Moer weg/dood/? geen eitjes/larfjes

Praktijk-onderwerpen.

Moderator:Hans van der Post.

Gebruikersavatar
Matts Vos
Berichten:281
Lid geworden op:wo 22 aug 2012, 00:25
Imker sinds:2013
Aantal volken:7
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Zutphen
Contacteer:
Moer weg/dood/? geen eitjes/larfjes

Bericht door Matts Vos » do 18 jul 2013, 22:08

Hallo,

Heb mijn 1e volkje gekregen zat op 10 ramen, heb er een HK met alleen kunstraat als basis opgezet voor ruimte. Deze was de 1e week nog niet echt in gebruik maar eind 2e week waren op de buitenste ramen na alle raampjes uitgebouwd en was de HK ook al flink zwaar. Nu heb ik zaterdag (eind week3) weer gecontroleerd (ben nieuwsgierig hoe ze het doen ja) en op de BK zaten op de 2 nieuwe raampjes (overige 8 met het volk meegekregen) alleen maar gesloten broed aan beide kanten, mooi gezicht :)! Echter kon ik geen eitjes meer vinden en slechts een paar larfjes! Ook de konining was zoek (niet gevonden maar misschien gemist). Een collega imker met veel meer ervaring heb ik er naar laten kijken en ook hij vond geen koningin/eitjes en slechts een paar larfjes. Wel meerdere zwermcellen echter nog niet gesloten maar wel vol met dat witte spul. Heb de zwermcellen verwijdert omdat we niet zeker wisten of de koningin er niet meer was (achteraf dom?).

We trokken na een tijdje de conclusie dat de koningin foetsie is echter geen zwerm, het volk was nog net zo groot (of zelfs iets groter).
Ik heb toen een gesloten dop van zijn volk gekregen en die hebben die onderaan in een oud broedraam gehangen op de plek waar we eerst nog ong een kwart raam darrenbroed hebben uitgesneden.
Ook op zijn aanraden een BK met 10 ramen kunstraat onder gezet omdat de hele huidige BK al bezet werd en de HK ook voor een groot gedeelte (enkele cellen waren ook al verzegeld) en met 2 ramen met beide kanten volledig gesloten broed krijg je een aardige bevolkingsexplosie, was ik met hem eens. In de HK (geen moerrooster) zat trouwens niks anders dan nektar/honing!

2 dagen later weer gecontroleerd dop zat er nog was nog steeds gesloten dus die accepteren ze blijkbaar. Vind echter opnieuw zwermcellen welke ook gesloten zijn (vorige keer gemist?)
In de HK al een stuk meer cellen verzegeld (ik schat 10%)

Volgende dag opnieuw controle (heel erg nieuwsgierig :P) en vind nu ook zwermcellen in het midden van het raam! Afbeelding Wat ik daar las was dat de bijen de moer niet goed genoeg vinden (bv ander ras, wat heel goed kan want de dop die we hebben ingehangen is geen NLse zwarte bij) De ingehangen dop is echter nog gesloten.

Het raam met het weggesneden darrenbroed van eerder laten ze verder ongemoeid, er wordt geen nieuwe raat bijaan gebouwd wat ik wel heel vreemd vind. De werksters hebben wel de neiging om op de lege plek met een hele tros aan elkaar te gaan hangen.

Ik heb alle zwermcellen nu laten zitten omdat ik er verder niet meer aan durf te knoeien aangezien er verder geen eitjes/larfjes meer zijn alleen gesloten darren/werksterbroed.

Het is eigenlijk wel de bedoeling om het zwermen te voorkomen zodat het volk groot de winter in gaat, maar dit wil ik graag doen met de koningin van het andere ras. Moet ik alles gewoon laten zoals het nu is en zal de raskoningin de andere koninginen doden in de dop? Of krijg ik zwermen?

Mvg Matts

Rene
Berichten:34
Lid geworden op:do 27 jun 2013, 20:29
Locatie:Wageningen
Contacteer:

Re: Moer weg/dood/? geen eitjes/larfjes

Bericht door Rene » vr 19 jul 2013, 01:00

Hoi Matts,
Er is geen reden waarom een luxe vreemde moer het zou winnen van de door het volk gekweekte moertjes.
Ik heb eens gelezen dat de bijen de uitkomst van de strijd tussen de uitgelopen moertjes bepalen door de in hun ogen ongewenste moer vast te pakken bij poten en vleugels.
Dus ik zou het er niet op gokken, de kans is groter dat de moer uit de ingehangen dop het aflegt...dat er gezwermd gaat worden is ook bijna zeker. Ze hebben genoeg voorraad en het kan nog makkelijk.

Wat ik zou doen is de ramen met de doppen die het volk heeft aangezet even in een zesramer zetten, met een raampje voer. Max drie ramen in totaal, aangevuld met uit te bouwen ramen. Die zet je of op een andere plek minimaal drie km verder, of naast de andere kast. Zolang er max drie ramen zijn, maakt het niet uit of er 2 of 7 doppen zijn, de bijen zullen na het uitlopen van de eerste moer de rest van de doppen afbijten.

Het raam met de dop van je vriend laat je in de oude kast. Verder zorg je dat er geen andere doppen aanwezig zijn.

Beide volken zullen dan niet zwermen, en over drie weken kun je ze samenvoegen en de in jouw ogen beste moer behouden,
Zo zou ik het aanpakken, ik ben benieuwd wat je gaat doen.
Succes, Rene

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ria van den Berg en 39 gasten