Bijen steeds agressiever

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

belrgerbal
Berichten:164
Lid geworden op:di 30 nov 2010, 21:53
Contacteer:
Bijen steeds agressiever

Bericht door belrgerbal » ma 15 jul 2013, 16:18

Hoi,

Mijn bijen doen het op zich prima, ik heb in 2 jaar nog geen sterfte gehad, moerwisselingen gaan goed. Varroa hebben de bijen nauwelijks last van. Alles gaat eigenlijk goed op 1 ding na.... Onze bijen worden steeds agressiever, ook worden ze steeds vervelender bij de kastinspectie. Elke moerwisseling lijkt de volgende generatie agressiever te worden. De bijen bruisen eruit als het deksel van de kast gaat, rook of geen rook, en o wee als je op 10 meter van de kasten komt, je bent er bijna zeker van dat je aangevallen wordt. Ik kan een zachtaardigere P moer invoeren, maar is dit een bekend fenomeen bij bastaardvolken?? Ik ben bang dat als ik een zachtaardige P moer invoer bij volgende generatgies de agressie gewoon weer terugkomt. Verder ben ik bang dat ik bij een zachtaardig volk wellicht meer last van varroa krijg.... ???

Dar-Bert
Berichten:179
Lid geworden op:za 19 mei 2012, 18:45
Imker sinds:2012
Aantal volken:5
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:Utrecht
Contacteer:

Re: Bijen steeds agressiever

Bericht door Dar-Bert » ma 15 jul 2013, 17:25

Goh ja dit lees/hoor je wel meer... Welk ras/ondersoort was het aanvankelijk?

p.zwartepoorte
Berichten:1020
Lid geworden op:wo 29 jun 2011, 21:59
Imker sinds:2011
Aantal volken:10
Bijenras(sen):buckfast pmoeren en F1
Locatie:wijchen
Contacteer:

Re: Bijen steeds agressiever

Bericht door p.zwartepoorte » ma 15 jul 2013, 17:46

Door de moerwisselingen ben je paar generatie s verder dus die koninginnen hebben met andere ras darren gepaard dan krijg je F16'S of je moet geluk hebben dat er in jou regio imkers met zelfde bijen. Imkeren
Je kan F1 invoeren dan heb je weer rustige bijen
En volgend jaar goed op letten dat je geen moerwisselingen krijgt anders heb je het zelfde verhaal
Paul
Vriendelijke groeten p.zwartepoorte buckfastimkerij

Jaap v.Popering
Berichten:5703
Lid geworden op:vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds:1960
Aantal volken:50
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:St-Annaland
Contacteer:

Re: Bijen steeds agressiever

Bericht door Jaap v.Popering » ma 15 jul 2013, 21:43

belrgerbal schreef:Hoi,

, maar is dit een bekend fenomeen bij bastaardvolken?? Ik ben bang dat als ik een zachtaardige P moer invoer bij volgende generatgies de agressie gewoon weer
Ik heb voor het merendeel bastaard volken en werk vrijwel altijd zonder enige bescherming .

Jaap v P

Gebruikersavatar
Alex Mönch
Berichten:1137
Lid geworden op:wo 18 mei 2011, 21:13
Imker sinds:1980
Aantal volken:7
Bijenras(sen):Buckfast (p moeren en F1)
Locatie:Amersfoort
Contacteer:

Re: Bijen steeds agressiever

Bericht door Alex Mönch » ma 15 jul 2013, 22:27

Waar je ook naar zou kunnen kijken is of er een bepaalde stress factor is......mieren,roverij of andere verstoringen kunnen leiden tot veel meer aggressie.
Zelf had ik eens een f 0 buckfast volk wat helemaal uit zn dak ging toen ik een bereklauw plant voor hun kast had gesnoeid....ze achtervolgden mij tot in de huiskamer lol
Ook de spaarkast in het midden van mijn tuin was door het dolle heen...overal zoekende bijen die maar 1 doel hadden ...alles pakken wat beweegd.
Sindsdien snoei ik de bereklauwen als ze avonds niet meer vliegen.

Als er geen aanwijsbare oorzaak is,zorgen voor zachtaardige koninginnen.
Aggressie en minder vatbaar zijn voor varoa staan los van elkaar.

Pjotr
Berichten:50
Lid geworden op:za 15 jun 2013, 10:31
Contacteer:

Re: Bijen steeds agressiever

Bericht door Pjotr » ma 15 jul 2013, 22:51

Je moet ook een beetje geluk hebben denk ik.
Ik heb dit jaar vegers gemaakt van al mijn volken, bij 4 bleven de bijen rustig, 1 is wat opvliegerig maar steekt niet meer en 1 volk is standaard prijs als ik daarin werk.
Blijkbaar hebben ze toch niet allemaal met darren van dezelfde komaf gepaard...

FerryB
Berichten:716
Lid geworden op:wo 30 mei 2012, 22:30
Imker sinds:2011
Aantal volken:10
Bijenras(sen):Buckfast koninginnenteelt
Locatie:Lelystad
Contacteer:

Re: Bijen steeds agressiever

Bericht door FerryB » ma 15 jul 2013, 23:22

Wat mij wel is opgevallen als beginner is dat de bijen in juli en augustus wat minder vriendelijk zijn.
Ik wil het niet agressief noemen maar zeg maar een stuk alerter heb de indruk dat het ook meespeelt als ze veel nectar/honing hebben opgeslagen.
In het voorjaar kun je zowat alles doen en zijn ze super zachtaardig in de zomer zijn ze wat feller en in september is alles weer rustig.
herkennen jullie dat ook?
met vriendelijk groet,
Ferry Bantjes senior

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Bijen steeds agressiever

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » ma 15 jul 2013, 23:58

Aggressie en minder vatbaar zijn voor varoa staan los van elkaar.
Oh ja??
JP

Santtu Pikkarainen
Berichten:1083
Lid geworden op:do 03 mar 2011, 13:06
Imker sinds:2010
Aantal volken:2
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Ermelo
Contacteer:

Re: Bijen steeds agressiever

Bericht door Santtu Pikkarainen » di 16 jul 2013, 08:13

Probeer een nieuwe moer in te voeren, dan ben je snel van dit probleem af. Ik had vorig jaar ook een F-16 volk, was echt niet in te werken. In september heb ik de moer opgezocht (toen waren ze ineens wel rustig...) en een nieuwe moer ingevoerd door een Apidea met Buckfastvolkje te verenigen met het moerloos gemaakte volk. Daar zit een risico aan, maar het is goed gegaan. Met wel als raar extratje dat ik waarschijnlijk de hele winter 2 moeren in de kast heb gehad, de Buckfast moer en een door de bijen zelf gekweekte onbevruchte moer. Die laatste heb ik eruit gehaald, sindsdien een rustig volk (dat alleen niet erg groot wil worden).
Zonder bescherming imkeren kan (en durf) ik nog niet, maar ik kan toch rustig in de kasten werken zonder aangevallen te worden.

petro
Berichten:946
Lid geworden op:wo 26 mei 2010, 12:35
Imker sinds:1973-1974
Aantal volken:5
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Amsterdam,Nederland
Contacteer:

Re: Bijen steeds agressiever

Bericht door petro » di 16 jul 2013, 08:37

Jelte als je een gefundeerde opening hebt om hier een discussie over te beginnen,open een nieuw topic.
Het slaat(volgens mij)nergens op om zoiets neer te zetten,"agressie" heeft inderdaad niets te maken met varroa!
Mafkees! :D
Petro
Jelte Pieter Dijkstra schreef:
Aggressie en minder vatbaar zijn voor varoa staan los van elkaar.
Oh ja??

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 84 gasten