Segeberger, lade eronder of juist niet?

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

Gebruikersavatar
alfa vulgaris
Berichten:1543
Lid geworden op:di 11 okt 2011, 01:36
Imker sinds:2010
Aantal volken:0
Re: Segeberger, lade eronder of juist niet?

Bericht door alfa vulgaris » za 24 nov 2012, 14:16

Primus.

Het diagram zegt mij dat lucht met een temperatuur van 35 graden celcius en een relatieve vochtigheid van 42% een dauwpunt heeft van 20 graden celcius.
Koel je lucht met die condities af tot 20 graden celcius zal de lucht verzadigd raken (100% RV) ga je verder koelen ontstaat er mist of condens.

Helaas heb ik het diagram niet helemaal afgebeeld met alle eenheden,maar als je het echt wil weten kan je het diagram
hier vinden:http://www.aspas.nl/hsz/collegedictaat% ... iagram.htm

Ik heb alleen de Broed(rood) en de winter(blauw) toestand erin getekend (lijnen van constante absolute vochtigheid)
en een isohumide??? van 42% relatieve vochtigheid ,(zwarte)lijn van constante relatieve vochtigheid..

Dat zou betekenen "in mijn beleving" dat als het volk broedloos is en je kastwand beneden de 11 graden celcius komt er zich condens zal gaan vormen tegen die wand.

Jaap v.Popering
Berichten:5703
Lid geworden op:vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds:1960
Aantal volken:50
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:St-Annaland
Contacteer:

Re: Segeberger, lade eronder of juist niet?

Bericht door Jaap v.Popering » za 24 nov 2012, 19:46

marc schreef:Is niets nieuws, Dineke. Vraag maar eens aan de oudere imkers hoe ze vroeger de kast afdekten met een tapijtje, kranten, strodeken, houtschaafsel... Allemaal goed waterdampdoorlatende materialen.
.
Ik ben weer eens tussen de oude materialen gaan zoeken ,en ....jawel hij was er nog



Op de linker foto een isolerende dekplank van veeeeele jaren terug opgevuld met stro te zien en is blijkbaar in de handel geweest. Deze ( duidelijk te zien ) is bestemd voor een simplex kast . De rechter foto heb ik deze op de dekplank van een spaarkast gelegd . Duidelijk is ook te zien dat deze een boven en onderkant heeft , de onderkant is vlak zodat hij als dekplank gebruikt kan worden inclusief een voeropening.

Ik heb deze een jaar of 15 terug van een oude bijenhouder gekregen . Wel opmerkelijk is dat er (nog) geen proppolis resten aan zitten :think: Zelf heb ik ooit wel eens zulk soort van riet gemaakt ,maar de laatste twintig jaar gebruik ik enkel de dekplank.

Jaap v P

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 53 gasten