Zwerm in spouwmuur verwijderen?

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

Rene
Berichten:34
Lid geworden op:do 27 jun 2013, 20:29
Locatie:Wageningen
Contacteer:
Zwerm in spouwmuur verwijderen?

Bericht door Rene » ma 08 jul 2013, 14:22

Hoi allemaal,
ik werd vanmiddag bij een zwerm geroepen, die zich een half uur na het aanvliegen al in een spouwmuur op 6 meter hoog had gevestigd. Een mooie gleuf tussen twee bakstenen vlak onder de dakgoot en naast het doucheraam.

Aangezien ik mijn lokfluitje niet bij me had, zag ik zo geen mogelijk om ze weer uit de muur te lokken.

Ik heb mevrouw beloofd eens hier te informeren hoe het nu verder moet. De youtube video's over cut-outs in amerika ken ik wel, maar daar zijn huizen van hout, dit is een nieuw modern huis
Iemand tips? Wachten of ze de winter overleven, nu al gat dichtmaken, wat zouden jullie adviseren? Het is in Elst Utrecht, bij Rhenen.

groeten
Rene

edwins
Berichten:92
Lid geworden op:ma 09 jul 2012, 14:31
Imker sinds:2013
Aantal volken:4
Bijenras(sen):Buckfast (en nu nog bastaard)
Locatie:Vleuten
Contacteer:

Re: Zwerm in spouwmuur verwijderen?

Bericht door edwins » ma 08 jul 2013, 15:34

Hoi Rene,
ikzelf heb er geen ervaring mee (dit jaar pas mijn eerste zwerm geschept) maar ik lees wel eens wat op engeltalige sites/forums.

Een veelgebruikte oplossing daar is de zog "cone method" (bijv op http://www.bushfarms.com/beesferal.htm#conemethod)
Je maakt van fijn gaas een kegelvorm (cone) en plaatst deze over de uitgang van het volk.
Vlak bij de uitgang van de kegel plaats je een kastje met lokstof en uitgebouwde ramen.
cone method 3.jpg
cone method 3.jpg (18.69KiB)8777 keer bekeken
Doordat de bijen er wel uit kunnen, maar niet meer in, is de kans groot dat ze in de vlakbij geplaatste kast gaan zitten.
cone method.jpg
Ik heb wel mijn bedenkingen bij deze methode, want volgens mij vang je hier alleen de haalbijen mee. Jonge huisbijen en de koningin blijven in de oude lokatie.
Ik denk persoonlijk dat de koningin nooit het originele nest zal verlaten, maar het is het proberen waard.

Kijk maar eens op http://www.youtube.com/watch?v=tOoaxoYYGQI

Er zijn ook variaties op, deze manier gebruikt bijv. een plastic trechter. http://www.youtube.com/watch?v=1HTISpm5BWs

Embraced
Berichten:102
Lid geworden op:zo 12 mei 2013, 19:37
Imker sinds:2014
Aantal volken:1
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Helmond
Contacteer:

Re: Zwerm in spouwmuur verwijderen?

Bericht door Embraced » ma 08 jul 2013, 16:10

Iemand heeft het ooit gedaan met een stofzuiger...

http://www.youtube.com/watch?v=7uX8JlSgk7k Youtube filmpje van iemand die er een "uitgevonden" heeft.

En dit opzuigen is al eens eerder langsgekomen:

http://www.bijenhouden.nl/phpbb/viewtop ... er#p136104
:music-rockout:
Embraced

Eddy Geurtsen
Berichten:912
Lid geworden op:zo 30 mei 2004, 22:51
Imker sinds:1979
Aantal volken:12
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Hengelo Gld
Contacteer:

Re: Zwerm in spouwmuur verwijderen?

Bericht door Eddy Geurtsen » ma 08 jul 2013, 17:42

Maar als je in het kastje een raampje met open broed hangt, dan zullen de bijen het niet in de steek laten. Na verloop van tijd zou de moer zich dan in het kastje kunnen begeven (ook geen eigen ervaring, maar ik heb al wel eens iets dergelijks gelezen).

Rene
Berichten:34
Lid geworden op:do 27 jun 2013, 20:29
Locatie:Wageningen
Contacteer:

Re: Zwerm in spouwmuur verwijderen?

Bericht door Rene » ma 08 jul 2013, 19:14

Hoi Edwin,
Bedankt voor je tip. Als het een onbevruchte moer is zal ze zsm op bruidsvlucht gaan en dus de spouwmuur verlaten via de gaastunnel. Als deze uitkomt in de bodem van een zesramer die vlak boven de huidige opening zit, dan blijft ze wel in de zesramer en zoeken de bijen haar wel op. zo'n geel rond plastic bijenuitlaatje in de bodem van de kast en je hebt waarschijnlijk niet eens broed in de kast nodig.

Als het een oude moer is die al aan de leg is gaat dit natuurlijk niet op. de bijenhouder bij mevrouw in de straat zou dit kunnen controleren in zijn kast, maar wellicht komt de zwerm van verder weg...

Als er iemand meeleest die morgen graag op een ladder staat om een kastje tegen een muur/dakgoot te schroeven, laat het me weten, het is wel een flinke zwerm en een grote kans op succes.

Groeten, Rene

Gebruikersavatar
semar
Berichten:2350
Lid geworden op:do 20 nov 2008, 09:10
Imker sinds:1975
Aantal volken:9
Bijenras(sen):buckfast
Locatie:amsterdam
Contacteer:

Re: Zwerm in spouwmuur verwijderen?

Bericht door semar » di 09 jul 2013, 17:18

rene, je weet niet waar de zwerm zich heeft genesteld ( kan best een paar meter van de ingang zijn)
dus slopen is geen optie.
gewoon laten zitten de kans is groot dat ze de winter niet overleven.
hier is verschillende keren een zwerm in de dakgoot getrokken, steevast volgend jaar verdwenen.

Vriendelijke groet
Semar(Dominique)

Eddy Geurtsen
Berichten:912
Lid geworden op:zo 30 mei 2004, 22:51
Imker sinds:1979
Aantal volken:12
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Hengelo Gld
Contacteer:

Re: Zwerm in spouwmuur verwijderen?

Bericht door Eddy Geurtsen » di 09 jul 2013, 17:45

Maar Semar, ik ken ook voorbeelden van bijenvolken die al jarenlang in een muur of boom zitten, en zich wonder boven wonder, steeds weer weten te handhaven.

jossmits
Berichten:674
Lid geworden op:wo 04 aug 2010, 07:54
Imker sinds:1965
Aantal volken:0
Bijenras(sen):op dit moment geen bijen
Locatie:Doetinchem
Contacteer:

Re: Zwerm in spouwmuur verwijderen?

Bericht door jossmits » di 09 jul 2013, 18:44

Inderdaad Eddy,
Ik heb in een straal van 10 km rond mijn huis 18 volken in schoorstenen, holle bomen, holtes in muren, tussen vals plafond, etc gelocaliseerd. De meeste zitten er al jaren. Ze worden niet behandeld tegen varroa en overleven toch. Ik moet er wel bijzeggen dat de verdere omstandigheden voor bijenvolken hier ideaal zijn. (behalve varroa en aziatische hoornaar.
Ik heb dit jaar al 6 zwermen (liever gezegd volken want ze hadden allemaal al broed) tussen luik en raam uitgehaald.
Aan een volk in een schoorsteen, muur, vals plafond begin ik niet. Dat is heel veel werk met een behoorlijke kans op mislukking. Ik zou ook niet gauw beginnen aan een zwerm in een muur. Jeweet niet waar hij precies zit. Ik neem aan dat ze ergens een grotere ruimte heeft. De spouw zelf lijkt me te klein.

Jos

Gebruikersavatar
semar
Berichten:2350
Lid geworden op:do 20 nov 2008, 09:10
Imker sinds:1975
Aantal volken:9
Bijenras(sen):buckfast
Locatie:amsterdam
Contacteer:

Re: Zwerm in spouwmuur verwijderen?

Bericht door semar » wo 10 jul 2013, 09:54

Eddy Geurtsen schreef:Maar Semar, ik ken ook voorbeelden van bijenvolken die al jarenlang in een muur of boom zitten, en zich wonder boven wonder, steeds weer weten te handhaven.
Die zijn er inderdaad een en ander is natuurlijk sterk afhankelijk van de locale omstandig heden.
dan is het aan de huiseigenaar wat ze willen, een nest weghalen kan wel met veel sloopwerk maar in de praktijk
zal de overlast wel zo meevallen dat de meeste mensen ze laten zitten?

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Zwerm in spouwmuur verwijderen?

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » wo 10 jul 2013, 10:34

Ik denk dat veel imkers hun groen en geel zouden ergeren aan spouwzwermen ivm de slechte darren van die volken die met hun koninginnen zouden paren.


gr.
JP

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 51 gasten