47
Locatie: Belgium
Contacteer:

Re: Segeberger, lade eronder of juist niet?

Bericht door depauws » vr 23 nov 2012, 10:30

Alfa Vulgaris
Ik ben erg geinteresseerd aan de uitgangspunten en de rekenwijze waarmee je aan de 20° wandtemperatuur komt.
Groeten

Ronnie76
Berichten: 80
Lid geworden op: zo 30 mei 2010, 21:03
Contacteer:

Re: Segeberger, lade eronder of juist niet?

Bericht door Ronnie76 » vr 23 nov 2012, 11:17

Ik heb zelf 12 kasten Segeberger en overwinter zonder laden, ik ga mijn 2de winter in dus veel ervaring is nog niet aanwezig. Mijn vorige winter met 8 volken de winter ingegaan en alle volken de winter uitgekregen hetzij dat bij 2 volken de koningin niet meer aanwezig was (kan ook door mijn onkunde zijn gebeurd in het voorjaar, ik neem de raampjes nu anders uit de kasten sinds dit voorjaar) en 1 volk was nog een handje vol met bijen over. De overige 5 zijn allemaal mooi en sterk de winter uitgekomen.
Mijn mentor is geloof ik vorig jaar met 15 kasten Segeberger de winter in gegaan en heeft alles de winter doorgekregen.

Ik heb deze discussie enige tijd geleden ook met mijn mentor gehad en hij haalde hier het volgende punt bij; de toevoer van frisse lucht !
Je ziet dit ook bij de koeienstallen, deze waren vroeger allemaal potdicht en geisoleert om het vee warm te houden. De moderne stallen hebben vandaag de dag allemaal een open muur waar in de winter een zeil voor wordt gehangen, of ze hebben elektronische ventilatiesystemenmaar maar er wordt op toegezien dat er zeer goed gelucht wordt. Ik kan het verder niet theoretisch onderleggen maar ik zou zelf als ik een aantal maanden in kast zit toch ook graag zoveel mogelijk frisse, circulerende lucht willen hebben.

Ik laat mijn bodems dus weg en stop ze er af en toe steeksproefsgewijs weer onder om de mijtenbeval te controlleren maar niet langer dan 1 dag.

Gebruikersavatar
alfa vulgaris
Berichten: 1543
Lid geworden op: di 11 okt 2011, 01:36
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 0

Re: Segeberger, lade eronder of juist niet?

Bericht door alfa vulgaris » vr 23 nov 2012, 11:27

De Pauws,

Als u dit Mollier diagram voor vochtige lucht bekijkt,begrijpt u dan hoe ik aan de 20 graden celcius kom?
Dit diagram geeft weer hoeveel energie(Joules) er in vochtige lucht met bepaalde condities aanwezig is.
De mate van condensatie is enigzins ingewikkelder aan te geven.



De rode lijn geeft de broedcondities weer de blauwe lijn de globale condities in de winter.
Ik heb dus feitelijk gewoon het dauwpunt bepaald voor de lucht die aanwezig is in de tros.

M.b.v. dit diagram kan men ook inzicht krijgen in de hoeveelheid lucht die bijen verplaatsen om honing in te dikken.
Volgens mijn berekeningen praat je echt over honderden kubieke meters lucht per kilo honing.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 47 gasten