Aanschaf bijenkast

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Aanschaf bijenkast

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » zo 17 mar 2013, 22:57

Hoi Dirk,

Leuk zo'n persoonlijke kastenevolutie :D .

Ik ga binnenkort bij een (oude) imker in de vereniging kijken die ook werkt met Golz. Hij zweert erbij (onder vorowaarde dat je niet meer hoeft te reizen).
Opmerkelijk vind ik de kleine honingkamer raampjes die in de Golz horen (of zou dit typisch zijn voor zijn kasten?).
Niettemin is het ook tegenstrijdig dat kasten met een grote honingruimte realatief minder honing halen. Want onderzoek heeft uitgewezen dat wanneer je op tijd genoeg ruimte aangbied de bijen meer honing halen. Ergens rijmt dat niet met jou ervaringen.

Overigens is het torenprobleem bij de Segeberger een 'probleem' van de Buckfast. Zou je Carnica nemen dan heb je dit probleem niet.

gr.
JP

De moerasimker
Berichten: 86
Lid geworden op: wo 26 dec 2012, 10:39
Locatie: Weerribben
Contacteer:

Re: Aanschaf bijenkast

Bericht door De moerasimker » zo 17 mar 2013, 23:02

gaat een buckfast hoger als 3a 4 broedbakken.

tot zover zie ik geen verschil.

groet Gerard,

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Aanschaf bijenkast

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » ma 18 mar 2013, 00:11

Meeste Carnica's toch tot drie.

gr.
JP

Gebruikersavatar
Ewout
Berichten: 1026
Lid geworden op: wo 25 apr 2012, 20:46
Imker sinds: 2011
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): Bastaard, Mellifera (P), Buckfast (F1)
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Aanschaf bijenkast

Bericht door Ewout » ma 18 mar 2013, 12:14

Jelte Pieter Dijkstra schreef:Opmerkelijk vind ik de kleine honingkamer raampjes die in de Golz horen (of zou dit typisch zijn voor zijn kasten?).
Als je een echte Golz hebt, zijn zowel de honingkamer raampjes als broedkamer raampjes Kuntzsch Hoch. Die groter dan een spaarkast broedraam (!).
  • Kuntzsch 713 cm²
  • Spaarkast BR 673 cm²
  • Spaarkas HR 432 cm²
bron
Niettemin is het ook tegenstrijdig dat kasten met een grote honingruimte realatief minder honing halen. Want onderzoek heeft uitgewezen dat wanneer je op tijd genoeg ruimte aangbied de bijen meer honing halen. Ergens rijmt dat niet met jou ervaringen.
Met een dergelijke kast, waarbij je feitelijk in 1 ruimte/romp imkert, moet je daar ook je methode op af stemmen: moment van openen van de honingruimte, werken met sluitblokken, evt omhangen van voerramen naar de honingkamer om ze daar naartoe te krijgen. Golz en Bremer verschillen daarbij ook nog eens van architectuur, want bij golz ligt de broedkamer voorin, aan de vliegspleet kant, terwijl bij bremer de honingkamer en broedkamer naast elkaar liggen en de bijen direct vanuit de vliegopening de honingkamer kant kunnen kiezen (maar de achterste ramen wel verder van de vliegopening liggen.
golz-bremer.png
golz-bremer.png (7.09 KiB) 2580 keer bekeken
Ik vermoed echter dat de belangrijkste factor voor een lagere honingopbrengst de werkwijze is, want ik heb ook het tegenovergestelde gelezen (van imkers die met een golzkast juist meer binnen haalden).
Laatst gewijzigd door Ewout op ma 18 mar 2013, 12:27, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Aanschaf bijenkast

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » ma 18 mar 2013, 12:22

Dank voor deze mooie plaatjes! :D :be3: :be3: :be3: :be3:
Helemaal helder.
Mss. kan Dirk een verklaring geven voor zijn lagere opbrengst in de Golz kasten?

gr.
JP

Dirk Blanken
Berichten: 2045
Lid geworden op: zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Aanschaf bijenkast

Bericht door Dirk Blanken » ma 18 mar 2013, 15:23

Hallo,

Bij de Golzkasten kan je zelf het raam kiezen.
Ik had gekozen voor de schweizerische hochwabe, een raam in de richting grootte van het dadantraam.
Deze ramen kan je slingeren in een normale korfslinger maar niet in een centrifugaal slinger omdat de ramen dan te dicht bij het centrum komen.
Daarom heb ik nog een extra schot gemaakt in het HK gedeelte en smalle hoge honingkamerraampjes gemaakt met aan 1 kant een verlenging van de zijlat wat in de gaten in de slinger paste.
Ik slingerde de raampjes dus zo als ze in de honingkamer hangen en niet op de zijkant.

Door het extra schot kon ik één of twee honingkamers gebruiken.

Natuurlijk is er met deze kasten wel goed honing te halen, maar als je 40 kasten hebt staan wordt de spoeling dun in een klein dorp, en reizen met die loodzware bakken is niet aan te raden.
En ik gebruikte de volken later voornamelijk om afleggers van te maken.

Dirk
dertiende

Gebruikersavatar
Ewout
Berichten: 1026
Lid geworden op: wo 25 apr 2012, 20:46
Imker sinds: 2011
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): Bastaard, Mellifera (P), Buckfast (F1)
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Aanschaf bijenkast

Bericht door Ewout » ma 18 mar 2013, 16:02

Dirk Blanken schreef:En ik gebruikte de volken later voornamelijk om afleggers van te maken.
Bij Bremer kun je, afhankelijk van de uitvoering, tot 4 afleggers in 1 en dezelfde kast houden. Je plaatst dan schotjes in het midden en over het koninginnenrooster, zodat je 4 gescheiden compartimenten hebt. Vervolgens open je de vliegspleet aan de achterkant, en voila, een viervolkskast :be7:

Maargoed, terug on topic, want volgens mij vroeg KJvS niet eens om advies over verschillende kasten (oeps :oops: ). Ik zou je adviseren om gewoon met de meest standaard setup te beginnen, met 'normale' honingkamers. Ik ben 29 en sterk, maar vind een volle honingkamer best zwaar, zou niet moeten denken aan een broedkamer telkens er vanaf bij controle (die als je beginnend imker bent sowieso al voor genoeg stress zorgen). Ik zou twee honingkamers nemen, als je oogst heel erg gaat meevallen heb je je materiaal al klaar staan. En grote kans dat die later nog van pas komt.

Om de vraag dus maar even te beantwoorden :D

Gebruikersavatar
KJvS
Berichten: 89
Lid geworden op: di 05 mar 2013, 10:16
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 1
Locatie: Salland
Contacteer:

Re: Aanschaf bijenkast

Bericht door KJvS » ma 18 mar 2013, 16:29

@all,

Deze topic is ook voor een beginnend imker al erg interessant, hoewel de informatie voor mijn vraag verwarrend kan zijn.

Momenteel ben ik al driftig spaarkasten aan het bouwen (in onderdelen). Ik heb al 3 broedkamers af en ben nu met 1 broedkamer en 2 honingkamers bezig. Zodra ik deze af heb begin ik met een 3 tal bodems en de deksels e.d. Mijn eerste Buckfastvolkje (10 raats) komt deze maand nog en zal voorlopig in een leenkast blijven zitten totdat het verantwoord is om deze over te plaatsen in één van mijn eigen kasten. Daarnaast krijg ik later in de tijd nog een kunstzwerm van mijn bijenvereniging/cursus. Aan het eind van het seizoen hoop ik met 3 volkjes de winter in te gaan (en hoop natuurlijk dat ik deze ook de winter uit krijg. Ik zal de komende periode dus nog wat kastonderdelen moeten gaan maken, maar dat doe ik met groot plezier.

Kees-Jan
Kees-Jan

Jaap v.Popering
Berichten: 5703
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Aanschaf bijenkast

Bericht door Jaap v.Popering » ma 18 mar 2013, 16:31

KJvS schreef:@all,

Ik heb een vraagje, ik ga mijn eerste kast kopen en zie complete kasten met 2 broedkamers en 2 honingkamers en complete kasten met 2 broedkamers en 1 honingkamer.

De kast komt bij mij thuis te staan. heb ik dan in eerste instantie 2 honingkamers nodig of is één voldoende??
Ik ga mij onthouden van advies . de reden hiervoor is dat nu zo ongeveer alle mogelijkheden en kasttypes als de beste aangeprezen zijn , :roll: of je het nu na al die antwoorden als beginnend imker weet , waag ik betwijfelen :whistle:

Jaap v P

Gebruikersavatar
KJvS
Berichten: 89
Lid geworden op: di 05 mar 2013, 10:16
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 1
Locatie: Salland
Contacteer:

Re: Aanschaf bijenkast

Bericht door KJvS » ma 18 mar 2013, 16:42

Jaap,

De spaarkast was voor mij al duidelijk. Webwinkels bieden kasten met diverse onderdelen aan bv 2 bk en 1 hk, of 2bk en 2 hk. e.d. Ik heb besloten om de kasten zelf te maken zo kan ik er ook voor zorgen dat al mijn kasten het zelfde zullen zijn. Ik wil er ook voor zorgen dat ik wat reserve kastonderdelen heb zodat als ik b.v. een extra honingkamer nodig heb dat ik deze op de plank heb.

Zelf kasten bouwen is een stuk goedkoper dan deze compleet of in onderdelen te kopen.

Kees-Jan
Kees-Jan

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 56 gasten