Aanschaf bijenkast

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Paul67
Berichten: 453
Lid geworden op: do 10 nov 2011, 11:56
Imker sinds: 2012
Aantal volken: 0
Locatie: (L)
Contacteer:

Re: Aanschaf bijenkast

Bericht door Paul67 » zo 17 mar 2013, 14:48

de keuze ligt vanwege reden 1 en 2 ook voor de hand omdat dat handig is met het eventueel uitwisselen van ramen

Dit is natuurlijk niet niet zo. Het standaard NL raam bijvoorbeeld past natuurlijk in veel meer kast types dan de spaarkast.
@ JP,

ik bedoelde uiteraard het eventuele uitwisselen van ramen met imkergenoten van je vereniging of met je praktijkleraar :)

Groeten, Paul

Dirk Blanken
Berichten: 2045
Lid geworden op: zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Aanschaf bijenkast

Bericht door Dirk Blanken » zo 17 mar 2013, 15:08

Hallo,

Na de simplex ben ik gaan imkeren met de DADANTKAST.
Volgens mij de meest geschikte kast voor de mensen die honing willen halen en zo weinig mogelijk werk willen hebben.
De broedkamer bestaat meestal uit 12 ramen die ongeveer anderhalf keer zo groot zijn als een spaarkastraam.
Bij goede dracht is dat OK maar vaak als de dracht stagneerd worden de volken toch zwermdriftig en dat is niet de bedoeling.
Dus is deze kast vooral geschikt voor gebieden met een goede dracht.

Natuurlijk kan men dan jonge bijen afnemen en daarmee jonge volken opzetten.
dertiende

Gebruikersavatar
Jeroenvt
Berichten: 1535
Lid geworden op: do 06 sep 2007, 21:44
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): hele leuke
Locatie: Hoogland - Nederland
Contacteer:

Re: Aanschaf bijenkast

Bericht door Jeroenvt » zo 17 mar 2013, 16:31

Om lekker dwars te doen heb ik inmiddels 11raams Dadant Blatt, maar houdt ook nog een eigen model spaarkast aan ivm dat ik nog moet timmeren en ook nog een demonstratiekast uitwissel met een spaarkast. Eigen model spaarkast heeft wel wat van die rosebeehive van een paar pagina's terug: http://www.beesnstuff.nl/?p=116 passen dus gewoon spaarkastraampjes en onderdelen op, maar tilt een stuk makkelijker.
--
Mvg Jeroen van Tol

http://www.TheDutchChief.nl

Gebruikersavatar
semar
Berichten: 2350
Lid geworden op: do 20 nov 2008, 09:10
Imker sinds: 1975
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): buckfast
Locatie: amsterdam
Contacteer:

Re: Aanschaf bijenkast

Bericht door semar » zo 17 mar 2013, 18:54

da´s eigenlijk een zware uitvoering binnenbak simplex.

Vriendelijke groet
Semar(Dominique)

Gebruikersavatar
Jeroenvt
Berichten: 1535
Lid geworden op: do 06 sep 2007, 21:44
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): hele leuke
Locatie: Hoogland - Nederland
Contacteer:

Re: Aanschaf bijenkast

Bericht door Jeroenvt » zo 17 mar 2013, 19:19

semar schreef:da´s eigenlijk een zware uitvoering binnenbak simplex.

Vriendelijke groet
Semar(Dominique)
Dat klopt, maar met voor en achter even dikke wanden als de zijkant, even dik als een spaarkast. Dus voldoende stevig. Wel loop je nog steeds twee broedbakken te controleren, vandaar liever Dadant Blatt.
--
Mvg Jeroen van Tol

http://www.TheDutchChief.nl

Bjorn
Berichten: 124
Lid geworden op: vr 25 sep 2009, 20:43
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Aanschaf bijenkast

Bericht door Bjorn » zo 17 mar 2013, 19:22

Zoals reeds een aantal keren gezegd , kijk goed rond , het makelijkst is om dezelfde kast te nemen als je mentor (als je er een hebt).
Ikzelf ben geen Segeberger fan , ik heb deze met Duits normaal ramen. (zowel hofman als met afstandshouders,als met kamijzers -> kwestie van zelf te ondervinden wat ik makelijk vind).
Van isolatie kan hier weinig over gezegd worden ,want dat zal wel goed zijn , van gewicht zijn deze ook ok.
Als beginnend imker vind ik ze echter te fragiel , je stoot in je zenuwachtigheid al eens ergens tegen en dan zijn ze beschadigd.De hofman ramen worden volledig aan elkaar gekit, de andere ramen worden aan de oren van de ramen vastgekit.
De bijenruimte onderaan en de opkanten vind ik ook niet zo fijn werken (dit is persoonlijk)
Ik heb ook een houten simplex kast welke perfect voldoet aan de bijenmaten , deze werkt zeer fijn , bijen kitten weinig tot niks vast dit is echt een verademing om mee te werken , kwa isolatie is deze dan weer minder.

Dus voor je zelf afwegen wat je doorslaggevend vind.

Ik hoop toch dat je hjer wat aan hebt.

grtz Bjorn

Gebruikersavatar
Imkerij Witharen
Berichten: 112
Lid geworden op: ma 17 dec 2012, 23:38
Imker sinds: 1977
Aantal volken: 19
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Witharen
Contacteer:

Re: Aanschaf bijenkast

Bericht door Imkerij Witharen » zo 17 mar 2013, 20:39

Het is al een aantal malen aangehaald. Neem het zelfde als wat je mentor gebruikt, of wat er in je afdeling het meest gebruikt wordt.
Meestal kom je dan bij de spaarkast uit.
Deze is er in meerdere uitvoeringen en prijzen. Qua raam-maat allen gelijk, maar de prijs verschilt nogal. Meestal afhankelijk van de soort hout.
Red Cedar is héél mooi maar heeft ook de nodige aandacht nodig met open maken. Het hout is zacht, héél zacht. De hoeken beslaan met metaal kan uitkomst bieden. De duurzaamheid is daarentegen super. 30 jaar gaan ze zeker mee.

Ga bij enkele imkers kijken en neem een beslissing. Elk model heeft voors en tegens, voor mij is de spaarkast prima. Ik imker met 8 grote kasten en een veelvoud in 7-ramers. Ik gebruik inmiddels al vele jaren deze spaarkasten. Mijn eerste was een simplex. Mooi om te zien, maar er gingen nogal wat bijen verloren tussen de randen. Jammer. Neem de nieuwe modellen, met een goede bodem. (Schuiflade voor varoa controle en ventilatie)
Mijn ervaring met bodems van de goedkope modellen is slecht. na 3 a 4 jaar vielen ze uit elkaar. (Ielgat)
Sinds ik losse met bodems met schuiflades gebruik heb ik eigenlijk nooit meer zwarte schimmel ramen na de winter.

Wil je nog iets anders overwegen, neem dan deze mee:
In de spaarkast kunnen ook 11 raams afstands repen. Dat maakt je broednest compacter en de warmte huishouding in de winter beter.
De raten zitten de bijen-ruimte van elkaar, bij 10 raams afstandsrepen is die eigenlijk te groot. Dat zie je aan de dikke honing-rand boven het broednest.
Bij de 11 raams variant zie je dat nagenoeg niet.

Jannes

Dirk Blanken
Berichten: 2045
Lid geworden op: zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Aanschaf bijenkast

Bericht door Dirk Blanken » zo 17 mar 2013, 21:41

Hallo,

Ik was gebleven bij de dadantkast.
De meeste beroepsimkers imkeren er mee ook in Duitsland die reizen ermee maar je moet wel een zeer gezonde rug hebben.

Voordelen zijn: Bij het nakijken behoef je maar één bak te controleren maar de 2 á 3 honingkamers moeten er eerst wel af.
maar de HK's staan laag vergeleken met de spaarkast/segebergers.
Een segeberger met 3 honingkamers en vaak 3 broedkamers is een toren die voor mij alleen maar te behandelen is met een stabiel stukadoortrapje.
Neem bij de dadant de houtsoort redcedar 1/1/2 tot twee keer zo duur maar je krijgt er nooit geen spijt van, zeer weinig onderhoud,niet schilderen.
Nadelen zijn: Zware honingkamers maar op een geschikte afneem tilhoogte, koop een steenkruiwagen voor het vervoer.
Verder heeft de kast geen nadelen.

Verder heb ik geimkerd met de golzkast:
dertiende

Dirk Blanken
Berichten: 2045
Lid geworden op: zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Aanschaf bijenkast

Bericht door Dirk Blanken » zo 17 mar 2013, 22:13

Hallo,

Verder heb ik geimkerd met de Golzkast,
Naar tevredenheid.

Nadelen: De honingopbrengst valt wat tegen en je moet vaker slingeren, tegenstrijdig maar het is afhankelijk van de grote van het volk en de honingkamer is groot.
Wel is de honingkamerruimte kleiner te maken.
Veel onderhoud, de kasten zijn vaak gemaakt van vuren en het hout rot van binnenuit(schimmels)zeker als ze in de zon staan.
Voordelen: weinig werk, het volk kan volledig uitgroeien, dus je kan de potentie van de volken zeer goed controleren, maar als je alleen op honing uit ben is dit geen goede kast.
Als je oud en versleten bent is dit een goede kast maar zorg dat de kast is gemaakt van red ceder of een andere duurzame houtsoort.
Lonnemann In Duitsland maak de kasten op de het te kiezen vertikale raam.
De normale kasten zijn goedkoop maar na 5 jaar verrot dus je moet bijvoorbeeld redcedar eisen erg duur maar ze gaan mee tot je dood.
dertiende

Dirk Blanken
Berichten: 2045
Lid geworden op: zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Aanschaf bijenkast

Bericht door Dirk Blanken » zo 17 mar 2013, 22:35

Hallo,

Na de Golzkasten ben ik volledig overgestapt op kunststofkasten Hollandse Segebergers.
Ze hebben het simplex/spaarkastformaat ramen, waar de meeste imkers mee imkeren.
Dus goed uitwisselbaar.

Voordelen: makkelijk volken uit te wisselen met andere imkers.
Als je broedkamers als honingkamers gebruikt kan je zonder meer uitwisselen tussen HK en BK.
Segeberger bakken zijn licht en goed schoon te maken met heet sodawater.
Ze gaan veel langer mee dan vuren spaarkasten praktisch geen onderhoud.

Nadelen: Als je hele grote volken hebt worden het torens en zijn de HK's moeilijk af te nemen en dan zijn ze toch zwaar.
Maar na de dadantkasten is het makkelijker imkeren alleen de supervolken 5 á 6 hoog zijn bezwaarlijk.

Dirk
dertiende

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 56 gasten