Een moerloos volk

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
Iriscons
Berichten: 10
Lid geworden op: za 12 jan 2013, 20:34
Locatie: Gouda
Contacteer:

Een moerloos volk

Bericht door Iriscons » vr 03 mei 2013, 22:55

4 weken geleden heb ik drie Buckfast volken gekocht op symplex broedkamers. Zelf heb ik nieuwe Dadant kasten. De symplex broedkamers heb ik op de Dadant broedkamer geplaatst met kunstraat. Afgelopen week heb ik bij twee volken de koningin in de onderste kamer gedaan met een moerrooster. De bovenste kamer wordt wordt nu honingkamer. Maar...een volk zat geen broed in, dus moerloos. Ik heb een raam met jong broed uit een ander volk ingebracht in de hoop dat hier doppen worden aangezet. Mijn vraag is, en nu? Na 15 jaar herintreden komen er wel veel vragen op. Maar wel heel boeiend!
Bijlagen
Bijen forum.jpg
Mijn bijenstalletje
Bijen forum.jpg (12.71 KiB) 3808 keer bekeken

bee-tree
Berichten: 3493
Lid geworden op: za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 30
Bijenras(sen): Westerwolds landras
Contacteer:

Re: Een moerloos volk

Bericht door bee-tree » za 04 mei 2013, 00:29

Buena notte Iriscons, heb je goed gezocht of de koningin uit het volk weg is ? Was ze gemerkt ? Heb je samen met de
vorige eigenaar het volk geinspecteerd ? Huilt het volk als je je oor tegen de kast aan houdt ? Zo ja, dan is het wellicht
moerloos, dus als het een hoog geluid blijft maken bij het ontbloten van de raten.
Als je geluk hebt maakt het volk redcellen als het ingehangen raam behalve eitjes en larfjes ook uitlopende jonge bijen
heeft want die verzorgen het broed. De oude bijen zijn daartoe niet goed in staat. Stel dat ze redcellen maken wat jij
doppen noemt, dan moet je de elfde en de twaalfde en dertende dag goed je oor tegen de kast aandrukken en dan minutenlang
luisteren of je een tutend geluid hoort dat na een korte pauze van soms wel een minuut , herhaald wordt. Daarna.........
lees dat maar in je bijenboeken of op internet of misschien vult een andere lezer het aan. Ik moet naar bed.
Mocht er een koninginnetje aanwezig zijn en heb je de overige redcellen verwijderd, dan hou ik mijn hart vast of de bruidsvlucht
niet eindigt in een disaster; ze kan te water raken in je zwembad . Waarom staat je stalletje vlak aan de rand van een groot stuk open water.?
Ze kan niet zwemmen. Span over je vijver vliegengaas. Ook zijn er misschien al vliegbijen in verdronken, lekker voer voor je vissen.
Raadpleeg de rubriek 'Verhalen, enz"Zie overzicht Imkerforum. Sorry voor mijn niet-opbeurende reactie. Werk ze, zoals iedere andere
imker moet zwoegen om de bijen in leven te houden. Ik lees graag je ervaringen. Groeten Zjef

Iriscons
Berichten: 10
Lid geworden op: za 12 jan 2013, 20:34
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Een moerloos volk

Bericht door Iriscons » za 04 mei 2013, 07:14

Bedankt voor je uitgebreide reactie Zjef. Het is bij mij ook nog de onzekerheid. Vanavond zal ik toch de kast nog maar eens inspecteren denk ik. Ja......de bijen aan het water, is ook voor mij niet de ideale plaats. Maar dat gaat veranderen. Zal mijn bevindingen van vandaag melden. Gr. Leendert :hive:

Dirk Blanken
Berichten: 2045
Lid geworden op: zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Een moerloos volk

Bericht door Dirk Blanken » ma 06 mei 2013, 22:47

Hallo Iriscons,

Ja dat is soms het gevolg van bijen kopen niet alles gaat goed maar als bij de koop alles in orde was kan je de verkoper niets verwijten.
Waarschijnlijk heb je de moer geknoerd maar vreemd dat er dan geen dopjes in komen?? als is het nog wat te vroeg??

Als je volken koopt moet je erop letten dat er veel eitjes zijn gelegd.
Dat bepaalt hoe de moer bezig is.

Begin april toen je de volken kocht was waarschijnlijk de eileg nog wat moeilijk te zien door het koude voorjaar toen zat er ook in vrij grote volken nog maar heel weinig broed.

Ik zou de volken kopen als ze volop stuifmeel hadden kunnen halen en dan na een week of twee dan kan je de kracht van een volk pas zien.

Groeten dirk
dertiende

Gebruikersavatar
semar
Berichten: 2350
Lid geworden op: do 20 nov 2008, 09:10
Imker sinds: 1975
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): buckfast
Locatie: amsterdam
Contacteer:

Re: Een moerloos volk

Bericht door semar » di 07 mei 2013, 08:41

Iriscons schreef:Bedankt voor je uitgebreide reactie Zjef. Het is bij mij ook nog de onzekerheid. Vanavond zal ik toch de kast nog maar eens inspecteren denk ik. Ja......de bijen aan het water, is ook voor mij niet de ideale plaats. Maar dat gaat veranderen. Zal mijn bevindingen van vandaag melden. Gr. Leendert :hive:

aan het water is juist wel een idiaale plaats alleen zou je je stand (foto) iets verder van de slootkant moeten zetten (ca 1,5-2 meter).
de oeverbeplanting aanpassen zodat ze ook kunnen drinken op een veilige plek en wat hogere kruidbegroeing bv harig wilgenroosje iris kattestaart, koninginekruid dat de bijen dwingt hoger aan te vliegen.

vriendelijke groet
Semar(Dominique)
Bijlagen
bijen 081 [DVD (NTSC)].jpg
veilige drinkplaats
bijen 056.jpg
genoegafstand houden

Iriscons
Berichten: 10
Lid geworden op: za 12 jan 2013, 20:34
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Een moerloos volk

Bericht door Iriscons » di 07 mei 2013, 08:53

Volgende week ga ik twee volken verhuizen naar een kinderboerderij. Daar wordt op dit moment hard gewerkt door de gemeente en stichting aan een mooie bijenstal. Twee volken blijven in deze stal maar de kasten worden inderdaad nu ook 1 meter naar achteren gezet. En wat een idee....waterkers aan de oever planten. (bedankt voor de tip) Let wel deze kasten staan nu midden in een natuurgebied waar 20 ha koolzaad gaat bloeien en het speenkruid weelderig toert. Over dracht gesproken. De bovenste broedkamers zijn al van de ondersten gescheiden door een moerrooster. De kasten worden met de dag zwaarder, dat belooft wat. Alleen het ene moerloze volk blijft voor mij nog een zorg. Morgenavond inspectie. :be9:

Gebruikersavatar
semar
Berichten: 2350
Lid geworden op: do 20 nov 2008, 09:10
Imker sinds: 1975
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): buckfast
Locatie: amsterdam
Contacteer:

Re: Een moerloos volk

Bericht door semar » di 07 mei 2013, 09:00

Iriscons schreef: En wat een idee....waterkers aan de oever planten. (bedankt voor de tip) :

geen waterkers, de bloemen zijn de gele dotter makkelijk te scheuren en uit te planten prima stuifmeelplant op hun drempel, dat geld later in het jaar ook voor harig wilgenroosje, koninginekruid, gele iris, en kattenstaaart in de nazomer.

leuk plekje sukses

vriendelijke groet
Semar(Dominique)
Bijlagen
bijen 068.jpg
gele dotter

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 48 gasten