Biemeiskes en spitsmuizen.

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

bee-tree
Berichten:3493
Lid geworden op:za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds:1965
Aantal volken:30
Bijenras(sen):Westerwolds landras
Contacteer:
Re: Biemeiskes en spitsmuizen.

Bericht door bee-tree » do 18 apr 2013, 09:12

Goede morgen van Diesveld, gecondoleerd. Deze ravage hebben Bosmuizen aangericht. Die doen zich
het liefst tegoed aan raten met snoep. Ik kan aan de foto niet zien of de borststukken van de bijen
opengebeten zijn. Is dat wel het geval dan hebben tevens spitsmuizen aan het buffet deelgenomen.
Liggen er ook veel afgeknaagde vleugeltjes in het rond ? Kijk ook nog even of de bijen een dief
te grazen hebben genomen. Ik heb in het verleden een bosmuismummy gevonden die geen kans had
gekregen om te ontsnappen. De puntgave mummy zat in een afweerhouding tegen het muizengaas aan,
aan de binnenkant van de kast. Een professionele preparateur zou er jaloers op kunnen zijn, zo voorbeeldig was
ze geconserveerd. Jij zult je afvragen net als ik , hoe lukt het enkele grote muizen ondanks het muizenrooster
binnen te komen. Heb je het deksel en de kastbodem bekeken of er aan geknaagd is ?
Heb je niet te vroeg het muizenrooster verwijderd ? Ik plaats elke avond weer de roosters en haal ze s"morgens weer weg
nu momenteel de bijen overvloedig met dikke kleefmeelklompjes binnen komen. Als het gaas met mazen van 4 mm voor
de vliegspleten blijft zitten verliezen ze onnodig veel pollen. Bij sommige volken hoef ik het gaas eigenlijk niet te
plaatsen want die zitten in de vliegspleet de rijkelijk vloeiende wilgennectar in te dampen. Maar als we weer een koude
drachtarme periode krijgen na volle maan met een Noord-Westelijke stroming, blijf ik bij alle volken muizenrooster plaatsen. Bedwing je verbittering
met het van je af schrijven van deze imkerservaring. Vertroetel het gehavende volk extra. Het wordt misschien je oogappelvolk. Sterkte , Zjef

vdiesveld

Re: Biemeiskes en spitsmuizen.

Bericht door vdiesveld » do 18 apr 2013, 10:04

Nou ja, ik ben niet echt in diepe rouw hoor. Het is de natuur zullen we maar zeggen. Enerzijds is het mijn eigen schuld omdat ik geen muizenrooster heb geplaatst, de hele winter niet. Al denk ik nu wel dat ik dat toch misschien maar eens moet gaan doen. Anderzijds hebben de muizen alleen in de onderbak huisgehouden. (Trouwens wel leuk om te weten dat het waarschijnlijk bosmuizen zijn geweest, ik ging er vanuit dat het insecteneters waren.) In die onderbak hing oude raat van twee jaar die ik toch al wilde vervangen. Ik pas een roulatiesysteem toe met bakken, waarbij ik elk voorjaar de twee jaar oude raten uit de onderbak vervang. Dus wat dat betreft valt de schade nog mee aan het volk zelf, want die hebben in de bovenbak overwinterd. Ik zie ook nergens borststukjes, vleugeltjes en helaas ook geen gemummificeerde muizen. In de bovenbak, die nu weer direct boven de bodem hangt, is alweer een keurig broednestje gebouwd. Net nog even gekeken en ze vliegen vrolijk af en aan, alsof er niets gebeurd is.

bee-tree
Berichten:3493
Lid geworden op:za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds:1965
Aantal volken:30
Bijenras(sen):Westerwolds landras
Contacteer:

Re: Biemeiskes en spitsmuizen.

Bericht door bee-tree » ma 02 dec 2013, 01:47

Gister Imkerforum.de bekeken. Topic: Volksterkte dit jaar in november. Gebruiker Hornet reageert op gebruiker beetic.
Die is blij met de sterkte en dat er tot nu toe weinig Totenfall is. Hornet zag dat er bij 7 tot 10 graden werksters
met de weinige dode bijen aan het sollen waren. Ze kregen ze met moeite door het muizenrooster heen.
Hornet adviseert ons gedurende de winter het rooster even los te maken om dode bijen, die vast zitten in het rooster,
zelf los te krabben en tevens met een stokje de bijen die vóór op de vloer liggen, naar buiten te vegen. Dat ontlast in het voorjaar de opruimsters. Het afvoeren kost de bijen bij koud weer veel energie. Bovendien vallen er dode door
onderkoeling en uitputting bij de reinigingsvluchten.
Ik heb mijn volken afgelopen dagen met dat moeizaam werk bezig gezien en ze een handje geholpen. Tien tot vijftien
dode is weinig.
Tot nu toe heb ik boven op de kasten, waarboven koolmezen op takken hun prooi leeg pikken, nog geen bijenkarkasjes gevonden.
De 'bijeneters' kunnen zich zat vreten aan havermout.
Gemiddeld vang ik elke dag één van de muissoorten. Bij één kast zie ik droge waskruimels in de vliegopening liggen.
Het is een teken dat het volk voorbeeldig aan de winterzit is begonnen, dus midvoorbeneden. Eerst dacht ik aan een muis
in de kast. Ik heb voor de zekerheid een valletje op de raatbedekking gezet. Je kunt buiten de kast horen of er een muis
in gevangen zit. Bee3

bee-tree
Berichten:3493
Lid geworden op:za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds:1965
Aantal volken:30
Bijenras(sen):Westerwolds landras
Contacteer:

Re: Biemeiskes en spitsmuizen.

Bericht door bee-tree » za 14 dec 2013, 22:50

Vandaag met de fabrikant van trapvalletjes gebeld. Hij levert alleen aan biologische instituten die
wetenschappelijk onderzoek doen, zoals onderzoek naar de verspreiding van kleine zoogdieren. De Zoogdiervereniging
is een grote afnemer. Via Google Halsbandbosmuis en Heslinga kun je een mooie foto zien van een trapval
met een spitsmuis bij de ingang, Het lage gedeelte is een gang of loopje. Op het eind er van zit een drempel.
Als het diertje er op stapt valt het klepje bij de ingang omlaag en zit het dier gevangen. Het zal in het
kamertje, dat gevuld is met stroo of hooi of papiersnippers en een stukje fruit (voor water) en havermout
en een lik pindakaas en kaaskorst, zich niet hoeven te vervelen in de nachtelijke uren.
Ik heb van Heslinga de tip gekregen om harde kattebrokjes te gebruiken als lok- en leefkost in de val als je
spitsmuizen wilt vangen en verhuizen. Ik heb meteen twee pakken gekocht ; het ene met vooral visingrediënten ,
het andere met vleesbestanddelen. De trapvalletjes in dierenspeciaalzaken kosten ongeveer 3 euro.
De professionele van degelijker materiaal voor langere levensduur kosten bij Heslinga 35 euro per stuk en afname van 50. :naughty:

Gebruikersavatar
m.kolsters.
Berichten:2000
Lid geworden op:di 11 sep 2007, 14:34
Imker sinds:1994
Aantal volken:25
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Middelbeers Nederland
Contacteer:

Re: Biemeiskes en spitsmuizen.

Bericht door m.kolsters. » ma 16 dec 2013, 13:10

Die loop vallen zijn hier in het dorp ik dacht 7,50 euro
Ze tegen de muur en morgen moet je de muis leren vliegen, en het probleem voor de muis is landen.
Tinus Kolsters

bee-tree
Berichten:3493
Lid geworden op:za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds:1965
Aantal volken:30
Bijenras(sen):Westerwolds landras
Contacteer:

Re: Biemeiskes en spitsmuizen.

Bericht door bee-tree » ma 16 dec 2013, 19:35

Tinus, bedankt dat je me in een goede stemming brengt na het lezen van het strooien met euro's door Sint Klaziena,
niet uit Spanje maar uit 't Haagse. Is jouw reactie als een grap bedoelt of als een diepzinnig filosofisch nadenkertje ?
Laat Sjaron maar 5000 loopvalletjes aan imkers uitdelen, dan kan al 5 procent van het verlies aan volken verhinderd worden.
Als ik uitga van 5000 imkers met gemiddeld 4 volken, dan kan van 20.000 volken het leven gered worden van 1000 a raison van
100.000 euro op z'n minst. Ik heb de honingderving in de loop van het jaar niet meegerekend en ook het smartegeld niet.
Per imker is één valletje nodig, dat buiten de kasten geplaatst wordt. In de winkel van Tinus kost dat 7 euro en misschien
5 euro of zelfs maar 3 euro als er 5000 worden afgenomen. Voor 5000 valletjes a 4 euro moet het ministerie van economische
zaken 20.000 euro doneren. Dan springt het bruto nationaal inkomen met 80.000 euro er heel voordelig uit; een goede investering.
Tinus reken jij het even na ! Maak eventueel een andere besomming. :shifty: Zjef

bee-tree
Berichten:3493
Lid geworden op:za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds:1965
Aantal volken:30
Bijenras(sen):Westerwolds landras
Contacteer:

Re: Biemeiskes en spitsmuizen.

Bericht door bee-tree » di 17 dec 2013, 07:48

Goede morgen lezers, sorry voor deze uit de hand gelopen reactie en foute zinsconsructie.
De vierde zin moet zijn: Als ik uitga van 5000 imkers die gemiddeld 4 volken inwinteren,
dan geeft een verlies van 5 % bij uitwintering een verlies van 1000 volken. Als je er van uitgaat dat een goed
sterk volk in het voorjaar 100 euro waard is, dan is het landelijk verlies 100.000 euro.
De grammaticale uitglijder in de tweede zin staat ook niet fraai; bedoelt moet bedoeld zijn. Verder schort er vast
nog meer aan de tekst.
P.S. Ik had m'n dag niet met de iemen. :be4: :be4: :be4:

bee-tree
Berichten:3493
Lid geworden op:za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds:1965
Aantal volken:30
Bijenras(sen):Westerwolds landras
Contacteer:

Re: Biemeiskes en spitsmuizen.

Bericht door bee-tree » ma 30 dec 2013, 21:11

Ze zeggen op het Imkerforum.de dat, zodra de vorst invalt, de trek van muizen naar de bijenvolken en de huizen
pas goed op gang komt. Na weken geen muis in de vallen gehad te hebben, was het vanmorgen raak. Een Rosse woelmuis.
De bijenwei was wit berijpt. Grondvorst na weken nachttemperaturen tussen 3 en 6 graden.
De muizenroosters zitten al 6 weken vóór de vlieggaten. Koolmezen proberen ze los te trekken. Die doen elke dag
meerdere pogingen. Zo'n 10 Koolmezen en 4 Pimpelmezen en 1 Matkopmees en 2 Boomklevers en 2 Grote bonte spechten
en 2 Roodborstjes , allemaal potentiële bijenkapers, de ene soort wat minder dan de andere, doen zich het grootste deel
van de dag tegoed aan een continu gevulde silo met havermout en een pondspak frituurvet in een hangend mandje
en strooizaad op de grond en een bak broodkruimels uit de broodboetiek van A.H. die normaal gedumpt worden in de
groencontainer. Zo hoop ik de druk op de bijenvolken te verkleinen.
Ik hoop verschoond te blijven van het bezoek van de Groene specht, die ik elke dag hoor roepen, maar nog nooit
bij de kasten gezien heb. Deze vogelsoort heeft een tong van wel 20 cm die door de mazen van 5 bij 5 mm gestoken kan
worden. Die tong is weliswaar ideaal om mieren op te likken, maar in bijenboeken met plaatjes staat de Groene specht
ook als predator van honingbijen . Steeds weer duw ik die mens, die onze honingbij 'zwart maakt', onder zijn neus:
Waar imkers met bijen staan , daar vinden insecteneters een goed bestaan. De boer zorgt voor wintervoederakkers,
de imker voor bijenvlees en bijenbroed. Hij is onbezoldigd natuurbeheerder. :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

bee-tree
Berichten:3493
Lid geworden op:za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds:1965
Aantal volken:30
Bijenras(sen):Westerwolds landras
Contacteer:

Re: Biemeiskes en spitsmuizen.

Bericht door bee-tree » do 16 jan 2014, 16:01

De afgelopen weken ving ik slechts 2 Rosse woelmuizen , 3 Bosmuizen en 2 Halsbandbosmuizen in de trapvalletjes,
ook wel loopvalletjes genoemd, omdat de dieren in leven blijven en rond kunnen lopen. Het waren volwassen exemplaren
die niet door mazen van 4 mm en groter heen kunnen. Vanmorgen trof ik tot m'n schrik een Dwergspitsmuisje aan
in één van de 15 valletjes. Ze was dood. Waardoor ? Dat lees je verderop.
Ik legde haar in de lengte op het kootje van m'n linkerduim waar de nagel zit. Daar paste 't rompje met kop op. Het staartje
had de lengte van het andere kootje. De breedte van de romp was twee keer het teken ] Dus 'n diertje dat door 'n spleetje heen kan.
't kan zich plat maken en de pootjes spreiden, net als bijen die opgesloten zitten. Die kunnen door 3 mm heen.
Toen ik het Dwergspitsmuisje uit de val haalde glipte een Halsbandbosmuis langs m'n
hand uit dezelfde val. Ze had zich stil en verborgen gehouden in het nestmateriaal van papier enz.
Nog nooit meegemaakt : 'n spitsmuis en bosmuis bij elkaar in dezelfde val die met een valluikje dicht gaat.
Ik laat het aan jullie over om te bedenken, hoe die twee tesamen in de val zijn beland. De vermoedelijke doodsoorzaak:
De spitsmuis is waarschijnlijk door de minstens 10 keer zo grote bosmuis in de stress geraakt en|of dood gebeten.
Spitsmuizen kunnen net als bijenkoninginnen door stress in coma geraken en er aan sterven. Een koningin heb ik eens
kunnen redden door ze in een kluisje op het volk te leggen nadat ze bewusteloos was geraakt tijdens het merken en knippen.
Waarschijnlijk door ademnood; door meerdere stigmata van de tracheeën tussen duim en wijsvinger te bedekken. :? Zj.

Gebruikersavatar
m.kolsters.
Berichten:2000
Lid geworden op:di 11 sep 2007, 14:34
Imker sinds:1994
Aantal volken:25
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Middelbeers Nederland
Contacteer:

Re: Biemeiskes en spitsmuizen.

Bericht door m.kolsters. » do 16 jan 2014, 17:01

Even goed luisteren als de muis welke dan ook in een val zit en de dag is om is de muis dood van stres.
Zo lang als het donker is gaat er niets mis met de muizen en blijven ze leven.
Tinus Kolsters

Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 40 gasten