Is een "deluxe" Warre kast echt een beginnerkast?

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Gebruikersavatar
Samuel Murray
Berichten: 499
Lid geworden op: ma 08 apr 2013, 19:53
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 6
Bijenras(sen): 4x buckfast, 1 x ligustica, 1 x carnica
Locatie: Matenhoeve
Contacteer:

Is een "deluxe" Warre kast echt een beginnerkast?

Bericht door Samuel Murray » di 23 apr 2013, 21:26

Hoi allemaal

Ik ben een beginnend [voornemend] imker en ik ben op het uitkijken voor mijn eerste bijenkast[en].

Ik zie bij een imker webshop reclame voor een Warre kast (een "deluxe" kast genoem), met de text erbij:

Afbeelding
De Warré bijenkast is erg geschikt voor de beginnende en startende imker die natuurlijk wil imkeren. ... Daarnaast kan door de raampjes de ontwikkeling eenvoudig gevolgd worden.

Mijn vraag is of julle het met de beschrijving eens is dat de Warre kast geschikt is voor beginner imkers.

Ik begrijp dat de gebruik van een niet algemeen gebruikte kast het moeilijker maken om spullen met ander imkers te delen omdat o.a. de raampjes niet uitwisselbaar is. Ik weet dat de Warre kast voornamelijk zonder raampjes gebruik worden (hoewel ik op internet ook lees van imkers die gewoon zelfgemaakte raampjes erin doen). En ik weet ook dat een echte Warre system van boven naar beneden "groeit".

Maar ik vind de Warre kast op de reclame wel heel mooi eruitzien, en niet zo duur (alleen de Segeberger piepschuim kasten zijn goedkoper). En uiteraard zijn de observatie ramen ook nuttig en interessant.

Zou het bijvoorbeeld een goed of slecht idee zijn om zo'n Warre kast te kopen maar dan raampjes te gebruiken en van beneden naar boven te werken, precies zoals met e.g. simplex or Segebergers? Of moet een imker die een Warre kast kopen liefst per se een Warre systeem gebruiken?

Bedankt alvast

Samuel Murray
Ugchelen

Gebruikersavatar
Tieme
Berichten: 1962
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 13:35
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Locatie: De Krim, Nederland
Contacteer:

Re: Is een "deluxe" Warre kast echt een beginnerkast?

Bericht door Tieme » di 23 apr 2013, 22:14

Je geeft eigenlijk zelf je antwoord al. Het is lastiger uitwisselen. Mensen kunnen je dus ook niet makkelijk helpen. Om te beginnen is een spaarkast het handigst.

Groeten,

Tieme

Rikkie
Berichten: 58
Lid geworden op: zo 08 jan 2012, 11:36
Locatie: Huizen
Contacteer:

Re: Is een "deluxe" Warre kast echt een beginnerkast?

Bericht door Rikkie » di 23 apr 2013, 22:20

Hoi Samuel,

Ik ben vorig jaar met een volkje in de warré kast begonnen. Als je zo natuurlijk mogelijk wilt imkeren en geen honing wilt oogsten dan is het best te doen. Je kunt niets uitwisselen met simplexkasten. Het voordeel is, dat de kast niet zo zwaar is en je kunt inderdaad e ontwikkeling van het volkje heel mooi volgen. Nadeel is, dat ze de raat aan de kijkvensters vastbouwen. Maar ik vind het heel mooi.
Maar je kunt ook je licht opsteken voor een Top Bar Hive. Zoek even op het forum er is vast wel over geschreven. Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar het is een mooie kast. Succes! :hive:
"Het beste recept tegen een saai leven is nieuwsgierigheid". Walt Disney

jossmits
Berichten: 674
Lid geworden op: wo 04 aug 2010, 07:54
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): op dit moment geen bijen
Locatie: Doetinchem
Contacteer:

Re: Is een "deluxe" Warre kast echt een beginnerkast?

Bericht door jossmits » di 23 apr 2013, 22:40

Ik ben een warre imker. Ik heb ook de warre methode gebruikt.
Op dit moment gebruik ik de warre kasten bijna gelijk als spaarkasten. De honingkamer met ramen, de bovenste broedbak met ramen en de onderste broedbak met latten.
Belangrijkste bezwaren van de warre methode: De eerste honing in het voorjaar bevat mogelijk nog voorraad van het vorige jaar (met mogelijk residuen van varroa behandeling). Soms moet je lang wachten voor alle broed uit de bovenste bak verdwenen is en je de honing kunt oogsten. Die honing kan dan versuikerd zijn (koolzaad!). Bij een overvloedige dracht wordt soms de raat in de bovenste bak aan de latten van de bak daaronder vastgemaakt. Lastig om de kast dan te openen.
Dit waren de redenen voor mij om (gedeeltelijk) over te stappen op ramen en qua methode een meer conventionele methode toe te passen. Gewoon in het voorjaar een honingkamer er op in plaats van telkens een bak van onderen toevoegen.

Jos

Gebruikersavatar
Samuel Murray
Berichten: 499
Lid geworden op: ma 08 apr 2013, 19:53
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 6
Bijenras(sen): 4x buckfast, 1 x ligustica, 1 x carnica
Locatie: Matenhoeve
Contacteer:

Re: Is een "deluxe" Warre kast echt een beginnerkast?

Bericht door Samuel Murray » wo 24 apr 2013, 08:03

jossmits schreef:Op dit moment gebruik ik de warre kasten bijna gelijk als spaarkasten. De honingkamer met ramen, de bovenste broedbak met ramen en de onderste broedbak met latten.
Zijn de ramen gemakkelijk verkrijgbaar? Maak jij je eigen ramen of koop jij ze iewers (en: waar?)? Gebruik jij kunstraat, of mischien een starterstripje, of laat je de bijen gewoon de raat zelf bouwen? Zijn jouw ramen volledig of half?

Samuel

jossmits
Berichten: 674
Lid geworden op: wo 04 aug 2010, 07:54
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): op dit moment geen bijen
Locatie: Doetinchem
Contacteer:

Re: Is een "deluxe" Warre kast echt een beginnerkast?

Bericht door jossmits » wo 24 apr 2013, 10:28

Ik woon in frankrijk en daar zijn de raampjes gewoon te koop; ik koop ze dus, met de draad erin. (leveranciers:ickowicz of route dor). Ik neem aan dat ze in nederland ook wel te koop zijn. Bij de latten maak ik gebruik van een starterstrookje (ik zaag de latjes in de lengte doormidden en timmer ze dan met kleine spijkertjes weer aan elkaar met een strookje was tussen de twee delen). In de raampjes zet ik kunstraat. Ik neem een vel Dadant-kunstraat (ongeveer 27x 42 cm) en die deel ik in drieen, dus elk ongeveer 14 x 27 cm, dat is veel kleiner dan de raampjes, maar de rest bouwen de bijen uit. Ik heb maar 1 maat raampjes.

Jos

Gebruikersavatar
Samuel Murray
Berichten: 499
Lid geworden op: ma 08 apr 2013, 19:53
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 6
Bijenras(sen): 4x buckfast, 1 x ligustica, 1 x carnica
Locatie: Matenhoeve
Contacteer:

Re: Is een "deluxe" Warre kast echt een beginnerkast?

Bericht door Samuel Murray » wo 24 apr 2013, 13:25

jossmits schreef:(leveranciers:ickowicz of route dor). Ik neem aan dat ze in nederland ook wel te koop zijn.
Ik heb ze nog niet bij een Nederlandse webshop gezien, nee.

Ik vond Icko hier:
http://www.icko-apiculture.com/en/ruche ... warre.html

jossmits
Berichten: 674
Lid geworden op: wo 04 aug 2010, 07:54
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): op dit moment geen bijen
Locatie: Doetinchem
Contacteer:

Re: Is een "deluxe" Warre kast echt een beginnerkast?

Bericht door jossmits » wo 24 apr 2013, 14:08

Samuel,
Die is het, daar heb ik mijn laatste zending gekocht

Jos

Gebruikersavatar
Tieme
Berichten: 1962
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 13:35
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Locatie: De Krim, Nederland
Contacteer:

Re: Is een "deluxe" Warre kast echt een beginnerkast?

Bericht door Tieme » wo 24 apr 2013, 16:29

Hallo allemaal,

Als je met raampjes in een Warré-kast gaat werken kun je echt net zo goed een spaarkast nemen. Een mooi puntdak is vast wel te maken en anders te koop bij www.thorne.co.uk.
De vensters in de bakken zijn iets lastiger. Die worden niet standaard zo gemaakt, en dat zou je eigenlijk zelf moeten doen. Maar als je met raampjes gaat werken zul je er echt veel plezier van hebben dat je toch voor de simplexmaat hebt gekozen.

Groeten,

Tieme

jossmits
Berichten: 674
Lid geworden op: wo 04 aug 2010, 07:54
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): op dit moment geen bijen
Locatie: Doetinchem
Contacteer:

Re: Is een "deluxe" Warre kast echt een beginnerkast?

Bericht door jossmits » wo 24 apr 2013, 16:41

Tieme,
Mee eens, maar dan zou ik een wat kleinere spaarkast nemen. Bijv 6, 7 of max 8 ramen. Ik heb zelf nog een 6 raams spaarkast van toen ik nog in nederland woonde. Die gebruikte ik als reserve. Nu gewoon op dezelfde manier als ik de warre-kasten gebruik. In de winter 2 zesramers op alkaar. In de zomer een derde 6 ramer erop als honingkamer. De inhoud van een zes raams spaarkast is gelijk aan de inhoud van een warre-element.

Jos

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 27 gasten