Segeberger, lade eronder of juist niet?

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

FerryB
Berichten: 716
Lid geworden op: wo 30 mei 2012, 22:30
Imker sinds: 2011
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): Buckfast koninginnenteelt
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Segeberger, lade eronder of juist niet?

Bericht door FerryB » vr 16 nov 2012, 21:52

Ik weet er is al veel over geschreven en ja ik heb het allemaal gelezen maar vind niet echt een antwoord.

De vraag: moet de lade eronder en dus dicht in de winter of juist niet?
En dan hoop ik een antwoord te krijgen van mensen die al een tijd met Segebergers werken.

Als ik het goed heb begrepen is de tendens open laten, maar dan ben je toch juist het voordeel van de goede isolatie kwijt?
Gister kreeg ik een tip van iemand die al jaren in de winter een lege (schone) voerbak er op laat staan en de bodem dus dicht (lade).
Hij heeft nooit last van vocht zo.
Maar dan creëer je volgens mij toch weer een hoop lucht van boven in de lege bak?
Een ander zegt de lade half dicht.
Nou ik weet het niet meer.

Kortom help!
En alvast bedankt voor de hulp natuurlijk.
met vriendelijk groet,
Ferry Bantjes senior

Eddy Geurtsen
Berichten: 909
Lid geworden op: zo 30 mei 2004, 22:51
Imker sinds: 1979
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Hengelo Gld
Contacteer:

Re: Segeberger, lade eronder of juist niet?

Bericht door Eddy Geurtsen » vr 16 nov 2012, 23:32

Een sluitend antwoord moet je van mij ook niet verwachten, maar ik wil er wel mijn mening over geven. Eerst een paar feiten:
De Segebergers zijn goed geisoleerd, het meeste wintervoer zit bovenin, warme lucht stijgt op en condens ontstaat waar warme vochtige lucht tegen een koud oppervlak aankomt.
Het voordeel van de goede isolatie blijft, met of zonder lade. Bovenin zal het lekker warm zijn, onder het Segeberger dak. Als je er een voerbak bovenop zet, heb je een grote laag stilstaande lucht die prima isoleert, geen probleem dus.

Zal het veel uitmaken als je de lade weglaat of er in schuift? Voor de bijen niet, denk ik. Voor het vocht ook niet, want warme lucht kan veel vocht bevatten. Als de Segeberger deksel goed aansluit zal de boel goed isoleren, condens zal dan niet zo snel ontstaan, misschien bij extreme temperatuursverschillen binnen - buiten, maar dat duurt in Nederland niet zo lang.
Ik zou de lades er in laten, geregeld controleren wat er valt, geregeld schoonmaken en verder maar lekker met rust laten. Maar ja, wie ben ik....

Gebruikersavatar
semar
Berichten: 2350
Lid geworden op: do 20 nov 2008, 09:10
Imker sinds: 1975
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): buckfast
Locatie: amsterdam
Contacteer:

Re: Segeberger, lade eronder of juist niet?

Bericht door semar » za 17 nov 2012, 09:59

dat is een vraag waar imkers al sinds de jaren 70 over bakkelijen,

zelf heb ik de bodemventilatie open, de extra warmte bestaat alleen in het hart van de imker.
een bijenvolk houd niet de kast maar de tros warm,
10 cm van de tros is het binnen net zo koud als buiten.
bescherming tegen de kou bestaat uit bijen, hoe meer hoe beter,
groote volken gebruiken minder voer en maken een betere kans de winter door te komen.


bovenstaande is mijn mening en handeling, anderen zullen het daar ongetwijfeld niet mee eens zijn,
helaas zijn er bepaalde vragen in de imkerij waar de meningen sterk over verdeeld zijn, dit is er een.

Sterkte en sukses.

Vriendelijke groet
Semar(Dominique)

Eddy Geurtsen
Berichten: 909
Lid geworden op: zo 30 mei 2004, 22:51
Imker sinds: 1979
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Hengelo Gld
Contacteer:

Re: Segeberger, lade eronder of juist niet?

Bericht door Eddy Geurtsen » za 17 nov 2012, 10:22

Semar, jouw betoog dat de beste bescherming tegen de kou bestaat uit bijen onderschrijf ik helemaal. Maar toch ....., zou het in de goed geisoleerde Segeberger, 10 centimeter naast de tros, net zo koud zijn als de buitentemperatuur? Dat geloof ik niet. Misschien dat er iemand eens een meting kan doen, bijvoorbeeld tussen elke bovenlat een temperatuurmeting, dan zouden we het zeker weten!

Gebruikersavatar
alfa vulgaris
Berichten: 1543
Lid geworden op: di 11 okt 2011, 01:36
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 0

Re: Segeberger, lade eronder of juist niet?

Bericht door alfa vulgaris » za 17 nov 2012, 11:43

Haha...gister nog aan zitten prakkeseren.

In de winter van '10/11 tijdens de broedloze periode werd mijn vurenhouten kast zo'n 2 á 3 graden celcius verwarmt.
Toen de bijen gingen broeden werd de verwarming omhoog geschroeft tot de kast 5 tot 7 graden celcius van binnen warmer was dan buiten.

Er werd gemeten in een 10 raams kast in het middelste straatje in koudbouw met de lade erin.
Het thermokoppel was in de raat onder aan het raam geplaatst het verst verwijderd van het vlieggat.

Ik zou zeggen mensen die beweren dat met lade eruit overwinteren meer voer kost geef ik 100% gelijk.

Jaap v.Popering
Berichten: 5701
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Segeberger, lade eronder of juist niet?

Bericht door Jaap v.Popering » za 17 nov 2012, 12:34

alfa vulgaris schreef: Ik zou zeggen mensen die beweren dat met lade eruit overwinteren meer voer kost geef ik 100% gelijk.
Ik wil een vraag hieraan koppelen ; Hoe zouden onze Bijen overwinterd hebben in de eeuwen voordat de varroalade ( nadat de varroa hier zijn/haar intrede heeft gedaan ) uitgevonden is ?? :think:

Ik bedoel die tijd dat enkele procenten winteruitval normaal was , tegenwoordig is dit veranderd in tien procent :think:

Jaap v P

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten: 3562
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Segeberger, lade eronder of juist niet?

Bericht door Oude Essink » za 17 nov 2012, 13:38

En hoe de miljoenen volken uit de korfimkerij en uit de boomstamsegment (Klotz-) imkerij.
hennie oes

p.zwartepoorte
Berichten: 1020
Lid geworden op: wo 29 jun 2011, 21:59
Imker sinds: 2011
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): buckfast pmoeren en F1
Locatie: wijchen
Contacteer:

Re: Segeberger, lade eronder of juist niet?

Bericht door p.zwartepoorte » za 17 nov 2012, 13:46

Ik had vorige jaar maar 1 volk in een segerberger zitten en ik heb de hele winter geen lade eronder gehad en ze kwamen goed de winter door zonder schimmel op de oren van de ramen of raad en het was een groot volk na de winter
E nu heb ik 3 volken in segerberger en daar doe ik ook geen lade eronder
Misschien in jan/feb als er weer een broed nest is mits als het goed koud is
Paul
Vriendelijke groeten p.zwartepoorte buckfastimkerij

Gebruikersavatar
semar
Berichten: 2350
Lid geworden op: do 20 nov 2008, 09:10
Imker sinds: 1975
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): buckfast
Locatie: amsterdam
Contacteer:

Re: Segeberger, lade eronder of juist niet?

Bericht door semar » zo 18 nov 2012, 10:18

Jaap v.Popering schreef:
alfa vulgaris schreef: Ik zou zeggen mensen die beweren dat met lade eruit overwinteren meer voer kost geef ik 100% gelijk.
Ik wil een vraag hieraan koppelen ; Hoe zouden onze Bijen overwinterd hebben in de eeuwen voordat de varroalade ( nadat de varroa hier zijn/haar intrede heeft gedaan ) uitgevonden is ?? :think:

Ik bedoel die tijd dat enkele procenten winteruitval normaal was , tegenwoordig is dit veranderd in tien procent :think:

Jaap v P
open bodems zijn niet van de varoalade, maar ontstaan door de bodemventilatie, waar men in de jaren 70 mee begong, bedenk voordien zat je te hannesen met reisraamen.
en deze discusie is al sinds die tijd aan de gang zonder dat de ene of de andere patij de overhand krijgt.
en het ziet er naar uit dat deze discusie nog door gaat duuren tot déze imker onde de zooien ligt.

:wink:

beide zijden hebben natuurlijk enigzinds gelijk, in mijn natte standplaats (kasten in de winter bijna ìn de sloot)
kies ik over het algemaan voor open ventilatie, om vocht problemen te voorkomen.
bij kleinere volken op een andere plaats doe je het mischien anders.

Vriendelijke groet
Sermar (Dominique)

Gebruikersavatar
alfa vulgaris
Berichten: 1543
Lid geworden op: di 11 okt 2011, 01:36
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 0

Re: Segeberger, lade eronder of juist niet?

Bericht door alfa vulgaris » zo 18 nov 2012, 11:01

He he,bedankt Semar.

Bij mij is het kwartje gevallen.
Niks varroalade.
Men begon te imkeren in houten kasten en die moesten ook vervoerd worden.
Korven hadden dan een doek t.b.v. de ventilatie en het opsluiten van de bijtjes tijdens transport.
Die houten kasten moesten natuurlijk ook een luchtgat.

Zwermen voortaan opgazen dus.

Ik heb houten kasten en de lade eruit bij zware dracht/invoeren of als het boven de 25 graden is.
Bij transport heb ik tegenwoordig ook nog een luchtgat met rooster in de dekplank.
Gewoon omdat ik denk dat dat het beste is.

Vervelend is eigenlijk een ongeïsoleerde "varroalade" dit is over het algemeen de koudste plek in de kast en daar condenseert dan ook het meeste i.c.m. de mul wordt dat vaak binnen afzienbare tijd een zootje ook als de kast iets voorover staat.
Bij een korf die op een houten plank stond was dat vast minder.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 46 gasten