Hoe weet ik of een zwerm uit mijn kast is vertrokken?

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

Gebruikersavatar
Haveka59
Berichten:22
Lid geworden op:ma 11 jul 2011, 20:44
Contacteer:
Hoe weet ik of een zwerm uit mijn kast is vertrokken?

Bericht door Haveka59 » ma 27 mei 2013, 20:28

Afgelopen zaterdag kast nagelopen, doppen gebroken.
Vandaag tussen de middag nog even naar kast gekeken, niets bijzonders gezien.
Een uurtje later was ik in de buurt van de kast (maar niet op zicht afstand) en zag ik plots wel heel veel bijen, kortomeen werm.
Nu weet ik niet of die zwerm uit mijn kast vertrok. (Zou eigenlijk niet moeten kunnen...maar ja...ik ben een beginner...) Misschien was het een zwerm van een naburige imker...
Kast nu nog even vlug geinspecteerd. Ik vond 'm niet erg leeg, maar da's toch moeilijk schatten....

Probleem: als het een zwerm van mij was heb ik nu geen koningin. Dan moet ik dus geen doppen gaan breken... Hoe kan ik nu zeker weten of er nog een koningin aanwezig is? (Haar zelf zien zou makkelijk zijn, maar 't is nogal een stiekemerd....;-)

Gebruikersavatar
alfa vulgaris
Berichten:1543
Lid geworden op:di 11 okt 2011, 01:36
Imker sinds:2010
Aantal volken:0

Re: Hoe weet ik of een zwerm uit mijn kast is vertrokken?

Bericht door alfa vulgaris » ma 27 mei 2013, 20:37

Waren het niet invliegende jonge bijen voor de kast?
Ik kon ze in huis horen vanochtend om 9 uur.

Als er nog eitjes in zitten kun je er bijna vanuit gaan dat er nog een koningin in zit toch?

Gebruikersavatar
Haveka59
Berichten:22
Lid geworden op:ma 11 jul 2011, 20:44
Contacteer:

Re: Hoe weet ik of een zwerm uit mijn kast is vertrokken?

Bericht door Haveka59 » di 28 mei 2013, 07:34

Tja, daar zie je mijn gebrek aan ervaring. Ik heb wel eens een zwerm gezien op het moment dat ze neerstreken. Dat was een soort van bol met het geluid van een bromfiets. Hoe zo'n zwerm eruit ziet als ze van de kast vertrekken weet ik niet.
Dit was zeker geen bol. Het was ongeveer 75 meter van de kast vandaan en er waren gewoon heel veel bijen in de lucht, maar niet echt geconcentreeerd. Even later geen bij meer te zien... Zou het kunnen dat dit een flinke scheut nieuwe bijen was die tegelijkertijd het vliegpad koos? Ziet zo'n beginnende zwerm er ook uit als een dikke kluwen?

renske
Berichten:356
Lid geworden op:zo 27 jun 2010, 20:24
Imker sinds:2010
Aantal volken:5
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Elspeet
Contacteer:

Re: Hoe weet ik of een zwerm uit mijn kast is vertrokken?

Bericht door renske » ma 03 jun 2013, 21:46

Als je eitjes ziet, heb je je koningin nog.
Een zwerm kan je niet missen. Als hij van de kast gaat is het een gezoem van jewelste en een streep bijen naar de plek waar de zwerm hangt. Maar 5 minuten later is er niets meer te merken, alleen minder bijen in de kast.
Ontwerpster van natuurlijke tuinen. Beginnend imker en zeer geinteresseerd in dracht en drachtplanten.

beethere
Berichten:234
Lid geworden op:za 29 apr 2006, 23:52
Imker sinds:1984
Aantal volken:9
Bijenras(sen):bastaard/Buckfast
Locatie:Woubrugge
Contacteer:

Re: Hoe weet ik of een zwerm uit mijn kast is vertrokken?

Bericht door beethere » ma 03 jun 2013, 23:41

renske schreef:Als je eitjes ziet, heb je je koningin nog.
Een zwerm kan je niet missen. Als hij van de kast gaat is het een gezoem van jewelste en een streep bijen naar de plek waar de zwerm hangt. Maar 5 minuten later is er niets meer te merken, alleen minder bijen in de kast.
als je na 4 dagen nog eitjes ziet heb je de koningin nog

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:14
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: Hoe weet ik of een zwerm uit mijn kast is vertrokken?

Bericht door Hans van der Post. » di 04 jun 2013, 00:03

Haveka59 schreef:Afgelopen zaterdag kast nagelopen, doppen gebroken.
Vandaag tussen de middag nog even naar kast gekeken, niets bijzonders gezien.
Een uurtje later was ik in de buurt van de kast (maar niet op zicht afstand) en zag ik plots wel heel veel bijen, kortom een zwerm.
Nu weet ik niet of die zwerm uit mijn kast vertrok. (Zou eigenlijk niet moeten kunnen...maar ja...ik ben een beginner...) Misschien was het een zwerm van een naburige imker...
Kast nu nog even vlug geinspecteerd. Ik vond 'm niet erg leeg, maar da's toch moeilijk schatten....

Probleem: als het een zwerm van mij was heb ik nu geen koningin. Dan moet ik dus geen doppen gaan breken... Hoe kan ik nu zeker weten of er nog een koningin aanwezig is? (Haar zelf zien zou makkelijk zijn, maar 't is nogal een stiekemerd....;-)
Even terug naar de vermeende zwerm.
Zoals beethere schreef: als je na 4 dagen nog eitjes ziet heb je de koningin nog.
Inderdaad dan zit de moer er nog in.
Verder zou ik je aanraden om toch een kunstzwerm te maken of je moet een week lang in een gemakkelijke stoel je zwerm afwachten.
Als je al een keer doppen in een volk hebt gebroken kan het zij dat het volk voor dat de opnieuw aangezette doppen zijn gesloten er van doorgaat.

Een voorzwerm gaat van de 100 x 99 keer in de directe omgeving hangen. Blijft vaak een dag hangen en gaat er dan de lucht in om naar de nieuwe plek te verhuizen.

Een nazwerm dwarrelt even rond de bijenstal en vertrekt naar "ver weg".
Alle zwermen vertrekken uit een kast als een bruine waterval maar dan omhoog met een zeer kenmerkende geluid.
!Hans.

Gebruikersavatar
Haveka59
Berichten:22
Lid geworden op:ma 11 jul 2011, 20:44
Contacteer:

Re: Hoe weet ik of een zwerm uit mijn kast is vertrokken?

Bericht door Haveka59 » di 04 jun 2013, 12:56

Het was dus zeker geen zwerm. Ik had inderdaad al een aflegger gepland en die heb ik inmiddels ook al gemaakt. Daarbij trof ik m'n koningin gewoon aan!
Zit nog wel met mijn andere vraag. Als je nu een aflegger maakt en je neemt een raam waar al een koninginnedop is gemaakt, kun je die gewoon voor je aflegger gebruiken? Ik zie eigenlijk als enige probleem dat je niet precies weet wanneer de geboorte is...

Gebruikersavatar
alfa vulgaris
Berichten:1543
Lid geworden op:di 11 okt 2011, 01:36
Imker sinds:2010
Aantal volken:0

Re: Hoe weet ik of een zwerm uit mijn kast is vertrokken?

Bericht door alfa vulgaris » di 04 jun 2013, 13:56

Ik doe het juist heel graag een aflegger maken van een raam met zwermcel.
Ik heb ze zelfs wel met meerdere doppen in een drieramer laten staan en ik denk omdat het dan zo klein is bijten ze de overige doppen uit als de nieuwe koningin geboren wordt en zwermen ze niet meer. Tenminste die keren bij mij.

Ik zou wel echt de mooist (grootste) doppen laten staan maar niet alles wegbreken want er zijn ook wel eens doppen waar een dooie koningin in zit en die zal je dan maar net laten staan en de levende wegbreken.

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Hoe weet ik of een zwerm uit mijn kast is vertrokken?

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » di 04 jun 2013, 14:37

Ik doe het juist heel graag een aflegger maken van een raam met zwermcel.
Ik heb ze zelfs wel met meerdere doppen in een drieramer laten staan en ik denk omdat het dan zo klein is bijten ze de overige doppen uit als de nieuwe koningin geboren wordt en zwermen ze niet meer. Tenminste die keren bij mij.
He die Alfa (eigenlijk zou jij Spaanse bijen moeten houden, denk ik wel eens :D )

Dit is niet altijd een garantie. Heb je een volle drie ramer met twee of drie doppen in de hete zon en de moeren komen uit om een uur of elf kan het zo maar zijn dat er zwerm afkomt. ik heb dat wel gehad. Ik laat daarom meestal een aflegger op 1 dop staan of het moet al koud weer zijn of ik zie dat de moeren spoedig uitkomen (in de avond of nacht ofzo), dan laat ik wel eens meerdere doppen staan.

gr.
JP

jomme
Berichten:365
Lid geworden op:wo 20 apr 2011, 15:03
Locatie:Meulebeke
Contacteer:

Re: Hoe weet ik of een zwerm uit mijn kast is vertrokken?

Bericht door jomme » di 04 jun 2013, 14:47

alfa vulgaris schreef:Ik doe het juist heel graag een aflegger maken van een raam met zwermcel.
Naar het schijnt bevordert dit ook de zwermneiging :be9: doordat je gaat selecteren op zwermgrage beestjes :hive:

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 48 gasten