oude moer is aan het tutten

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

HeHo
Berichten: 422
Lid geworden op: ma 01 feb 2010, 09:53
Locatie: Nederland
Contacteer:

oude moer is aan het tutten

Bericht door HeHo » di 25 jun 2013, 07:28

Ik had gisteren een volk met gesloten doppen.
toen hoorde ik een moer tutten, dus ik dacht oeps al een nieuwe moer uitgelopen.
maar het bleek de oude moer te zijn.

Ik heb eigenlijk nooit gehoord dat een oude moer dat doet.

Zelf verwacht ik dat ze besloten heeft om niet te vertrekken of in ieder geval het zo lang mogelijk uit te stellen.

Is de ze gedachte juist ?

groetjes Henk

bee-tree
Berichten: 3491
Lid geworden op: za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 30
Bijenras(sen): Westerwolds landras
Contacteer:

Re: oude moer is aan het tutten

Bericht door bee-tree » di 25 jun 2013, 10:02

Moi HeHo, toen ik de titel las ..... Oude moer aan het TUTTEN..... dacht ik , wat mag dat nou weer zijn.
Ik greep het woordenboek. Zocht naar het werkwoord TUTTEN, maar vond alleen het tussenwerpsel
tut,tut. Dat zeg je wel eens als je een heetgebakerd iemand wilt kalmeren of in plaats van "STIL jij".
Toen ik je aanklikte werd het duidelijk dat je bedoelt : tuuuuuuute zoals ze in Limburg langgerekt
zeggen. Achter elkaar zoals mijn buren doen als ze afscheid nemen: tuuuuut..tuuut...tuuut....tuut
De eerste claxontoon is langer dan de volgende; ook bij de bijen. Misschien kan een andere imker
het TUTEN wat preciezer weergeven. Je weet dat de koningin stil zit en dan lucht uit haar adembuisjes
naar buiten perst via de ademopeningen. Als je op de open imkerijdagen dat via een model wilt
demonstreren, dan maak je een spleetje in een stuk papier en blaast daar, met je droge lippen er tegenaan,
lucht door heen, in hetzelfde tempo als de bijenkoningin. Wel eerst je mond leeg eten om niet uitgelachen te worden.
Ik waag het niet om een wetenschappelijk antwoord te geven op jouw bijzondere vraag over je bijzondere
waarneming. Dat laat ik over aan belezener en betere observeerders dan ondergetekende.
Tabee-tree

P.S. Mocht je niet open staan voor een luimpje als de bovenstaande reactie, mijn excuses bij dezen.
Kan het zijn dat jij met TUTTEN in plaats van TUTEN in je titel de aandacht wil trekken ? Dat is je goed gelukt.

HeHo
Berichten: 422
Lid geworden op: ma 01 feb 2010, 09:53
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: oude moer is aan het tutten

Bericht door HeHo » di 25 jun 2013, 12:31

Hoe je het ook schrijft maakt me niet zo veel uit, ik wil weten waarom.

Je hoeft me in ieder geval geen Limburgs te leren, dat spreek ik vloeiend. :o

groetjes Henk

bee-tree
Berichten: 3491
Lid geworden op: za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 30
Bijenras(sen): Westerwolds landras
Contacteer:

Re: oude moer is aan het tutten

Bericht door bee-tree » di 25 jun 2013, 13:36

Goodermoatsnogantoe Henk, zo ein stjroef rejaktie haw ig neet verwag van eine Boergondiejer.
Of kumste oet Noord-Limburg , ,t van oudshaer get ernstiger deil van ^os lang provincie ?
Ig hub e paar verklaoringe bedag, mer die bewaar ig nog effe tot anger biejehawers gereageerd hubbe.
Ig gaef die van het "Zoemhukske" oet Horst veurrank. Kumstte toevallig oet Horst gelet op diene
gebroekersnaam ? De vrunjteleke groete van Zjef oet Grunn.
P.S. Is Groeningen oet Noord-Limburg zustergemeinte van de stjad Groningen ? Alletwjae die naame
hubbe te maake mit greun. Groningen wurt soms es Groeningen gesjreeve.

petro
Berichten: 946
Lid geworden op: wo 26 mei 2010, 12:35
Imker sinds: 1973-1974
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Amsterdam,Nederland
Contacteer:

Re: oude moer is aan het tutten

Bericht door petro » di 25 jun 2013, 14:32

Bee tree,
als iemand een antwoord verwacht en aangeeft dat hij jouw schrijven niet al te leuk vindt,is het mischien beter om wat in te binden.

Henk het tuten van een oude moer is geen zeldzaamheid,ik zou zo snel mogelijk zorgen voor een onderkomen voor de oude moer,anders raak je een hoop bijen kwijt.

Petro

Gebruikersavatar
alfa vulgaris
Berichten: 1543
Lid geworden op: di 11 okt 2011, 01:36
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 0

Re: oude moer is aan het tutten

Bericht door alfa vulgaris » di 25 jun 2013, 18:21

Bij wat ze mij op school hebben geleerd moet het zijn :"tuuten"

WIl het graag sterker vertellen.

Nadat ik anderhalf jaar ongeveer had geïmkerd ZAG en hoorde ik eens een werkster tuuten terwijl ze ander werksters beetpakte.
ZIe wel meer soms van die schommelbewegingen enzo.
Vraag me wel vaker af wat dat nou betekend allemaal.

Potdikke vanochtend de laatste doppen uit een volk gehaald.
Uurtje anderhalf uur later gingen ze toch zwermen.
Tenminste ik heb de indruk dat de zwerm weer is teruggeslagen op de kast.

Vreemd verschijnsel...ben ook wat een onkool natuurlijk met op het laatste moment de doppen eruit te slopen.
Het weer zit me nogal tegen hier zeg ik maar.

HeHo
Berichten: 422
Lid geworden op: ma 01 feb 2010, 09:53
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: oude moer is aan het tutten

Bericht door HeHo » di 25 jun 2013, 22:00

petro schreef:Bee tree,
als iemand een antwoord verwacht en aangeeft dat hij jouw schrijven niet al te leuk vindt,is het mischien beter om wat in te binden.

Henk het tuten van een oude moer is geen zeldzaamheid,ik zou zo snel mogelijk zorgen voor een onderkomen voor de oude moer,anders raak je een hoop bijen kwijt.

Petro
Petro, ik heb gisteren direct ingegrepen om een zwerm te voorkomen.
Ik had het nog nooit gehoord dat een oude moer dat deed, en echt meerdere keren achter elkaar.

groetjes Henk

bee-tree
Berichten: 3491
Lid geworden op: za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 30
Bijenras(sen): Westerwolds landras
Contacteer:

Re: oude moer is aan het tutten

Bericht door bee-tree » di 25 jun 2013, 22:30

Tut tut Petro, loat Henk aesj us reagere.
Ik ben Henk dankbaar dat hij zich verschreven heeft Ik ben net als vele andere linquisten op jacht
naar nieuwe Nederlandse woorden. Niet naar leenwoorden uit het Engels of Duits of een andere dan
onze moedertaal. Er gaat toch al zo veel verloren van de identiteit.
Je vermoedt waarschijnlijk als slimste Nederlander, de Amsterdammer, welk nieuw werkwoord
Henk me aan de hand heeft gedaan. Ik heb het meteen bij jou toegepast.
"Zo heb elk nadeel zijn voordeel" zou Johan zeggen.

P.S. Ik had ook met m'n slaperige kop kunnen lezen : "Oude moer is zich aan het optutten.
Maar dat kan niet, want de koningin laat zich bedienen door haar hofstaat. De werksters vertonen
poetsgedrag bij zichzelf en de koningin. Hoe het met de darren gesteld is, weet ik eerlijk gezegd niet.
Wel zie ik ze op de vliegplank over hun antennes wrijven voor ze weg vliegen.
Dat is nou het interessante van bijenhouden: je komt in aanraking met een enorme verscheidenheid
aan vakgebieden en onderwerpen en karakters,zoals :van filosofie tot petrochemie, van cabaret tot bijenballet
van geologie tot botanie, van melancholisch tot frivool, enz. Vriendelijk groetend Zjef de Grunnigse Limburger.
P.S.Neem me niet kwalijk; Bij het scheiden van de markt schiet me nog het woord BETUTTELEN binnen. De overheid betuttelt graag, wij toch zeker niet ?

bee-tree
Berichten: 3491
Lid geworden op: za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 30
Bijenras(sen): Westerwolds landras
Contacteer:

Re: oude moer is aan het tutten

Bericht door bee-tree » wo 26 jun 2013, 05:20

Goede morgen Henk, het is even over 5 uur in de vroege morgen. Ik heb slecht geslapen; moet naar twee volken
hier 25 km vandaan; het is de dertiende dag; tuters verwacht; had gisteren willen controleren, de 12de dag of nog
eerder, eventueel op 1 dop zetten, maar gisteren had ik zwermerij bij huis en bezoek van een filosoof.
Het spijt me dat ik te impulsief op jouw titel heb gereageerd. Had ik je zin "heeft ze misschien besloten nog
even te blijven"maar drie keer gelezen. Uit je verhaal meen ik te kunnen opmaken dat je je soms net zo'n zorgen over je bijen
maakt als ik. Ook dat jij ze goed in de gaten houdt, want ik vroeg me af hoe jij zo zeker weet dat het de oude moer is.
Heb je haar op de raat zien tuten ? Dat hebben veel imkers waarschijnlijk nog nooit gezien. Daarom was mijn reactie overbodig en
des te storender ? Excuses Veel mooie momenten met je bijen gewenst. Zjef..

bee-tree
Berichten: 3491
Lid geworden op: za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 30
Bijenras(sen): Westerwolds landras
Contacteer:

Re: oude moer is aan het tutten

Bericht door bee-tree » wo 26 jun 2013, 05:32

Voor de duidelijkheid . Afgelopen tijd waren er al tuters op de elfde dag bij 3 volken. ; uit oudere
larfjes ontstaan. Ook soms tengevolge van het koude weer? Korte broedstilstand ?
Het zogenaamd doppen breken moet voor 8 uur gebeuren of na 4 uur in de middag om zwermerij te
voorkomen in geval er meer dan een koningin in het volk zit tussen 8 en 16 uur.
Lopen er voor 8 uur twee of meer in het volk dan "vechten"die het nog vanmorgen uit. Wist je wel, maar voor de zekerheid
en de duidelijkheid van mijn bovenstaande reACTIE.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 61 gasten