Hulpvraag

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
Gebruikersavatar
O Peatey
Berichten: 148
Lid geworden op: di 26 mei 2009, 16:25
Locatie: Enkhuizen
Contacteer:

Hulpvraag

Bericht door O Peatey » ma 03 jun 2013, 17:24

Beste mede-bijenvrienden,
Ik heb al vijf jaar bijen waarvan in sommige jaren wel vier kasten in mijn tuintje van 10 x 5 m.. Buren waren het er mee eens en er heeft nog nooit iemand last gehad of bezwaar gemaakt.
Ik heb dit jaar maar een kast staan en zes elders.
De bijen thuis gebruik ik voor apitherapie. Mijn vrouw heeft MS en ik geef haar om de andere dag 20 steken. Zij heeft hier baat bij.
Gisteren echter, wij waren niet thuis, is het bewuste volk gaan zwermen. Vanmiddag heb ik de zwerm terug gevonden en geschept.
Even later echter komt een briesende buurman die 'bezwaar aantekent'' tegen mijn bijen. Zijn vrouw was gisteren bang en kon niet eens de was ophangen en buiten zitten.
Nu zitten ze nooit buiten maar het zijn 'z@@kerds"'.
Hij gaat naar de gemeente om zijn gelijk te halen.
Wie van jullie heeft ervaring met dit soort zaken? We hebben hier in Enkhuizen te maken met een AVP die volgens mij niet afwijkt van de landelijke, nl. 30 meter van de openbare weg en 30 m van andere bewoning. Aan dit laatste voldoe ik dus niet.
Zij hebben echter al vijf jaar geen bezwaar gemaakt en nu opeens wel.
Wie kan mij (juridisch) helpen? Zijn er voorbeelden van bezwaarschriften beschikbaar? Hoe kan ik evt. ontheffing verkrijgen.
HELP, HELP, ik wil mijn bijen houden .............
Pieter

Embraced
Berichten: 102
Lid geworden op: zo 12 mei 2013, 19:37
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 1
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Helmond
Contacteer:

Re: Hulpvraag

Bericht door Embraced » ma 03 jun 2013, 17:53

Stukje betreffende bijen uit de apv van Enkhuizen:

Artikel 2:64 Bijen

1. Het is verboden bijen te houden:
a.

binnen een afstand van dertig meter van woningen of andere gebouwen waar overdag mensen verblijven;
b.

binnen een afstand van dertig meter van de weg.

2. Het in het eerste lid gestelde verbod geldt niet indien op een afstand van ten hoogste zes meter vanaf de korven of kasten een afscheiding is aangebracht van twee meter hoogte of zoveel hoger als noodzakelijk is om het laag uit- en invliegen van de bijen te voorkomen.

3. Het in het eerste lid, aanhef en onder a, gestelde verbod geldt niet voorzover de bijenhouder rechthebbende is op de woningen of gebouwen als bedoeld in dat lid.

4. Het in het eerste lid, aanhef en onder b, gestelde verbod geldt niet voorzover in het daarin geregelde onderwerp wordt voorzien door het Provinciaal wegenreglement.

5. Het college kan van het in het eerste lid gestelde verbod ontheffing verlenen.

Voor jou is het 2e lid van belang. Is je schutting hoog genoeg en is die niet te ver van de kast verwijderd?? Dan heeft je buurman geen poot om op te staan.

Verder.. ik houd nog geen bijen maar ik heb ook zo een buurman dus ik snap de situatie wel een beetje.
Je zou voor de vriendelijkheid even naar hem en de rest van de buurt een briefje kunnen sturen hierover. Zoiets als dat je heb vernomen dat men geschrokken is van de zwerm. Dan even benadrukken dat voorgaande jaren zonder incidenten zijn verlopen en je niet verwacht dat het nog eens zo zal voorkomen.. excuseren voor het ongemak en vermelden wat men moet doen in geval dit weer eens zou voorkomen wanneer je onverhoopt niet thuis bent.

Zo laat je in elk geval aan iedereen zien dat je rekening houdt met de buurt, de gemeente ziet zo ook dat jij als imker verantwoord bezig bent. Maar ik denk dat het het belangrijkst is dat de rest van de buurt positief tegenover je staat.

Een potje honing of wat anders leuk van de bijen voor de buren als goedmakertje doet het ook goed.

Maak je niet te druk over of je je bijen kan houden, mocht je rechtsbijstand hebben bij je verzekeringen, licht die dan even in. Anders kan je locale imkerclub vast helpen. Maar zolang jij je aan de APV houdt kan je buurman je helemaal niets maken.

Succes

Mvg
Evelien
:music-rockout:
Embraced

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Hulpvraag

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » ma 03 jun 2013, 18:11

Ik sluit me aan bij Evelien.
Het beste kan jij nu actie ondernemen. Schrijf een klein briefje (= persoonlijk, maar je loopt niet het risico dat je meegaat in burensentiment als je in gesprek gaat) en leg daar het zwermen op uit, het imkeren met zachtaardige bijen, etc. Misschien is het wel verstandig om even persoonlijk naar de geschrokken buurvouw te gaan met een potje honing. Dan maar hopen dat alles bezweerd is.

Mocht het toch niet werken, zou ik eieren voor mijn geld kiezen en de bijen maar elders plaatsen. Ruzie met je buren is ook niet alles...

Gr.
JP

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 66 gasten