Raampjes met draad?

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

Gebruikersavatar
Matts Vos
Berichten:281
Lid geworden op:wo 22 aug 2012, 00:25
Imker sinds:2013
Aantal volken:7
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Zutphen
Contacteer:
Raampjes met draad?

Bericht door Matts Vos » zo 09 jun 2013, 21:25

Hallo, ik heb zonet een spaarkast gekocht voor mijn 1e volkje, echter vraag mij af of het uitmaakt dat ik de raampjes bedraad maar zonder kunstraat zo in de kast kan hangen. Het liefst laat ik de bijen alles zelf maken. Bouwen ze hier netjes omheen of wordt het een kronkelige bende :) ?

Matts

nickcroft
Berichten:3
Lid geworden op:vr 22 feb 2013, 20:42
Contacteer:

Re: Raampjes met draad?

Bericht door nickcroft » zo 09 jun 2013, 23:48

dan word het een bende :)
als je graag hebt dat ze zoveel mogelijk zelf bouwen kan je bovin elk raam een klein stukje wasraat geven als 'handleiding' voor hoe ze alle raten moeten bouwen

Gebruikersavatar
Ewout
Berichten:1026
Lid geworden op:wo 25 apr 2012, 20:46
Imker sinds:2011
Aantal volken:10
Bijenras(sen):Bastaard, Mellifera (P), Buckfast (F1)
Locatie:Rotterdam
Contacteer:

Re: Raampjes met draad?

Bericht door Ewout » ma 10 jun 2013, 08:45

Natuurbouw en draad gaat niet zo fijn samen is mijn ervaring, doordat corrigeren veel lastiger is en de bijen er omheen moeten bouwen. Het kan best, maar beter is om de draad weg te knippen. Als je dan een heel dun reepje (2mm) van een plak kunstraat tegen de bovenlat kneedt, bouwen ze keurig in je raampjes. Je kunt inderdaad ook een stukje raat insmelten op de bovenste draad maar dat gaat net zo goed.

Om de week even raten controleren en rechtbuigen waar nodig (anders is de kans op beschadiging bij controles later groter. Reken wel op extra veel darrenraat (soms meer dan de helft!), tenzij het een koningin in haar eerste jaar is...

Gebruikersavatar
Matts Vos
Berichten:281
Lid geworden op:wo 22 aug 2012, 00:25
Imker sinds:2013
Aantal volken:7
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Zutphen
Contacteer:

Re: Raampjes met draad?

Bericht door Matts Vos » ma 10 jun 2013, 21:54

Bedankt!

Gebruikersavatar
dree
Berichten:119
Lid geworden op:za 24 okt 2009, 12:00
Aantal volken:4
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:zeevang
Contacteer:

Re: Raampjes met draad?

Bericht door dree » ma 10 jun 2013, 22:22

Voor als je de bijen zelf laat bouwen heb ik 3 tips: Tip 1:een driehoekig latje lijmen aan de onderkant van de toplat en ook aan de binnenkant van de twee staande latjes. Dan heb je geen strookje kunstraat nodig. Je hebt dan heel weinig kans op warbouw. (Ik heb het nog nooit verkeerd zien gaan). Tip 2: ipv draad satéprikkers gebruiken. De bijen lijken er geen bezwaar tegen te hebben zoals bij draad. Je boort gewoon recht tegenover elkaar wat gaatjes in het raam, een druppeltje houtlijm en klaar. verticaal of horizontaal kan allebei. Drie prikkers zijn genoeg. Op deze manier kun je prima slingeren met natuurbouw (niet met "verse"raten). Tip 3: als je echt wilt werken met natuurbouw zou ik kiezen voor een topbarhive of een Einraumbeute. De laatste werkt als een topbarhive, maar dan met ramen, zodat je er als imker beter bij kunt. Ik werk er mee en wil nooit meer anders.

Groet,

Andreas

Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten:3582
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1974
Aantal volken:3
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:hilversum
Contacteer:

Re: Raampjes met draad?

Bericht door maartenkleijne » ma 10 jun 2013, 23:51

Way ook heel goed gaat: een sateh-stokje midden in lijmen.
gr,
m

Embraced
Berichten:102
Lid geworden op:zo 12 mei 2013, 19:37
Imker sinds:2014
Aantal volken:1
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Helmond
Contacteer:

Re: Raampjes met draad?

Bericht door Embraced » di 11 jun 2013, 12:50

dree schreef:Voor als je de bijen zelf laat bouwen heb ik 3 tips: Tip 1:een driehoekig latje lijmen aan de onderkant van de toplat en ook aan de binnenkant van de twee staande latjes. Dan heb je geen strookje kunstraat nodig. Je hebt dan heel weinig kans op warbouw. (Ik heb het nog nooit verkeerd zien gaan). Tip 2: ipv draad satéprikkers gebruiken. De bijen lijken er geen bezwaar tegen te hebben zoals bij draad. Je boort gewoon recht tegenover elkaar wat gaatjes in het raam, een druppeltje houtlijm en klaar. verticaal of horizontaal kan allebei. Drie prikkers zijn genoeg. Op deze manier kun je prima slingeren met natuurbouw (niet met "verse"raten). Tip 3: als je echt wilt werken met natuurbouw zou ik kiezen voor een topbarhive of een Einraumbeute. De laatste werkt als een topbarhive, maar dan met ramen, zodat je er als imker beter bij kunt. Ik werk er mee en wil nooit meer anders.

Groet,

Andreas
Hey, dat vind ik interessant... Dat van het driehoekig latje ken ik idd van de topbarhive.. maar je kan met natuurbouw dus gewoon slingeren??

Wat bedoel je met "verse" raten?? Ik ga mijn eigen kast bouwen namelijk en dan lijkt mij dit wel interessant. Of kan ik in elk geval de broedkamers voor de dames zo inrichten en dan voor het slingeren de honingkamers wel met kunstraat uitrusten.

Toptip in elk geval, bedankt! :be2: :be2:
:music-rockout:
Embraced

Gebruikersavatar
dree
Berichten:119
Lid geworden op:za 24 okt 2009, 12:00
Aantal volken:4
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:zeevang
Contacteer:

Re: Raampjes met draad?

Bericht door dree » wo 12 jun 2013, 22:46

Met verse raten bedoel ik raten van het zelfde jaar. Die zijn te zacht om mee te slingeren. Is dat met kunstraat ook zo? De ramen van een Einraumbeute (ERB) zijn aan de forse kant: 28.5 cm breed en 46 hoog. Het broednest daalt en stijgt binnen hetzelfde raam. Na het inwinteren zit het onderaan, in het voorjaar bovenaan. Door de hoogte zit er in de winter veel meer voer boven het volk dan in een topbarhive, en ze kunnen er ook niet naar misgrijpen doordat het raam zo smal is. Honing slingeren doe je van de buitenste ramen. Met deze kast wordt dus niet gestapeld, wat een voordeel is voor de imkers met een zwakke rug.

Groet,

Andreas

Gebruikersavatar
semar
Berichten:2350
Lid geworden op:do 20 nov 2008, 09:10
Imker sinds:1975
Aantal volken:9
Bijenras(sen):buckfast
Locatie:amsterdam
Contacteer:

Re: Raampjes met draad?

Bericht door semar » do 13 jun 2013, 11:33

dree schreef:Met verse raten bedoel ik raten van het zelfde jaar. Die zijn te zacht om mee te slingeren. Is dat met kunstraat ook zo? De ramen van een Einraumbeute (ERB) zijn aan de forse kant: 28.5 cm breed en 46 hoog. Het broednest daalt en stijgt binnen hetzelfde raam. Na het inwinteren zit het onderaan, in het voorjaar bovenaan. Door de hoogte zit er in de winter veel meer voer boven het volk dan in een topbarhive, en ze kunnen er ook niet naar misgrijpen doordat het raam zo smal is. Honing slingeren doe je van de buitenste ramen. Met deze kast wordt dus niet gestapeld, wat een voordeel is voor de imkers met een zwakke rug.

Groet,

Andreas

maar een groot nadeel voor de honingoogst.
in een normaal raam kun je ook de nieuwe ramen slingeren,
maar voorzichtig (langzaam) eerte kant 1/2 leeg,
andere kant, en dan de eerste kant leeg.

Vriendelijke groet
Semar (Dominique)

Embraced
Berichten:102
Lid geworden op:zo 12 mei 2013, 19:37
Imker sinds:2014
Aantal volken:1
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Helmond
Contacteer:

Re: Raampjes met draad?

Bericht door Embraced » do 13 jun 2013, 19:22

Ik ga het gewoon proberen, voor de honingkamers maakt het weinig uit. Ik kan namelijk altijd dan nog de was omsmelten en voor het volgende seizoen van die was alsnog wasplaten maken. Eerste jaar was toch nog niet gericht op honingwinst maar op het opbouwen van een mooi sterk volkje.
Maar voor de broedkamers lijkt het mij voor de meiden het beste, sateh stokjes ertussen voor de extra stevigheid en 1 raampje meer ruimte geven om daar het darrenraat te stimuleren.. (varroa bestrijding)

Heerlijk zo steeds een duidelijker beeld voor mijzelf te krijgen hoe ik het volgend jaar wil aanpakken. Zonder dit forum was ik zeker niet al zo ver in mijn "plan van aanpak"
:music-rockout:
Embraced

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 58 gasten