wat een vreemde bij!

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
Dar-Bert
Berichten: 179
Lid geworden op: za 19 mei 2012, 18:45
Imker sinds: 2012
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: Utrecht
Contacteer:

wat een vreemde bij!

Bericht door Dar-Bert » ma 24 jun 2013, 23:30

Hallo,
bij inspectie van een toplattenkast (TBH) afgelopen middag, trof ik op de bodem een grote dode bij, helemaal zwart. Ik dacht eerst -oef, een kever- maar het is een bij. Iets groter dan een dar, maar duidelijk de kop en het lijf van een werkster. Is dit een rare afwijking of een andere soort die de kast is binnengedrongen? Voor de verhoudingen een eurootje op de foto gezet.

Ben benieuwd naar jullie ideeen hierover,

groet, Bert.
Bijlagen
IMG_1704.JPG
IMG_1705.JPG
Zwarte glimmende dode bij. Zie de euro ernaast om een idee te krijgen hoe groot het beest is.

agastache
Berichten: 179
Lid geworden op: di 11 jul 2006, 00:13
Imker sinds: 1996
Aantal volken: 6
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: France
Contacteer:

Re: wat een vreemde bij!

Bericht door agastache » di 25 jun 2013, 00:48

hallo Dar-bert,
waarschijnlijk de blauwzwarte houtbij (xylocopa violacea) komt hier in frankrijk vrij veel voor en volgens wikipedia ook steeds meer in Nederland
groet meindert

bee-tree
Berichten: 3491
Lid geworden op: za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 30
Bijenras(sen): Westerwolds landras
Contacteer:

Re: wat een vreemde bij!

Bericht door bee-tree » di 25 jun 2013, 09:20

Moi Dar-bert, ik hoop dat het de blauw-zwarte houtbij van Agastache is, Dan is de Nederlandse fauna
weer een soort rijker als compensatie voor verdwijnende soorten. Jammer dat ze gesneuveld is in
je bijenvolk. Je moet ze goed bewaren. Ik zal het adres van de Entomologische Vereniging voor je
opzoeken , maar misschien heb je dat al via internet. Die willen het beestje wel hebben.
In eerste instantie dacht ik dat het een hommelsoort is. Ik heb ook zulke haarloze mummies in mijn
volken gevonden. Misschien heb ik een foute conclusie getrokken. Op dit moment zie ik regelmatig
Aardhommels een poging ondernemen de bijenkasten te bezoeken. Waagt eentje het, dan kan het haar
het leven kosten, Soms komt ze knel te zitten. En bijen eigen, blijven die knagen aan het vreemde object.
De haren laten het gemakkelijkste los. Zo krijgen we het prachtige harnas van de
geleedpotige indringer te zien Omdat op jouw foto een soort borstelkrans van dikke haren te zien is,
rond de anus, en het achterlijf taps toeloopt, denk ik dat Agastache gelijk heeft. Bee-tree

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 60 gasten