Bijen onder de kast

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

Tim & Sara
Berichten:2
Lid geworden op:zo 15 apr 2012, 18:01
Contacteer:
Bijen onder de kast

Bericht door Tim & Sara » vr 07 jun 2013, 11:25

Vanmorgen zijn we onze bijen gaan halen op het koolzaad. Nu bleek dat er nogal veel bijen onder 2 kasten zaten. aangezien we niets konden doen hebben we de kasten gewoon opgeladen en naar huis gebracht.
Thuis zaten de bijen toch nog onder beide kasten. nu enkel uren later hangen ze nog steeds onder de kast.
Onder beide kasten lag ook een koninginnenrooster om het zwermen tegen te gaan en wegens het warme weer hebben we ook de bodemplank niet terug gestoken.

Zou dit een zwerm zijn? of te veel volk op de kast?
Kast.jpg
Bijenonderkast.jpg

Gebruikersavatar
cefas
Berichten:216
Lid geworden op:zo 28 jun 2009, 22:27
Imker sinds:2009
Aantal volken:5
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:Arnhem
Contacteer:

Re: Bijen onder de kast

Bericht door cefas » vr 07 jun 2013, 11:32

Dit heb ik ooit meegemaakt toen ik 's avonds de kasten ging sluiten om de volgende dag te gaan reizen. Alle bijen die door onrust naar buiten waren gegaan of nog vliegend waren, hingen de volgende ochtend aan het varroagaas om aansluiting te houden. Ook heb ik in andere gevallen, bij het inschuiven van de varoalade, gezien dat de bijen door het gaas contact hadden/nectar doorgaven. Volgens mij kun je ze gewoon afvegen. Ze vliegen dan volgens mij weer naar de vliegplank.

Primus
Berichten:1044
Lid geworden op:zo 13 dec 2009, 20:57
Imker sinds:1973
Aantal volken:15
Bijenras(sen):carnica
Locatie:België
Contacteer:

Re: Bijen onder de kast

Bericht door Primus » vr 07 jun 2013, 15:20

Heb dit al een paar keer gezien, meestal was het een zwerm met geknipte koningin die afgekomen was en dan omdat koningin niet kan vliegen onder de kast was gekropen.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 gasten