Wel of juist niet behandelen in December

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

FerryB
Berichten:716
Lid geworden op:wo 30 mei 2012, 22:30
Imker sinds:2011
Aantal volken:10
Bijenras(sen):Buckfast koninginnenteelt
Locatie:Lelystad
Contacteer:
Wel of juist niet behandelen in December

Bericht door FerryB » vr 30 nov 2012, 22:43

Ik weet dat er al veel over gezegd is en nu weer de nieuwsbrief die adviseert om toch juist wel te behandelen.

Bij mijn volken (4) is er de afgelopen 6 weken niet 1 mijt gevallen.
Ik had me dan ook voorgenomen om geen winterbehandeling te gaan doen.

Maar na het lezen van de nieuwsbrief over Oxaaldruppelen in December begin ik toch weer te twijfelen.

Ik heb mijn volken eind september na het invoeren nog 1 maal behandeld met Hive Clean.
Na die behandeling vielen er per volk ongeveer 3 mijten.
met vriendelijk groet,
Ferry Bantjes senior

petro
Berichten:946
Lid geworden op:wo 26 mei 2010, 12:35
Imker sinds:1973-1974
Aantal volken:5
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Amsterdam,Nederland
Contacteer:

Re: Wel of juist niet behandelen in December

Bericht door petro » vr 30 nov 2012, 23:45

Ik heb een grote misrekening gemaakt door geen zomerbehandeling te geven.
Zag het gehele jaar niet één mijt op mijn bijen en niet op de lade.
Toch blijken mijn volken beidde flink besmet(nu vallen er veel mijten.)
Wat gewoonweg inhoudt dat er niet altijd (door bij en mijt) volgens het boekje wordt gehandeld,maar wij dit beter wel kunnen doen.
Ik behandel wel aankomende maand,raad je aan dat ook wel degelijk in overweging te nemen!
Petro

Jaap v.Popering
Berichten:5703
Lid geworden op:vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds:1960
Aantal volken:50
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:St-Annaland
Contacteer:

Re: Wel of juist niet behandelen in December

Bericht door Jaap v.Popering » za 01 dec 2012, 09:10

petro schreef:Ik heb een grote misrekening gemaakt door geen zomerbehandeling te geven.
Zag het gehele jaar niet één mijt op mijn bijen en niet op de lade.
Volgens mij is er te veel nadruk gelegd op het tellen van de mijten voordat men een behandeling hier tegen dient uit te voeren . Iedereen weet ongeveer wel dat de bijen zich de wet niet laten voorschrijven , en zouden dan de mijten dit wel doen door middel van dat een bepaald aantal per dag zich laat vallen ?? :think:

Om het aantal mijten te weten wat in je volk zit zou veel belangrijker zijn dan het aantal te wat er uit gevallen is .

Jaap v P

jossmits
Berichten:674
Lid geworden op:wo 04 aug 2010, 07:54
Imker sinds:1965
Aantal volken:0
Bijenras(sen):op dit moment geen bijen
Locatie:Doetinchem
Contacteer:

Re: Wel of juist niet behandelen in December

Bericht door jossmits » za 01 dec 2012, 10:26

Ik denk dat tellen van de natuurlijke varroaval wel nuttig kan zijn. De engelse onderzoeker Martin heeft de verhouding uitgezocht tussen de natuurlijke varroaval en de varroa die zich in het volk bevindt. Het komt erop neer dat je de dagelijkse val in de maanden november t/m maart met 400 vermenigvuldigt, de dagelijkse val in mei t/m augustus met 30 en in de de overige maanden met 100. Ik heb dit de afgelopen twee jaar geprobeerd en deze formule lijkt (bij mij) redelijk te kloppen, in elk geval in de zomer de factor 30. Waar je wel op moet letten is dat je het gemiddelde over een aantal dagen moet nemen. De dagelijkse verschillen kunnen tamelijk groot zijn.

Jos

Gebruikersavatar
m.kolsters.
Berichten:2000
Lid geworden op:di 11 sep 2007, 14:34
Imker sinds:1994
Aantal volken:25
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Middelbeers Nederland
Contacteer:

Re: Wel of juist niet behandelen in December

Bericht door m.kolsters. » za 01 dec 2012, 10:48

Dit houd nooit op en elke imker weet het beter.
Ik behandel nooit in de winter en ook mijn bijen blijven leven.
Er is nog meer dan de varoa en de oude was vieze kasten waar de varoa zich goed gedijen.
Ik weet zeker dat in oude ramen heelveel varoas meer zitten dan in een nieuwe raam, kijk maar naar veger of zwerm op nieuwe ramen.
Mij is geleerd dat je na oktober van je kasten af moet blijven en in april weer mag kijken.
Tinus Kolsters

Jaap v.Popering
Berichten:5703
Lid geworden op:vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds:1960
Aantal volken:50
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:St-Annaland
Contacteer:

Re: Wel of juist niet behandelen in December

Bericht door Jaap v.Popering » za 01 dec 2012, 10:48

jossmits schreef: Ik heb dit de afgelopen twee jaar geprobeerd en deze formule lijkt (bij mij) redelijk te kloppen,
Hoe heb je dit gecontroleerd ?? Het volk afgezwaveld en geteld .???

En wanneer er een maand weinig mijten vallen ,zullen zij dat waarschijnlijk de volgende maand wel doen en kan je te laat zijn voor een behandeling .

Jaap v P
Laatst gewijzigd door Jaap v.Popering op za 01 dec 2012, 11:03, 1 keer totaal gewijzigd.

Jaap v.Popering
Berichten:5703
Lid geworden op:vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds:1960
Aantal volken:50
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:St-Annaland
Contacteer:

Re: Wel of juist niet behandelen in December

Bericht door Jaap v.Popering » za 01 dec 2012, 10:56

Tinus

Ik ben heel lang geleden geleerd dat je van oktober tot eind Maart zelfs niet in je stal mocht komen ,want bij de geringste verstoring zouden je Bijen dood gaan :think: . Maar de tijden en methoden zijn in de loop der jaren iets veranderd .
Toen wij in het begin de volken openden in dec ( voor de perizine behandeling ) zijn wij ons rot geschrokken omdat de volken veel kleiner waren dan dat wij ooit gedacht hadden . Maar het belangrijkste is dat ook de volken dit overleven .

Het standpunt van mijn vader is eigenlijk in 1953 al veranderd . Bij de februari ramp zijn al de volken weggespoeld met de stroming van zout water . Eind maart stond er iemand aan de deur dat tussen het wrakhout een kast lag waar Bijen uit kwamen , deze had het overleefd :roll:

En over die oude raten ,zit ook wat in , want de volgende vraag is hoe zwaar die mijten besmet zijn met vierussen .

Jaap v P

Gebruikersavatar
m.kolsters.
Berichten:2000
Lid geworden op:di 11 sep 2007, 14:34
Imker sinds:1994
Aantal volken:25
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Middelbeers Nederland
Contacteer:

Re: Wel of juist niet behandelen in December

Bericht door m.kolsters. » za 01 dec 2012, 11:32

En over die oude raten ,zit ook wat in , want de volgende vraag is hoe zwaar die mijten besmet zijn met vierussen .
Ja Jaap, en de kasten die van ellende uitelkaar vallen en niet schoongemaakt en van ouderdom rotten en hoeveel nog meer.
Ik heb de laatste jaren veel gezien en geleerd, maar dan schieten de tranen in je ogen.
Tinus Kolsters

jossmits
Berichten:674
Lid geworden op:wo 04 aug 2010, 07:54
Imker sinds:1965
Aantal volken:0
Bijenras(sen):op dit moment geen bijen
Locatie:Doetinchem
Contacteer:

Re: Wel of juist niet behandelen in December

Bericht door jossmits » za 01 dec 2012, 13:40

Jaap,

Wat ik in 2011 en 2012 gedaan heb is het volgende. Over beide jaren samen bij 10 kasten de laatste week van juli de natuurlijke varroaval geteld. het gemiddelde per dag per kast vermenigvuldigd met 30. Vervolgens deze kasten behandeld met apivar. Vanaf die behandeldatum alle varroaval gedurende 10 weken geteld. Dat is dus de varroaval als gevolg van de behandeling. In alle gevallen kwam de varroval als gevolg van de behandeling redelijk overeen met de theoretische (30 keer de dagelijkse val van de laatste week van juli). In de meeste gevallen bleef de val als gevolg van de behandeling zelfs wat achter op de theoretische; ik ga er echter van uit dat ik met de behandeling hoogstens 95 % van de varroa aanwezig in het volk te pakken krijg.
Ik behandel ook nooit in de winter (ik ben ook van de oude stempel). Ik behandel alleen in augustus /september meestal met apivar of apiguard.
Met betrekking tot het openen van kasten heb ik ook een ervaring. In 1999, toen woonde ik hier nog niet , maar had hier al wel 2 kasten. Eind december was hier een verschrikkelijke storm waarbij deze 2 kasten omver zijn geblazen. Ik was hier toen niet, maar een buurman kwam hier de zaak inspecteren en zag die 2 omgeblazen kasten. Hij heeft een imker gezocht die die 2 kasten weer overeind heeft gezet. De kasten hadden inmiddels minstens een week open gelegen. Beide volken hebben de winter overleefd en ik heb er in 2000 een geweldige honingoogst van gehad. Sedertdien ben ik niet meer principieel tegen het openen van kasten in de winter.

Jos

Gebruikersavatar
willem
Berichten:731
Lid geworden op:di 18 feb 2003, 21:23
Locatie:Hilversum
Contacteer:

Re: Wel of juist niet behandelen in December

Bericht door willem » za 01 dec 2012, 17:10

jossmits schreef:....De engelse onderzoeker Martin heeft de verhouding uitgezocht tussen de natuurlijke varroaval en de varroa die zich in het volk bevindt. ...
Jos, waar heeft Martin dat gepubliceerd ?
Groeten, Willem :violin:

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 92 gasten