Bijen steeds agressiever

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Gebruikersavatar
Ewout
Berichten: 1026
Lid geworden op: wo 25 apr 2012, 20:46
Imker sinds: 2011
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): Bastaard, Mellifera (P), Buckfast (F1)
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Bijen steeds agressiever

Bericht door Ewout » wo 17 jul 2013, 12:16

Hoi Belrgerbal,
Een paar vragen voor jou:

1. Je hebt het over 'moerwisselingen', bedoel je dan dat je de moeren elk jaar doodknijpt en laat vervangen?
2. Hoe lang mag een goede koningin blijven?
3. Doe je aan selectie in de zin van dat je je doppen laat aanzetten op ramen uit je beste volk? Of een andere vorm van koninginneteelt?

Zelf werken wij in grote lijnen nog met de Aalster methode, maar dit jaar zijn we begonnen om bij het doppen breken de koninginnen die we anders zouden laten inlopen apart te houden in een bevruchtingskastje, met het doel deze te overwinteren op Mini-plus (volgend jaar gaan ze direct in een Mini-plus). Zo heb je niet alleen reserve voor het geval dat een koningin gebreken vertoont of onverhoopt omkomt, maar in een Mini-plus kun je de kwaliteiten van het volk ook aardig beoordelen omdat het gewoon een volwaardig functionerend volkje wordt. Op deze manier zou je dus ook eenvoudig je defensieve volken van een betere koningin kunnen voorzien.

De traditionele Aalster methode (of andere vorm zonder selectie) lijkt vaak een beetje Russische roulette, zeker als je omgeving niet zo homogeen is (Carnica en Buckfast dicht bij elkaar). Als je geen dure koninginnen wilt aanschaffen met alle koninginneteelt die daarbij komt kijken, is bovenstaande misschien een aardige werkwijze. Wintersterfte kun je daarmee ook beter opvangen.

de vos roger
Berichten: 1783
Lid geworden op: wo 07 sep 2005, 13:08
Locatie: Belgie -Oost-Vlaanderen
Contacteer:

Re: Bijen steeds agressiever

Bericht door de vos roger » wo 17 jul 2013, 17:12

Hier geen 'last' van agressieve bijen, mijn cursisten kunnen gewoon zonder pak alles mee volgen in mijn bijenhal waar momenteel toch zo'n 20 tal volken instaan.
Ook de nieuwe volkjes die ze bij mij kunnen aanschaffen zijn zéér handelbaar, een must voor beginners !
En nee..., het zijn niet allemaal F0 , maar ook F1 en F2 volken .
Hieronder op controle bij twee beginnende imkers.
Afbeelding
In mijn tuin waar de 'afleggers' overal verspeid opgesteld staan.
Afbeelding
groetjes uit vlaanderen van een buckfast-imker :wink:
roger

Rene
Berichten: 34
Lid geworden op: do 27 jun 2013, 20:29
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: Bijen steeds agressiever

Bericht door Rene » wo 17 jul 2013, 17:45

Hoi Roger, leuk om te zien en knap dat je gras er zo mooi gemaaid bij ligt. Dat is ook al bewijs.

Ik ben eigenlijk wel nieuwsgierig wat je geheim is, hoe hou je ze jaar op jaar zo rustig?

Groeten Rene

belrgerbal
Berichten: 164
Lid geworden op: di 30 nov 2010, 21:53
Contacteer:

Re: Bijen steeds agressiever

Bericht door belrgerbal » wo 17 jul 2013, 21:27

vanochtend waren ze voor het eerst sinds tijden redelijk handelbaar. (nog steeds niet mogelijk zonder pak, maar werd in ieder geval niet massaal aangevallen. heb wat ruimte kunnen maken en een bijenuitlaat gezet voor alweer een volle honingkamer. Alles zat weer bomvol, ook de darrenramen weer vol met honing, De volkjes die ik heb zijn oorspronkelijk carnica,op 1 vermoedelijk buckfast moer na. Die is inmiddels ook vervangen (stille moer wisseling)

belrgerbal
Berichten: 164
Lid geworden op: di 30 nov 2010, 21:53
Contacteer:

Re: Bijen steeds agressiever

Bericht door belrgerbal » wo 17 jul 2013, 21:27

de vos roger schreef:Hier geen 'last' van agressieve bijen, mijn cursisten kunnen gewoon zonder pak alles mee volgen in mijn bijenhal waar momenteel toch zo'n 20 tal volken instaan.
Ook de nieuwe volkjes die ze bij mij kunnen aanschaffen zijn zéér handelbaar, een must voor beginners !
En nee..., het zijn niet allemaal F0 , maar ook F1 en F2 volken .
Hieronder op controle bij twee beginnende imkers.
Afbeelding
In mijn tuin waar de 'afleggers' overal verspeid opgesteld staan.
Afbeelding
groetjes uit vlaanderen van een buckfast-imker :wink:

goh, dit zou bij mij echt onmogelijk zijn zonder stekerij!

belrgerbal
Berichten: 164
Lid geworden op: di 30 nov 2010, 21:53
Contacteer:

Re: Bijen steeds agressiever

Bericht door belrgerbal » wo 17 jul 2013, 21:31

Ewout schreef:Hoi Belrgerbal,
Een paar vragen voor jou:

1. Je hebt het over 'moerwisselingen', bedoel je dan dat je de moeren elk jaar doodknijpt en laat vervangen?
2. Hoe lang mag een goede koningin blijven?
3. Doe je aan selectie in de zin van dat je je doppen laat aanzetten op ramen uit je beste volk? Of een andere vorm van koninginneteelt?

Zelf werken wij in grote lijnen nog met de Aalster methode, maar dit jaar zijn we begonnen om bij het doppen breken de koninginnen die we anders zouden laten inlopen apart te houden in een bevruchtingskastje, met het doel deze te overwinteren op Mini-plus (volgend jaar gaan ze direct in een Mini-plus). Zo heb je niet alleen reserve voor het geval dat een koningin gebreken vertoont of onverhoopt omkomt, maar in een Mini-plus kun je de kwaliteiten van het volk ook aardig beoordelen omdat het gewoon een volwaardig functionerend volkje wordt. Op deze manier zou je dus ook eenvoudig je defensieve volken van een betere koningin kunnen voorzien.

De traditionele Aalster methode (of andere vorm zonder selectie) lijkt vaak een beetje Russische roulette, zeker als je omgeving niet zo homogeen is (Carnica en Buckfast dicht bij elkaar). Als je geen dure koninginnen wilt aanschaffen met alle koninginneteelt die daarbij komt kijken, is bovenstaande misschien een aardige werkwijze. Wintersterfte kun je daarmee ook beter opvangen.
1: ik knijp geen enkele moer dood
2: een moer mag blijven tot het volk vind dat ie weg moet (of als ie bv darrenbroedig zou zijn)
3: nope geen selectie, ik laat de natuur zoveel mogelijk zn gang gaan , er ontsnappen af en toe ook zwermen. al doe ik wel aan zwermverhindering door bv ruimte te maken en afleggers te maken in het voorjaar. Ik ben nog vrij onervaren, ik vind het al heel wat dat ik geen enkele sterfte heb gehad tot nu toe en dit jaar ook een prima honingopbrengst.

belrgerbal
Berichten: 164
Lid geworden op: di 30 nov 2010, 21:53
Contacteer:

Re: Bijen steeds agressiever

Bericht door belrgerbal » wo 17 jul 2013, 21:42

Rene schreef:Hoi Roger, leuk om te zien en knap dat je gras er zo mooi gemaaid bij ligt. Dat is ook al bewijs.

Ik ben eigenlijk wel nieuwsgierig wat je geheim is, hoe hou je ze jaar op jaar zo rustig?

Groeten Rene
:be5: :be5: :be5:
van de grasmaaier worden ze woest hier! owee als die in de buurt komt!

de vos roger
Berichten: 1783
Lid geworden op: wo 07 sep 2005, 13:08
Locatie: Belgie -Oost-Vlaanderen
Contacteer:

Re: Bijen steeds agressiever

Bericht door de vos roger » wo 17 jul 2013, 23:51

Rene schreef:Hoi Roger, leuk om te zien en knap dat je gras er zo mooi gemaaid bij ligt. Dat is ook al bewijs.

Ik ben eigenlijk wel nieuwsgierig wat je geheim is, hoe hou je ze jaar op jaar zo rustig?

Groeten Rene
Rene, geen geheimen hier, gewoon selectie en ook eens durven een euro uit geven om een rasmoertje aan te schaffen.
Trouwens heel wat van mijn maagdelijke moertjes worden in Nederland bevrucht, ofwel op Marken, ofwel op Ameland.
Sommigen zijn zo zachtaardig dat je er bij wijze van spreken met je bloot gat moet gaan opzitten om geprikt te worden :wink:
En aan de grasmaaier storen ze zich absoluut niet, op sommige plaatsen in de tuin moeten we tot voor de kasten rijden .
groetjes uit Vlaanderen
roger

bee-tree
Berichten: 3493
Lid geworden op: za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 30
Bijenras(sen): Westerwolds landras
Contacteer:

Re: Bijen steeds agressiever

Bericht door bee-tree » do 18 jul 2013, 11:03

Het is eigenlijk veel te mooi buiten om achter deze lap te zitten, maar er moeten enkele dingen snel van mijn hart.
Dat is ook een vorm van agressie ofwel toenadering tot degenen die het woord agressie te pas en te onpas in de mond nemen.
Adgressie komt van adgredere;dat betekent naderen, naar je toekomen en in de zwaarste betekenis: aanvallen (denk aan : op het eten aanvallen,
in de sport: "val aan", op het slagveld heet de aanvaller agressor.

Heel lang geleden........... sprak opa soms van "kwaje"volken als hij defensieve haaldriftige waakzame volken bedoelde Dat waren beste 'halers'
die niet gestoord wilden worden tijdens het werk. Werklust en werkdrift zijn vormen van adgressie. Het woord steeklust is verdedigingsdrang.

De heide-imkers hadden graag zulke 'kwaje' ofwel furieuze of vurige bijen, want die hielden zich stropers en verstorende dieren van het lijf.

Ook Buckfasten moet je niet tijdens het werk storen als je met een bezwete kop en een imkerskap er op, die al maanden geen wasmachine heeft geroken,
op je kasten AANVALT als een bezetene, om te kijken hoe groot de witte randen op de honingraten zijn .

Zelf werk ik altijd zonder handschoenen en meestal zonder kap. Het gedrag van de imker bepaalt grotendeels hoe een volk zich gedraagt
en niet de genen. Ik moet oppasen in het bijzijn van bezoekers niet de hele tijd te murmelen als ik het plastic "kleedje'verwijder:
"Wat zijn jullie toch lief" Een gast betrok dat op zichzelf. De bijenboomer

Ik wil het woord agressief niet horen uit de mond van 'n imker die BELAAGD wordt door z'n Buckfasten of andere raspaardjes.
P.S. Ik heb voorbeelden van 2 imkers die door hun Buckfasten werden WEGGEJAAGD. Hoe dat ging vertel ik een andere keer.
Ik moet mijn volken gaan tracteren op "waswaffele"

de vos roger
Berichten: 1783
Lid geworden op: wo 07 sep 2005, 13:08
Locatie: Belgie -Oost-Vlaanderen
Contacteer:

Re: Bijen steeds agressiever

Bericht door de vos roger » do 18 jul 2013, 11:36

Het gedrag van de imker bepaalt grotendeels hoe een volk zich gedraagt
en niet de genen.


Inderdaad daar zit veel waarheid in !
roger

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 52 gasten